افزایش قیمت دلار = گرانی نهاده های ساختمانی

افزایش قیمت دلار = گرانی نهاده های ساختمانی

افزایش نرخ دلار، طبیعتا به افزایش قیمت برخی از نهاده های ساختمانی منجر می شود و در نهایت، قیمت مسکن را بالاتر می برد.

به گزارش پرشین سازه ، نهاده های ساختمانی همواره از نوسانات ارز تاثیر پذیرفته اند. گرانی بیش از حد مصالح نیز از افزایش قیمت دلار است. حالا که شاخص قیمت دلار بیشتر شده، نگرانی ها از بابت افزایش این نهاده های ساختمانی نیز افزایش پیدا کرده است.

دبیر اتحادیه مشاوران املاک نیز ضمن ابراز نگرانی از ادامه ی روند افزایش قیمت دلار، تاکید کرد که قیمت مسکن نیز با وضعیت کنونی بیشتر می شود.
در سال گذشته شاهد بودیم که قیمت مسکن با رشد عجیب و غریبی مواجه شد. وضعیت به قدری بحرانی گردید که مراکز رسمی آمار، از انتشار قیمت ها خودداری کردند. دلیل اصلی جهش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱، افزایش قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان بود.
حالا که قیمت دلار به ۵۷ هزار تومان رسیده، خیلی از کارشناسان دچار این نگرانی شده اند که به زودی، قیمت مسکن نیز با رشد زیادی مواجه خواهد بود. حتی رکود هم نمی تواند مانع از صعود قیمت ها شود.

دبیر اتحادیه مشاوران املاک اعلام کرد که با وجود افزایش قیمت ها در بازار مسکن، مردم توان خرید ندارند و در نتیجه، رکود ادامه دار خواهد بود.
سعید لطفی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که بازار فعلی مسکن، کشش قیمت های کنونی را هم ندارد. بنابراین گرچه احتمال افزایش قیمت ها بعید نیست، اما به هرحال در شرایطی که خریدار قدرت خرید ندارد، مالکان ناچار به کاهش قیمت خواهند شد.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که ورود مردم به بازار ناشی از هیجان افزایش قیمت دلار بوده و نمی توان به شکل قطعی روی آن حساب کرد.
این کارشناس مسکن در ادامه تصریح کرد که در حال حاضر، چشم به عملکرد دولت دوخته شده است. آیا دولت سیزدهم قادر به کنترل قیمت دلار است یا این شاخص، همچنان به رشد دیوانه وار خود ادامه می دهد؟!

لطفی در ادامه افزود:

تجربه نشان داده وقتی قیمت دلار بالا می رود، قیمت مسکن هم به دنبال آن افزایش پیدا می کند. وقتی که نهاده های ساختمانی گران شوند، طبیعتا روی قیمت نهایی و تمام شده ی مسکن نیز اثر می گذارند.

اتفاقی که سال گذشته در بازار مسکن رخ داد، رشد پا به پای قیمت مسکن با دلار بود. معمولاً مدت زمانی طول خواهد کشید تا بازار مسکن به نوسانات ارزی واکنش نشان دهد اما در سال ۱۴۰۱، این روند به سرعت انجام می شد و قیمت مسکن روزانه بالا می رفت.
سعید لطفی می گوید که احتمالا چنین اتفاقی مجدداً رخ نخواهد داد. چرا که قدرت خرید مردم خیلی پایین آمده و اساساً معامله ای انجام نمی شود.

وی به حذف خانه اولی ها از بازار مسکن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که بیشتر معاملات بازار امروز مسکن از نوع تهاتر هستند. افرادی که در بازار معاملات مسکن هستند، دارایی های قبلی خود را فروخته و حالا می خواهند مسکن بخرند. بخش بسیار بزرگ دیگری از بازار نیز به خریدهای تبدیلی برمی گردد. به این معنی که افراد به دنبال تبدیل ملک خود به احسن هستند.
شرایط کنونی به نحوی است که با افزایش قیمت دلار، باید منتظر افزایش نهاده های ساختمانی و در نهایت قیمت مسکن بمانیم.

دبیر اتحادیه مشاوران املاک ابراز امیدواری کرد که با دخالت دولت بتوان جلوی هیجانات بازار ارز را گرفت. در صورتی که این هیجانات مقطعی باشند، می توان قیمت ها را ثابت نگه داشت و خریدهای هیجانی را کنترل کرد.
البته بر اساس گفته های این مقام مسئول، مردم توان خرید خود را از دست داده اند و با هر تغییری در بازار مسکن هم نمی توانند خریدهای هیجانی انجام دهند.
وی تاکید کرد که برخلاف سال های گذشته، حتی معاملات پایان سال هم بیشتر نشده است. در سال های گذشته، ماه های آخر سال، ماه های رونق معاملات مسکن بود چرا که بیشتر مردم خریدهای خود را در آخر سال انجام می دادند تا با گرانی های سال بعد مواجه نشوند.

در سال جاری به دلیل گرانی بیش از حد مسکن، چنین اتفاقی رخ نداد و مثل چند ماه گذشته، بازار مسکن خالی از معامله گر ماند. البته تماس های زیادی با دفاتر املاک برقرار می شد اما بیشتر این افراد، تردیدهای خود را حفظ کردند و وارد بازار مسکن نشدند.
خیلی از بنگاه داران مسکن مدت هاست که یک قرارداد فروش هم امضاء نکرده اند و همین موضوع، معیشت ده ها هزار نفر را به خطر انداخته است.

دیدگاه ها غیرفعال است