رویای خانه دار شدن در تهران، دور از دسترس تر از همیشه

رویای خانه دار شدن در تهران، دور از دسترس تر از همیشه

گرچه کالایی مثل مسکن، مدت هاست که از دسترس پایتخت نشینان خارج شده اما روزنه های امیدی که با آغاز طرح نهضت ملی مسکن باز شده بود نیز، از بین رفته و دیگر خانوارهای تهرانی، قادر به خرید مسکن نیستند.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از فعالان بازار نیز بر همین موضوع تاکید کرد و خاطرنشان ساخت که در روزهای پایانی سال، شاهد افزایش قیمت دلار و طلا بوده ایم که قطعاً روی قیمت مسکن هم اثر می گذارد و آن را به طور کلی از دسترس مردم خارج خواهد کرد.

بررسی آمارهای منتشر شده توسط مراکز رسمی نیز همین موضوع را نشان می دهد. بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه مسکن در تهران به عدد ۴۶.۵ درصد رسیده است که گرچه نسبت به ماه گذشته کاهش ۱۱ درصدی پیدا کرده اما همچنان تورم بالایی محسوب می شود.
قیمت مسکن تهران نیز بدون توجه به رکود سنگینی که بر بازار سایه افکنده، به رشد خود ادامه می دهد. با توجه به قیمت هایی که در حال حاضر بازار مسکن را فرا گرفته، هیچ یک از خانواده های کارگری یا کارمندی قادر به خرید خانه نیستند.

قیمت مسکن تهران در بالاترین و پایین ترین حد خود!

در حالی که گزارش هایی از صعود قیمت مسکن در منطقه ۳ به گوش می رسید، حالا دوباره منطقه ۱ تهران، پیشتاز قیمت ها شده و دوباره در صدر جدول گران ترین واحدهای مسکونی قرار گرفته است. در حال حاضر متوسط قیمت وزنی مسکن در تهران و بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران، نزدیک به ۸۰ میلیون تومان است.

متوسط حسابی قیمت ها نیز به ۷۷ میلیون تومان رسیده است. رکورد بالاترین متوسط قیمت ها در اختیار منطقه ۱ است که هر متر مربع از واحدهای آن به شکل میانگین ۱۶۶ میلیون تومان قیمت دارند.
در این میان منطقه ۱۸ تهران همچنان ارزان ترین واحدهای مسکونی را ارائه می کند. متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در این منطقه ۴۲ میلیون تومان است.
با تمام وعده های مسئولین در خصوص کاهش قیمت مسکن، همچنان نمی توان روزنه های امید را در بازار پیدا کرد.

یکی از فعالان بازار مسکن می گوید که تلاطم قیمت ها همچنان ادامه دارد. این نوسانات قیمت در سال های گذشته به روزهای آخر سال می رسید اما در سال جاری شاهد بودیم که تلاطم قیمت مسکن از همان آبان ماه شروع شد.
هادی سرخوش تصریح کرد که بیشتر مردم در روزهای بهمن به سراغ خرید و یا تعویض ملک خود می رفتند اما معادلات بازار مسکن در سال جاری به طور کامل تغییر کرد. حالا هر روز شاهد نوسانات بازار هستیم.

سیاست های مسکن دولت، سطحی است!

یکی از ایراداتی که بسیاری از فعالان بازار به عملکرد مسئولین در قبال بازار مسکن می گیرند، سیاست های سطحی و تک جانبه است.
هادی سرخوش نیز می گوید که با آغاز دولت سیزدهم، امیدواری ها برای کاهش قیمت مسکن بیشتر شد اما علاوه بر افزایش قیمت ها، بازار نیز دچار رکود شده و هیچ معامله ای در این بازار انجام نمی شود.

این فعال بازار خاطرنشان کرد:

بازار مسکن سیگنال های تورمی را دریافت کرده و به زودی قصد کاهش قیمت ندارد. در انتهای سال جاری هم ممکن است دچار افزایش چندباره قیمت شود.

یکی از دلایل اصلی افزایش نرخ مسکن، تلاطماتی است که در بازار طلا و ارز رخ داد و نشان از وضعیت نابه‌سامان این دو شاخص می دهد. دو شاخصی که می توانند اثر زیادی روی قیمت مسکن داشته باشند.
بیشتر تهرانی هایی که کارمند هستند و حقوق بگیر محسوب می شوند، رویای خرید خانه را به فراموشی سپرده اند. به خصوص با توجه به نوساناتی که این روزها در بازار شاهد بوده ایم!
سرخوش تاکید کرد که تمام نوساناتی که در بازار مسکن رخ می دهد، به دست دولت است. فقط دولت است که قادر به کنترل بازار می باشد و بدون مداخله دولت، نباید امیدی به اصلاح بازار داشت.
به نظر می آید که دولت از تغییر ناگهانی قیمت ها در بازار مسکن سود می برد و این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست! در این میان فقط مردم هستند که از نیاز اساسی خود که همان مسکن باشد، دور می مانند!
حتی طرح هایی مثل طرح نهضت ملی مسکن نیز نتوانسته کمکی به افزایش قدرت خرید مردم بکند. به همین دلیل است که خیلی از متقاضیان مسکن، عطای این طرح را به لقایش بخشیده اند و امیدواری چندانی نسبت به موفقیت آن ندارند.

دیدگاه ها غیرفعال است