اتحادیه تعاونی‌های مسکن:بدون کمک دولت، خانه‌های ۲۵ متری می‌سازیم

بدون کمک دولت، خانه‌های 25 متری می‌سازیم

اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران، تاکید زیادی روی ساخت خانه های ۲۵ متری دارند و گفته اند که بر اساس قوانین، آیین نامه ها و اختیاراتی که به آن ها تفویض شده، می توانند برای ساخت و ساز این خانه ها اقدام کنند.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرعامل این اتحادیه ضمن تاکید بر این موارد، خاطرنشان ساخت که، با کمک یا بدون کمک دولت، خانه های ۲۵ متری را خواهند ساخت.

در هفته ای که گذشت، اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران که برای اولین بار طرح ساخت خانه های ۲۵ متری را مطرح ساخت، نخستین جلسه ی خود را برگزار کرد.

نشست مزبور با حضور خشایار باقرپور، مدیرعامل اتحادیه انجام شد. وی در طی این نشست به توضیح جزئیات مختلف طرح مسکن اقتصادی یا همان خانه های ۲۵ متری پرداخت.

وی همچنین از حمایت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سخن گفت و تاکید کرد که آقای مرتضوی، تا به حال دو بار حمایت خود را از این طرح، اعلام کرده است.

البته چنین سخنانی از نظر وزیر کار نیز دور نماند و نسبت به آن، واکنش نشان داد.

تکذیب وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی!

وزارتخانه ای که باقرپور گفته بود از طرح خانه های ۲۵ متری حمایت کرده است، امروز با انتشار اطلاعیه ای، حمایت خود از طرح مسکن اقتصادی را تکذیب کرد.

در اطلاعیه ای که این وزارتخانه منتشر کرده، آمده است که مدیرعامل اتحادیه های تعاونی مسکن به همراه یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دیدار وزیر کار آمده بودند و مطالبه ای در خصوص این این طرح داشتند. خشایار باقرپور از وزیر کار درخواست کرد که حمایت از تشکیل تعاونی های مسکن داشته باشد و امور آن ها را تسهیل کند.

وزیر کار نیز چنین موضوعی را تایید کرد چرا که منطبق با ماموریت دولت مردمی سیزدهم و ساخت مسکن بود. اما ورود به حوزه هایی مثل متراژ مسکن یا نقشه ی آن مربوط به وزارت راه و شهرسازی است. به همین دلیل وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به آن ورود نکرد.

در اطلاعیه این وزارتخانه آمده است که وزیر کار هرگز اظهار نظری در خصوص مسکن ۲۵ متری نداشته و صحبت های مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مسکن تهران، قویا تکذیب می شود.

اطلاعیه مزبور، دوباره مدیرعامل اتحادیه های مسکن را به واکنش واداشت.

خشایار باقرپور گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید که تصمیم گیری در حوزه متراژ و نحوه تولید مسکن جزو وظایف این وزارتخانه نیست و وزارت راه و شهرسازی باید در این خصوص تصمیم گیری کند. چنین واکنشی از سوی آن ها طبیعی است.

وی در ادامه ی صحبت های خود خاطرنشان ساخت تکذیبیه ای که وزارتخانه صادر کرده، با توجه به جوی که در فضای مجازی و رسانه ها به وجود آمده نیز کاملا طبیعی است.

این مقام مسئول در تعاونی های مسکن تاکید کرد که طرح مزبور اجرا خواهد شد. گرچه اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران زیرمجموعه وزارت تعاون و کار است اما تایید یا تکذیب وزیر کار، خللی در ایجاد طرح مزبور ایجاد نمی کند.

باقرپور البته از وزیر کار بابت اعمال نظری که در این خصوص داشت، تشکر کرده است. وی همچنین تاکید کرد که در روند ساخت خانه های ۲۵ متری، استنادشان به قوانین، آیین نامه ها و حدود اختیاراتی است که برای آن ها در نظر گرفته شده است. بنابراین گرچه کمک دولت می تواند موثر باشد اما بدون حضور دولت هم می توان طرح مزبور را پیش برد.

مدیرعامل اتحادیه تاکید کرد که نام طرح آن ها، مسکن اقتصادی است که به اشتباه به نام مسکن ۲۵ متری شناخته می شود. چرا که در طی این طرح، ساخت خانه های ۳۰ و ۳۵ متری هم مد نظر است. مخاطب هدف این طرح نیز مشخص و واضح است. بیشتر این خانه ها برای زوج های جوانی که استطاعت مالی کافی ندارند، ساخته می شود.

وی در انتهای صحبت های خود اذعان داشت که ایده ی مزبور، نباید درگیر حواشی شود و باید اجازه داد که به کار خود ادامه دهد. البته زمانی که ایده ی مسکن اقتصادی مطرح می شد، می دانستیم که با آن مخالفت خواهد شد. چرا که این یک طرح نوآورانه و جدید است.

باقرپور اعلام کرد که در این میان از مسئولین دولت هم هیچگونه انتظاری ندارند و خودشان متولی ساخت این خانه های اقتصادی خواهند شد.

بعد از تکذیبیه های مکرر و اصرار اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران، به نظر می رسد که این طرح خلل ناپذیر است و همت مسئولین اتحادیه بر ساخت آن ها قرار گرفته است.

دیدگاه ها غیرفعال است