ساخت مسکن ۲۵ متری مجددا تکذیب شد!

ساخت مسکن 25 متری مجددا تکذیب شد!

در طی چند روز گذشته، صحبت های یکی از انبوه سازان در خصوص ساخت مسکن ۲۵ متری در منطقه ۱۹ تهران واکنش های زیادی را در پی داشت. فضای مجازی برخورد تند و تیزی نسبت به این ماجرا از خود نشان داد و برخی از مسئولین نیز تکذبیه هایی نسبت به این موضوع داشتند.

به گزارش پرشین سازه ، دو نفر از مهم ترین مسئولینی که نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و آن را تکذیب کردند، سخنگوی شهرداری تهران و رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی بود.

سخنگوی شهرداری، آقای عبدالمطهر محمدخانی اعلام کرد که ساخت میکروآپارتمان های ۲۵ متری برخلاف ضوابطی است که به شکل صریح در طرح تفصیلی شهر تهران آمده است.

وی خاطرنشان ساخت که بر اساس قانون، هر نفر باید ۱۷.۵ متر مربع فضا در اختیار داشته باشد. بنابراین یک زوج، حداقل به ۳۵ متر مربع احتیاج دارند. صدور پروانه های ساختمانی نیز برای واحدهایی با بیش از این متراژ صورت می گیرد و تعداد جوازهایی که برای واحدهای ۳۵ متری صادر می شود، اصلا قابل توجه نیست.

محمدخانی افزود:

بیشتر واحدهایی که حدود ۳۵ متر هستند، معمولا در بافت فرسوده قرار دارند و فقط در شرایط اضطرار، پروانه ساختمانی برایشان صادر می شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که حتی پروژه های انبوه سازی قرارگاه جهادی مسکن شهرداری نیز زیر ۸۰ متر نیستند. این پروژه ها که توسط سازمان نوسازی یا دیگر دستگاه ها در حال ساخت هستند، زیر ۸۰ متر طراحی نشده اند.

وی همچنین خاطرنشان ساخت که فعالیت های شهرداری در حوزه ی ساخت مسکن و در قالب قرارگاه جهادی مسکن ادامه دارد و تلاش بر این است که موجبات رونق ساختمان سازی را فراهم کرد و به این ترتیب شهروندان تهرانی، رضایت بیشتری از کیفیت زندگی خود در این شهر داشته باشند.

در کنار صحبت های سخنگوی شهرداری تهران، وزارت راه و شهرسازی نیز نسبت به موضوع آپارتمان های کوچک متراژ واکنش نشان داد و اعلام کرد چنین چیزی از اساس تکذیب می شود.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که این طرح هیچگونه ارتباطی با وزارت راه و شهرسازی و دولت ندارد.

وحید قربانی تاکید کرد که اساسا دولت با ساخت مسکن کوچک مقیاس مخالف است و در تمام طرح های مسکن سازی دولتی، این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود یادآور شد که ساخت خانه های نقلی و ۲۵ متری، اساسا با فرهنگ ایرانی-اسلامی در تضاد است و جامعه ی ایرانی، چنین چیزی را نمی پذیرد. به همین دلیل ساخت چنین خانه هایی در دستور کار دولت و وزارتخانه نیست.

قربانی اذعان داشت که تمام خانه هایی که در قالب طرح نهضت ملی مسکن ساخته می شوند، از استانداردهای لازم برای تامین سرانه ی مورد نیاز خانوار برخوردار است. در نتیجه لازم نیست که مردم نگران این موضوع باشند.

بیشتر خانه هایی که در این طرح ساخته می شوند، متراژی بیشتر از ۷۰ متر دارند تا با سیاست های حاکمیت در جهت افزایش جمعیت و فرزندآوری نیز تطابق داشته باشد. طبیعی است که در خانه های نقلی ۲۵ متری، امکان ازدواج یا فرزندآوری وجود ندارد.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد که قانون در خصوص این موضوع بسیار صریح است و اعلام کرده که هر خانوار و فرد ایرانی، باید متناسب با نیاز خود، خانه ای مناسب داشته باشد.

در صورتی که مساحت مسکن با نیاز خانواده تناسب نداشته باشد، آسیب های گسترده تری به جا می ماند و همین موضوع نشان می دهد که ساخت مسکن های کوچک متراژ، با اصل ۳۱ قانون اساسی مغایرت های جدی دارد.

وحید قربانی در انتهای صحبت های خود یادآور شد که دولت در تلاش است تا پروژه های مسکونی را با سرعت خوبی پیش ببرد. تمام طرح ها و پیشنهادهایی که دولت در خصوص مسکن سازی ارائه می کند، بعد از طی نمودن مراحل کارشناسی و فنی اعلام می شود. بنابراین تمام اخباری که در رسانه ها منتشر می شود، فاقد ضمانت اجرایی است و هیچ اعتباری از لحاظ اجرایی ندارد.

در این میان واکنش فضای مجازی نیز نسبت به این موضوع جالب توجه بود. بیشتر کاربران اعلام می کردند که حتی پول خرید واحدهای ۲۵ متری را هم ندارند. حتی در صورتی که توان خرید این خانه ها وجود داشت، باز هم به نظر نمی آید که مکان مناسبی برای زندگی زوج، یا فرزندان باشند.

دیدگاه ها غیرفعال است