سال ۱۴۰۳، سال سخت مستاجران

سال 1403، سال سخت مستاجران

ترس مستاجران از وضعیت اجاره نشینی در سال جاری!


سال ۱۴۰۳ برای مستاجران، سال نگران کننده ای است و باید خود را برای یک سال سخت از لحاظ اجاره نشینی آماده کنند. گرچه گفته می شود که بازار مسکن با تولیدات زیادی که پیش روست، تکان می خورد و وضعیت اجاره نشینان بهبود پیدا می کند اما با توجه به تورم عمومی و سطح دستمزدها، بعید است اتفاق خاصی برای مستاجران رخ دهد.

به گزارش پرشین سازه ، ساکنان تهران مدت هاست که با خرید خانه خداحافظی کرده اند چرا که می دانند عمر آنها به مدت زمان ۱۶۰ ساله برای خانه دار شدن، کفاف نمی دهد. افزایش ساخت و ساز مسکن نیز اثر چندانی روی وضعیت فعلی مستاجران نخواهد گذاشت و با این درآمدها نیز، بعید است که بتوانند خانه دار شوند.

حتی خرید یک ملک کوچک متراژ نیز به آرزویی محال برای ساکنان شهرهای بزرگ تبدیل شده است. رکود تورمی سال ۱۴۰۲ گرچه بسیار بالا بود اما تغییری در قدرت خرید مردم ایجاد نکرد. در سال گذشته، تهران بدترین پایتخت جهان جهت خانه دار شدن انتخاب شد. لقبی که طبیعتاً باید بسیاری از مسئولین ذیربط را به اقدام عملی وادار کند.
بر اساس داده های موجود، یک شهروند تهرانی باید ۱۵۰ سال کار کند و اصلاً از پس انداز خود استفاده نکند تا بتواند خانه دار شود. این مدت زمان صرف نظر از تورم عمومی و با فرض ثابت ماندن قیمت هاست که اساساً چنین چیزی امکان ندارد.

دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران می گوید که افزایش نرخ دلار، قطعا اثر زیادی روی بازار اجاره می گذارد. البته در این میان، وضعیت اقتصاد کلان نیز بی تاثیر نیست. موجران ناچارند که برای جلوگیری از کاهش قدرت خرید خود، اجاره بهای ملک خود را بالا ببرند.
سعید لطفی، خاطرنشان ساخت که مستاجران ناچارند که نزول منطقه سکونت داشته باشند و برخی دیگر نیز، عطای زندگی در تهران را به لقایش می بخشند و به شهرهای اقماری کوچ می کنند. تعیین سقف افزایش اجاره بها نیز توسط هیچ یک از موجران رعایت نمی شود و دست مستاجر نیز برای پیگیری قضایی این موضوع باز نیست. البته در طی سال های گذشته، شورای حل اختلاف اقدامات خوبی برای حمایت از مستاجران انجام داده اما به هیچ وجه کافی نبوده اند.

در شرایطی که وضعیت مستاجران اینگونه است، برخی از کارشناسان خوش بین حرف از کاهش قیمت ها می زنند و می گویند با افزایش تولید مسکن در سال جاری، اجاره ها نیز کمتر می شود. مثلاً نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک می گوید که انشاءالله سال خوبی در انتظار مستاجران باشد چرا که میزان ساخت و ساز مسکن، کمی بیشتر از سال های گذشته بوده است.
داوود بیگی نژاد به سال های گذشته و میانه دهه ۹۰ اشاره کرده و می گوید:

در این سال ها، قیمت اجاره کاهشی بود و قیمت مسکن هم کمتر شد. یعنی برخلاف هرسال که مبلغی روی قیمت اجاره می آمد، آن سال قیمت ها کمتر شد. اگر دلیل این موضوع را بررسی کنید، می بینید که به خاطر افزایش تولید مسکن بوده است. عرضه مسکن باعث شد که قیمت ها به تعادل برسند و حتی کاهشی شوند.

وی از مسئولین درخواست کرد که سیاست های خود را به سمت تولید مسکن پیش ببرند. هرچقدر که تولیدات بیشتر شود، قیمت ها نیز روند کاهشی پیدا می کنند. یکی دیگر از اعضای کانون سراسری انبوه سازان مسکن اعلام کرد که اراده و همتی از سوی دولت برای رفع مشکلات صنعت ساختمان، دیده نمی شود. حتی می توان این احتمال را داد که سیاست های انقباضی دولت منجر به تداوم رکود در بازار مسکن شد.

فرشید پورحاجت اعلام کرد که سال ۱۴۰۳، یکی از سال های پرتلاطم برای اقتصاد کشور خواهد بود. بحث مالیات ها از یک سو و افزایش ۳۵ درصدی درآمدها از سوی دیگر، باعث می شود که شرایط اقتصادی کشور در سال جاری، سخت تر شود.
وی تاکید کرد که بر اساس شرایط موجود، می توان گفت که در سال ۱۴۰۳ نیز، تورم بازیگر اصلی بازار مسکن خواهد بود و حتی افزایش قیمت مسکن نیز دور از انتظار نخواهد بود. شکافی که میان دستمزد مردم و قیمت مسکن وجود دارد، منجر به تداوم رکود در بازار خواهد شد و بازار معاملات را دربست در اختیار دلالان و سوداگران خواهد داد.
پورحاجت از دولت درخواست کرد که برای حوزه مسکن در سال ۱۴۰۳، سریعاً یک برنامه ریزی مدون و مناسب داشته باشد. با تمام این اوضاع و احوال، ترس و نگرانی مستاجران از وضعیت خود در سال جاری، چندان هم غیرمنطقی نیست.

نکات قابل توجه
  • سال ۱۴۰۳ برای مستاجران، سال سختی خواهد بود.
  • افزایش اجاره بها و تورم، قدرت خرید مستاجران را کاهش می دهد.
  • خانه دار شدن برای بسیاری از مردم، به آرزویی محال تبدیل شده است.
  • تولید مسکن باید افزایش پیدا کند تا قیمت ها به تعادل برسند.
  • دولت باید برای حل مشکل مسکن، برنامه ریزی مدون و مناسبی داشته باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است