واحدهای کوچک متراژ؛ آینده مسکن در ایران

واحدهای کوچک متراژ؛ آینده مسکن در ایران

به نظر می آید که حاشیه های مربوط به واحدهای ۲۵ الی ۳۵ متری به زودی تمام نخواهد شد. حالا گفته می شود که در میان مدت، این واحدهای مسکونی می توانند منجر به گرانی مسکن شوند و الگوی مصرف خانوار ایرانی را تغییر دهند.

به گزارش پرشین سازه ، طرح جنجالی ساخت واحدهای ۲۵ الی ۳۵ متری مدت هاست که بر سر زبان ها می چرخد و گرچه هنوز به نتایج قابل قبولی نرسیده اما واکنش بسیاری از مسئولین را برانگیخته است.

حتی وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران نیز از اجرای چنین طرحی، ناراضی بودند و مخالفت خود را ابراز نمودند.
اما اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران به عنوان متولی اصلی این طرح، همچنان بر اجرای آن پافشاری کرد و حالا به منظر می آید که این طرح با عنوان مسکن اقتصادی دوباره روی کار آمده است.

البته با وجود مطرح شدن ساخت این واحدها، هنوز هم ابهامات زیادی در نحوه ی اجرایشان وجود دارد. مثلا این واحدهای ۲۵ الی ۳۵ متری قرار است چگونه مجوز بگیرند؟ با توجه به اینکه سرانه سکونت در تهران به ازای هر نفر، بالغ بر ۱۷ متر است، چگونه می توان زوج های تهرانی را در خانه های ۲۵ متری سکونت داد؟ اساساً آیا چنین خانه هایی مجوز ساخت می گیرند؟

یکی از کارشناسان مسکن، علاوه بر ایرادات کلی طرح مسکن اقتصادی، به این نکته اشاره کرد که در میان مدت، ساخت چنین واحدهایی در نهایت می تواند منجر به گرانی مسکن شود.
فرشید ایلاتی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که این طرح از زمان وزیر دولت یازدهم و تحت عنوان سیاست های پاک مطرح شد.
وی خاطرنشان ساخت:

حالا الگوی مصرف مسکن در ایران، روز به روز کمتر می شود و اگر بازار مسکن به همین روند خود ادامه دهد، باید در انتظار کاهش بیشتر متراژ خانه های مسکونی باشیم.

این کارشناس مسکن در ادامه تاکید کرد که باید تدابیر جدی تری در خصوص طرح هایی مثل طرح مسکن اقتصادی و ساخت واحدهای کوچک متراژ اتخاذ شود. نباید اجازه داد چنین الگوی مصرفی به بازار مسکن وارد شود چرا که تطابقی با فرهنگ ایرانی ندارد.
سیاست هایی که از دولت یازدهم و در راستای کوچک سازی واحدهای مسکونی در پیش گرفته شده، قطعا موفقیت آمیز نبوده اند. بعید است که چنین سیاست هایی مقبول خانوار ایرانی باشد. از دهه ۷۰ تا به امروز، الگوی کوچک سازی مسکن نداشته ایم.
یکی دیگر از دلایل عدم مقبولیت واحدهای کوچک متراژ، این است که دولت به دنبال افزایش جمعیت و جوانی آن است. طبیعتا در واحدهای ۲۵ الی ۳۵ متری، امکان فرزندآوری و تشکیل خانواده از بین می رود.

فرشید ایلاتی ضمن تاکید بر این موضوع، خاطرنشان ساخت که این دو موضوع، ارتباط مستقیمی با هم دارند. هرچقدر متراژ خانه ها کمتر شود، انگیزه افراد برای تشکیل خانواده و افزایش جمعیت کشور نیز کاهش پیدا می کند.
به همین دلیل است که دولت، موافقت چندانی با این طرح ندارد و به دنبال طرح های دیگری مثل طرح نهضت ملی مسکن می رود. البته نگاهی به سرنوشت طرح مسکن مهر و اقدام ملی مسکن، نشان می دهد که احتمال موفقیت طرح نهضت ملی مسکن نیز چندان بالا نیست. به دلیل افزایش هزینه های ساخت و ساز، بسیاری از متقاضیان مسکن از عهده ی پرداخت هزینه ها برنمی آیند و طبیعتاً از طرح مزبور کنار گذاشته می شوند.

این کارشناس مسکن در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که چنین موضوعی، حتی از لحاظ اقتصادی نیز مفهوم خاصی ندارد و نمی تواند به اقتصاد مسکن کمک کند. چرا که هرچقدر متراژ واحدهای مسکونی کوچک تر شود، نشان از کاهش قدرت خرید و افزایش فقر در جامعه است. به همین دلیل می توان گفت که ساخت چنین واحدهایی، منجر به گرانی مسکن در میان مدت می شود.

تمام این حرف و حدیث ها در حالی گفته می شود که دولت مدت ها پیش، مخالفت خود را با اجرای چنین طرح هایی ابراز کرده بود. شهرداری تهران نیز به عنوان یکی از کسانی که باید در روند ساخت این واحدها همکاری داشته باشد، مخالفت خود را اعلام کرده است.
بنابراین می توان اعلام کرد که صحبت از ساخت واحدهای ۲۵ الی ۳۵ متری، هیاهوی بسیار برای هیچ بوده است. البته رئیس تعاونی های املاک اعلام کرده بود که مجوز این واحدها در قالب هتل آپارتمان خواهد بود اما بعد از مدتی کوتاه، این حرف نیز تکذیب شد. به همین دلیل سرنوشت این واحدهای کوچک متراژ در هاله ای از ابهام باقی مانده است.

دیدگاه ها غیرفعال است