مسکن ۲۵ متری: راهکار ایران برای کاهش هزینه های ساخت

راهکار ایران برای کاهش هزینه های ساخت

کسانی که طرح مسکن ۲۵ متری را مطرح کردند، می گویند که پیگیری این مسئله در جهت کاهش هزینه های ساخت و اقتصادی کردن تولید مسکن است. اما نباید کیفیت را فدا کرد.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران اعلام کرد که دولت هیچ ارتباطی با ساخت مسکن ۲۵ متری ندارد. تعاملی که میان دولت و اتحادیه وجود دارد، به معنای تقابل نیست. بنابراین طرح مسکن ۲۵ متری هیچگونه ارتباطی با نهضت ملی مسکن یا دیگر طرح های دولتی ندارد.

خشایار باقرپور تاکید کرد که این طرح منحصرا به تعاونی های مسکن کشور تعلق دارد و بیش از ۲.۵ سال است که جزئیات اجرای آن مورد بررسی بوده است.

گرچه حرف و حدیث های زیادی در مورد مسکن ۲۵ متری بوده اما بر اساس گفته های مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران، همین حالا یک صف ۱۰ هزار نفری برای خرید مسکن ۲۵ متری تشکیل شده است. بیشتر این متقاضیان، شخصیت های حقوقی دولتی هستند که برای پرسنل خود، این واحدها را می خرند.

وی همچنین عقب نشینی از طرح مزبور و ساخت هتل آپارتمان را تکذیب کرد و خاطرنشان ساخت که با جدیت دنبال اجرای این طرح هستند.

باقرپور تاکید کرد که ساخت این واحدهای مسکونی، برای کمک به ازدواج جوانان است. بدمسکنی و بی مسکنی در میان زوج های جوان بالاست و خرید خانه نیز مدت هاست که از توان مالی جوانان خارج شده!

این طرح به آن ها کمک می کند که سریع تر و راحت تر دارای خانه شوند. همچنین مدت زمان انتظار برای خرید خانه را نیز پایین می آورد. مدت زمانی که حالا برای نسل جدید، به ۱۲۷ سال رسیده است(با احتساب پس انداز یک سوم درآمد ماهانه)

گرانی های مسکن باعث شده که خیلی از جوانان قید ازدواج را بزنند. این طرح به آن ها کمک می کند که معضل بزرگ مسکن را پشت سر بگذارند و ازدواج کنند. ساخت خانه های کم متراژ یک ضرورت و الزام برای جامعه ی امروز ماست.

خشایار باقرپور گفت: قرار است ۳۰ الی ۴۰ هزار واحد مسکونی در طرح مسکن ۲۵ متری ساخته شود. بیشتر این واحدهای مسکونی در محدوده غرب و جنوب تهران هستند. برخی از آن ها نیز در غرب کرج ساخته می شوند. واحدهای مزبور به درد زوج هایی می خورد که بخواهند ۲ سال در آن سکونت داشته باشند و بعد از اینکه صاحب فرزند شدند، آن را واگذار نمایند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به گرانی زمین در سال های اخیر اشاره کرد. به نحوی که در ۱۰ سال متوالی، نرخ رشد زمین ۱.۵ برابر قیمت مسکن بوده است. در واقع سهم زمین از ساخت مسکن ۲۵ الی ۷۰ درصد است.

بعد از این که قیمت زمین ثبات پیدا کرد، شاهد گرانی مصالح ساختمانی بودیم. در نتیجه به نظر می رسد که هرگز نمی توان انتظار داشت که ساخت مسکن ارزان تمام شود. هزینه ی تولید ساختمان های بلندمرتبه تقریبا ۳۰ میلیون تومان است. به همین دلیل، نهضت ملی مسکن صحبت از ساخت واحدهای ویلایی می کند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مسکن اعلام کرد که سال گذشته، تورم ساخت و ساز در کشور چهار برابر تورم عمومی بود. این موضوع به خوبی مشخص می کند که هزینه های ساخت خیلی بالاتر رفته و باید این واقعیت را پذیرفت. به همین دلیل برای کاهش هزینه های ساخت، چاره ای جز مسکن سازی کوچک متراژ باقی نمی ماند.

یکی از انتقادات اصلی مخالفان، عدم سنخیت خانه های ۲۵ متری با فرهنگ ایرانی است. خشایار باقرپور تصریح کرد که فرهنگ هر کشوری در طی سالیان تغییر می کند و معماری ایرانی نیز در طی سال های اخیر، از این قاعده مستثنی نبوده و فرق زیادی کرده است. مثلا آپارتمان های نوساز و جدید چه سنخیتی با فرهنگ و معماری قدیمی ایرانی دارند؟!

مشکل دیگر مخالفان با این خانه ها، تضاد با مبانی دینی است. اما مدیرعامل اتحادیه می گوید که ساده زیستی از ویژگی های معصومین بوده و منزل حضرت علی(ع) در نجف، موید همین موضوع است.

وی همچنین تصریح کرد که در خصوص این موضوع، نظر مراجع قم نیز سوال شده و مخالفتی صورت نگرفته!

در آخر، باقرپور اعلام کرد که زندگی در این واحدهای ۲۵ متری مانع فرزندآوری نمی شود. چیزی که فرزندآوری را محدود می کند، عدم داشتن مسکن است. همچنین قرار نیست که این واحدها به خانه های مجردی تبدیل شود. اساساً اسکان افراد مجرد در این مجموعه ها، ممنوع است. البته برای سکونت افراد مجرد هم باید فکری شود.

دیدگاه ها غیرفعال است