دلایل انتقاد به خانه های ۲۵ متری

دلیل انتقادات به خانه های 25 متری چه بود؟!

انتشار اخبار مربوط به ساخت خانه های ۲۵ متری، موجی از انتقاد را از سوی مسئولین و مردم به همراه داشت. اما حالا، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی می گوید که انتقاد از این طرح باید به شکل کارشناسی باشد و انبوه سازان که اصلی ترین منتقدان این طرح هستند، را به مناظره دعوت کرد.

به گزارش پرشین سازه ، انبوه سازان به عنوان رقبای اصلی طرح ساخت خانه های ۲۵ متری، استدلال های خودشان را در رابطه با خانه های این چنینی دارند.

گرچه مسئولان وزارت راه و شهرسازی و شهرداری، ساخت چنین خانه هایی را تکذیب کردند و اعلام کردند که این خانه ها، مجوز ساخت دریافت نمی کنند، اما اتحادیه تعاونی های عمرانی همچنان بر سر موضع خود ایستاده و از ساخت خانه های ۲۵ متری دفاع می کند.

خشایار باقرپور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی اعلام کرد که اسکان جوانان و رفع موانع مربوط به ازدواج آن ها، از اصلی ترین دلایل ساخت این خانه ها بوده است. وی می گوید که انتقادهایی که نسبت به طرح مزبور صورت گرفت، کارشناسانه و منصفانه نبود.

باقرپور درخواست کرد که برای بررسی این طرح، کارشناسان دست به کار شوند.

در این میان، انبوه سازان نیز انتقادات خود را نسبت به طرح مزبور داشتند. یکی از اعضای هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان اعلام کرد که ساخت این خانه ها با قوانین کشور در تضاد است و اصلا ضوابط شهرسازی، اجازه ی ساخت چنین واحدهایی را نمی دهد. بنابراین با امکانات و قوانین موجود، امکان ساخت این واحدها وجود ندارد.

فرشید پورحاجت خاطرنشان ساخت:

خانه هایی که ساخته می شوند، نباید زیر ۵۵ متر باشد. این موضوع از لحاظ ساختاری قابل اجرا نیست مگر اینکه شورای عالی راه و شهرسازی بخواهد در خصوص متراژ آپارتمان ها، تجدید نظر کند.

زندگی در مسکن بیست و پنج متری

پورحاجت همچنین در بخشی دیگر از صحبت های خود تاکید کرد که اساسا مردم چنین خانه هایی را نمی پسندند. شرایط فرهنگی حاکم بر کشور به گونه ای نیست که مردم با دل خوش در این سکونتگاه ها زندگی کنند.

وی تصریح کرد که زندگی در این واحدهای ۲۵ متری از روی اجبار خواهد بود و بعید است که مردم کشور ما به این موضوع علاقمند باشند. کاربرد این سوئیت ها بیشتر شبیه به خانه های موقت برای شرایط ضروری است.

همان طور که می دانید، این خانه ها از سکونتگاه های موقت ترکیه الهام گرفته شده اند که برای اسکان موقت زلزله زدگان استفاده می شدند.

آیا ساخت این خانه ها به صرفه است؟

خشایار باقرپور در خصوص دریافت مجوز از شهرداری نیز توضیحاتی ارائه کرده بود. وی اعلام کرد که برای حل این مشکل، از مجوز هتل آپارتمان استفاده کردیم تا بتوانیم این خانه ها را بسازیم. در واقع از آن جایی که شهرداری مجوز ساخت این خانه ها را نمی دهد، تنها راه باقی مانده، همین بود.

فرشید پورحاجت نیز در خصوص صرفه ی اقتصادی این واحدها صحبت کرد و خاطرنشان ساخت که بعید است این واحدها، صرفه ی اقتصادی داشته باشند. چرا که هتل آپارتمان هایی که ۲۵ متر دارند، باید امکانات یک واحد ۵۵ متری را داشته باشند. بنابراین هزینه ی زیادی صرف آن خواهد شد.

صحبت های رئیس اتحادیه تعاونی های عمرانی گفته بود که ساخت این واحدها با کمتر از ۱ میلیارد تومان به پایان می رسد. فرشید حاجت پور که یکی از اعضای هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان است، گفته بود که بعید است چنین اتفاقی ممکن باشد.

وقتی که واحدهای کوچکی ساخته می شود، قدرالسهم زیربنای ساخت هم کمتر می شود. همچنین امکانات دیگری مثل پارکینگ هم برای واحدها وجود دارد که طبیعتا ۱۰ الی ۱۱ متر، فضا می برند. سوال این جاست که آیا ارائه کنندگان این طرح برای پارکینگ و دیگر امکانات خانه، برنامه ای دارند. این ها سوالاتی است که باید به آن پاسخ داده شود. مگر این که بخواهند به شکل هتل آن را بسازند که موضوع آن، متفاوت خواهد بود.

دایره ی انتقادات به طرح خانه های ۲۵ متری به انبوه سازان محدود نمی شود. خیلی از کارشناسان نیز بر این باورند که اگر قرار است چنین طرحی اجرا شود، متولیان آن باید در برابر شبهات موجود، پاسخگو باشند.

مثلا قرار است هزینه ی ساخت این واحدها چقدر باشد. چرا که به هرحال، متقاضیان هستند که باید هزینه ها را بپردازند. با توجه به شرایط تورمی، آیا می توان با صراحت و قطعیت اعلام کرد که ساخت این واحدها با همان ۱ میلیارد تومان به پایان می رسد؟

بنابراین به نظر می آید که طرح مزبور، فارغ از نگاه کارشناسانه مطرح شده است و هنوز ابهامات زیادی در خصوص آن وجود دارد.

دیدگاه ها غیرفعال است