بررسی خوب و بد خانه های ۲۵ متری

بررسی خوب و بد خانه های 25 متری!

به محض انتشار اخباری در خصوص ساخت مسکن ۲۵ متری، دولت و در راس آن، وزارت راه و شهرسازی به تکذیب آن پرداخت و تاکید کرد که چنین خانه هایی نیاز بازار را پاسخ نمی دهند.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران که متولی اصلی این طرح است، اعلام کرد که هدف اتحادیه، ساخت مسکن برای جوانان و شکستن قیمت های بازار است. به این ترتیب امیدواری بر این است که سوداگری و دلالی در بازار کنترل شود.

بعد از انتقادات فراوانی که به طرح مزبور صورت گرفت، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران، چرخشی عجیب از گفته های خود داشت و حالا مدعی است که طرح اصلی به شکل هتل آپارتمان خواهد بود. اما هنوز هم مشخص نیست که بلاخره تصمیم دولت چیست! آیا صرفا مخالف هرگونه طرح مسکن سازی است یا اینکه بلاخره خود دست به اقدام می برد و مسکن می سازد؟!

مهرداد بذرپاش اعلام کرده است که مسکن استیجاری را می توان با مدل طرح نهضت ملی مسکن پیش برد و اصلا نیازی به مسکن ۲۵ متری نخواهد بود. این خانه های کوچک متراژ، هرگز در دستور کار دولت نبوده اند.

صحبت از طرح نهضت ملی مسکن و ساخت مسکن استیجاری در قالب آن، در شرایطی مطرح می شود که اصلا خیلی از پروژه های این طرح آغاز نشده اند.

دولت سیزدهم در اجرای تعهدات و وعده های خود برای ساخت مسکن موفق نبوده است. حتی قادر به کنترل قیمت مسکن یا اجاره بهای آن در طی دو سالی که بر سر کار است، نشده و هر روز شاهد رشد قیمت ها هستیم.

یارانه های پنهان تولید مسکن حذف می شوند

بارها از سوی کارشناسان اعلام شد که عدم کنترل نرخ دلار، به افزایش قیمت نهاده های تولید مسکن می انجامد. اما دولت سیزدهم در کنترل نرخ ارز موفق نبود. علاوه بر این، اصرار فراوانش برای حذف یارانه های پنهان تولید و افزایش مالیات نیز دردسرهای جدیدی برای تولیدکننده به وجود می آورد.

حمایت جدی از تولید مسکن صورت نمی گیرد و در نهایت، تمام این مسائل منجر به عدم تعادل میان عرضه و تقاضا می شود. حالا توان بخش عمومی و ضعیف جامعه برای تامین مسکن به صفر رسیده است.

گرچه هنوز هم در گوشه و کنار پایتخت، پروژه های مسکونی ساخته می شوند اما دست اندازی های دولت بر سر راه تولیدکنندگان، بخش خصوصی مسکن را با چالش های جدی مواجه کرده است.

در این شرایط، وقتی که صحبت از ساخت خانه های ۲۵ متری می شود، طبیعی است که برخی از کارشناسان و فعالان بازار مسکن از آن استقبال می کنند. خشایار باقرپور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران به دفاع تمام قد از این طرح برخواست و به بسیاری از سوال هایی که در خصوص این طرح وجود دارد، پاسخ داد.

وی گفت: نزدیک به دو سال و نیم در خصوص این طرح، مطالعه کردیم و نمونه های خارجی بررسی شد. تحقیقات میدانی هم نشان داد که اقبال عمومی جامعه نسبت به این خانه ها بالاست. علاوه بر این، آیین نامه ها، بخشنامه ها و دستورالعمل ها را مطالعه تطبیقی کردیم تا در نهایت به این مدل رسیدیم. این طرح، چیزی نیست که در لحظه و به صورت خلق الساعه ای به آن رسیده باشیم.

وی تاکید کرد که این طرح، تداخلی با بخش دولتی و نهضت ملی مسکن ندارد و قرار نیست چیزی را اشغال کنند. بلکه طرح ساخت خانه های ۲۵ متری، یک طرح نوآورانه است که از دل اتحادیه بیرون آمده و اصلا به دنبال دریافت منابع بانکی یا اراضی دولت نیست.

برای تامین مالی این طرح با بخش های غیردولتی صحبت هایی صورت گرفته و پیش قراردادهایی تنظیم شده است که زودی به عقد نهایی قرارداد می انجامد.

این مقام مسئول از جوانانی سخن گفت که مشتاقانه منتظر اجرای این طرح هستند. هدف اتحادیه هم کمک به جوانان برای زندگی در یک منزل غیراستیجاری است. امیدواری بر این است که دوره ی انتظار برای خانه دار شدن کوتاه تر شود و دست سوداگران از بازار مسکن کوتاه گردد.

خشایار باقرپور در انتهای سخنان خود خاطرنشان ساخت که طرح مزبور به شکل پایلوت در استان تهران و البرز به اجرا درمی آید و تعداد واحدهای ساخته شده، در حد ۳۰ الی ۴۰ هزار واحد خواهند بود. اما می توان امیدوار بود که این طرح در نهایت روی بازار مسکن اثر داشته باشد.
در کنار تمام این مسائل، اتحادیه امیدوار است که با عرضه ی این واحدها به بازار، قیمت مسکن شکسته شود و قدرت خرید مردم بالا برود.

دیدگاه ها غیرفعال است