ساخت واحدهای کوچک متراژ برای تسریع امر ازدواج

ساخت واحدهای کوچک متراژ برای تسریع امر ازدواج

مسکن اقتصادی و در حد وسع، تنها راهکار موجود است!


مسکن اقتصادی یکی از راهکارهایی بود که در طی سال های گذشته بارها و بارها از دهان مسئولین مختلف بیرون آمد. قرار بود واحدهای کوچک ۲۵ متری برای جوانان ساخته شود تا دست کم، مشکل مسکن نداشته باشند. حالا به نظر می آید که این طرح که در ابتدا توسط تعاونی های عمرانی تهران مطرح شده، در گذر از انتقادات و پیشنهادات مختلف، پخته تر شده و به عنوان یکی از اصلی ترین راهکارهای موجود، به شکل جدی تر بررسی می شود.

به گزارش پرشین سازه ، ساخت واحدهای کوچک متراژ و اقتصادی برای تسریع امر ازدواج و رفع دغدغه های مسکن خانوار است. از آن جایی که تورم جهانی مسکن روز به روز افزایش پیدا می کند و شرایط اقتصادی داخل کشور نیز چندان به سامان نیست، خیلی از کارشناسان رویکرد خود را تغییر داده و از ساخت واحدهای کوچک متراژ سخن می گویند و آن را تنها را راهکار واقعی می دانند.

طبیعتاً این طرح همچنان مخالفان سرسخت خود را دارد که بیشترشان از مسئولین دولتی هستند اما به نظر می آید که در این مدت، نگاه واقع بینانه تری نسبت به این طرح در جریان بوده که نظر خیلی از کارشناسان را نیز تغییر داده است.
یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران، در سخنرانی خود پیش از خطبه های نماز جمعه تهران در تاریخ ۱۰ فروردین امسال، بر وضعیت بحرانی مسکن تاکید کرد و خاطرنشان ساخت که تنها راهکاری که باقی مانده، ساخت مسکن در حد وسع است.

علی آقامحمدی در بخش دیگری از سخنرانی خود اشاره کرد که حتی طرح نهضت ملی مسکن نیز قابل استطاعت نیست و خیلی از متقاضیان آن به دلیل عدم تامین آورده های مالی، از پروژه های مزبور حذف شده اند. در واقع، خیلی از متقاضیان مسکن، منابع مالی کافی برای تامین طرح نهضت ملی مسکن را ندارند و تسهیلات بانکی نیز به قدری نیست که کل پروژه ها را پوشش دهد.
وی تاکید کرد که توانمندسازی این اقشار در قالب طرح ” مسکن در حد وسع” صورت خواهد گرفت. به این ترتیب تمام ساکنان و مستاجران کم برخوردار نیز می توانند صاحبخانه شوند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد:

خوشبختانه دولت با ساخت ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در مناطق کم برخوردار موافقت کرده است. به این معنی که اگر کسی مبلغ محدودی داشته باشد و بگوید که فعلاً همین قدر توان پرداخت دارم، هم وام در اختیار وی قرار می گیرد و هم زمین. این حق آنهاست!

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود به شکل ضمنی از مسکن اقتصادی سخن گفت و خاطرنشان ساخت که متقاضیان مسکن، لازم نیست که حتما از همان ابتدای کار، صاحب مسکن ۷۰ متری شوند. فعلا می توانند صاحبخانه شدن را با مسکن ۶۰ متری شروع کنند و سپس به تدریج، متراژ واحد خود را بالاتر ببرند.

وی تاکید کرد که این موضوع بدان معناست که افراد می توانند منابع فعلی مالی خود را پرداخته و مسکن در حد وسع خود تهیه کنند. مابقی مبلغ مسکن را زمانی پرداخت کنند که واحد مزبور تحویل داده شد.
نکته ی قابل توجه اینجاست که در حال حاضر نیز، بخش زیادی از طرح های مسکن سازی دولتی به همین منوال پیش می روند. مشکل اینجاست که بسیاری از اقشار کم برخوردار جامعه حتی از عهده ی پرداخت همین مبالغ کم نیز برنمی آیند.
رئیس ستاد توانمندسازی محلات کم برخوردار در انتهای سخنان خود تاکید کرد که برای تحقق شعار امسال، همه مردم باید در جهش تولید شرکت داشت داشته باشند. همه افراد جامعه باید پای کار بیایند و نباید نگران طلبکار شدن مردم در آینده بود. مردم بخش جدایی ناپذیری از بدنه حاکمیت هستند و لازم است که در این کار، مشارکت داشته باشند.
در حال حاضر طرح های زیادی برای مسکن سازی اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه پیگیری می شود که گرچه هیچ یک از این طرح ها، موفقیت چندان زیادی به دست نیاورده اما گفته می شود که در سال جاری، قرار است اتفاقات بسیار مثبتی در این حوزه رخ دهد.
در سال ۱۴۰۲، با سیاست های دستوری دولت، بازار مسکن دچار رکود و سکون شد و شاهد افزایش سرسام آور قیمت ها نبودیم. حالا گفته می شود که طرح نهضت ملی مسکن با قدرت بیشتری در سال جاری ادامه پیدا می کند و با عرضه واحدهای تکمیل شده این طرح، قیمت ها شکسته خواهد شد و حتی مستاجران نیز نفسی تازه می کنند. البته بسیاری از مشکلات مستاجران به دلیل تورم عمومی و افزایش هزینه های زندگیست و ارتباط چندانی با کمبود مسکن ندارد.

نکات قابل توجه
  • تورم جهانی مسکن در حال افزایش است و شرایط اقتصادی داخل کشور نیز چندان به سامان نیست.
  • خیلی از کارشناسان ساخت واحدهای کوچک متراژ را تنها راهکار واقعی برای حل مشکل مسکن می‌دانند.
  • طرح “مسکن در حد وسع” به متقاضیان مسکن اجازه می‌دهد تا با منابع مالی فعلی خود، صاحبخانه شوند.

دیدگاه ها غیرفعال است