بحران مسکن چین و حضور شرکت های چینی در ایران

بحران مسکن چین و حضور شرکت های چینی در ایران

بحران مسکن چین و حضور شرکت های چینی در ایران


حضور شرکت های چینی در بازار ساختمان سازی ایران باعث شده که توجهات و حساسیت ها نسبت به این شرکت های خارجی بیشتر شود و بررسی کارنامه آنها با دقت بیشتری صورت بگیرد. یک جستجوی ساده هم برای مشخص شدن بحران مسکن در چین کافیست. به نظر می آید که این کشور به قدری در حل بحران مسکن خود درمانده شده که حالا به بازار مسکن ایران، همچون یک نجات غریق نگاه می کند.

به گزارش پرشین سازه ، وزیر مسکن این کشور اعلام کرد که توسعه دهندگان املاک و مستغلات یا باید ساختار قدیمی خود را اصلاح کنند یا به طور کامل، منحل شوند.

به نظر می آید که بازار مسکن چین نیز با همان مشکلات بازار داخلی کشورمان دست و پنجه نرم می کند. وزیر مسکن این کشور اعلام کرد که ایجاد ثبات در این بازار سخت و دشوار شده و مشکلات زیادی گریبانگیر آن شده است.
اما بحران مسکن چین از چه زمانی آغاز شد؟ به نظر می آمد که مسکن سازی در چین به جایگاه خوبی رسیده و بیشتر افراد این کشور، صاحب خانه شده اند. یکی از روزنامه های چین می گوید که بحران مسکن در این کشور از سال ۲۰۲۱ و با بحران نقدینگی آغاز شده است.
برخی از توسعه دهندگان و ساختمان سازان بزرگ چینی هم با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند و نمی توانند بدهی های خود را پرداخت کنند. همین موضوع سبب شده که ساخت آپارتمان توسط این سازندگان به تعویق بیفتد و در نتیجه، یک بحران دیگر نیز به مشکلات کنونی این بازار افزوده شود.

بسیاری از شرکت های بزرگ مسکن سازی چین منحل شدند و برخی دیگر نیز در انتظار دستور انحلال هستند. در واقع به نظر می آید که ورشکستگی این شرکت ها کاملاً جدیست چرا که عملکرد خود را از دست داده اند و دیگر قادر به ساخت و ساز نیستند.
نی خونگ، وزیر مسکن چین نیز این موضوع را تایید کرده و از توسعه دهندگان درخواست کرد که یا تن به تغییر ساختارهای خود بدهند یا منحل شوند. به نظر می آید که بخش بزرگی از این شرکت ها، تن به انحلال داده اند چرا که توان تغییر ساختار را نداشته اند.
البته در این میان، برخی از شرکت های نیمه ورشکسته چینی به بازار کشورهای دیگر مثل ایران روی آورده اند و تلاش دارند که با عقد قرارداد، خود را از ورشکستگی مطلق نجات دهند.

یکی از راهکارهایی که دولت چینی برای مقابله با بحران مسکن در نظر گرفت، هماهنگی بهتر با موسسات مالی بود. در واقع از این موسسات درخواست شد که به پروژه های ملکی و مسکن سازی کمک ویژه ای اختصاص بدهند تا بتوانند دوباره سرپا شوند. این اقدام که در ژانویه سال ۲۰۲۴ انجام شد، تا به امروز برای ۳۱۰ شهر از ۳۱ استان کشور چین پیگیری شده است و تلاش شده تا از سازندگان و توسعه دهندگان حمایت شود.
نزدیک به شش هزار پروژه ملکی و مسکن سازی در چین، مورد حمایت دولت و موسسات مالی و بانک ها قرار گرفته است. جالب توجه اینجاست که نزدیک به ۸۳ درصد این شرکت های رو به ورشکستگی که نیازمند حمایت دولتی بوده اند، خصوصی یا نیمه دولتی هستند.
گفته می شود که نزدیک به ۲۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از شرکت های تجاری، حمایت مالی صورت گرفته است. البته طبیعتاً مدل های قدیمی مسکن سازی پکن دیگر قادر به اجرا نیستند. در همین راستا، نخست وزیر چین اعلام کرد که برای توسعه بخش املاک، مدل جدیدی را در پیش گرفته اند. هدف این است که مسکن ارزان تری برای مردم ساخته شود تا تمام تقاضای موجود در بازار را پاسخگو باشد.

وزیر مسکن این کشور نیز تاکید کرد که مسکن هایی که ساخت می شود، برای زندگی کردن شهروندان خواهد بود و جایی برای حدس و گمان نیست.
بر اساس گفته های این مقام مسئول در دولت چین، قرار است مسکن ارزان قیمت برای شهروندان ساخته شود و در کنار آن، زیرساخت های عمومی نیز تقویت شود. همچنین در نظر دارند که روستاهای کشور چین توسعه پیدا کنند و امکان مهاجرت معکوس فراهم باشد.
با توجه به شرایط این شرکت های بزرگ مسکن سازی در چین، سوال اینجاست که چرا در کشور ما به چنین شرکت هایی اعتماد می شود؟ شرکت هایی که خود در آستانه ورشکستگی هستند و بعید است قادر به آوردن سرمایه برای ساخت مسکن باشند. مسئولین می گویند که این شرکت ها قرار است در نقش سرمایه گذار در بازار مسکن ایران حاضر شوند اما به نظر نمی آید که سرمایه خاصی باقی برای آنها باقی مانده باشد که بخواهند در بازار مسکن ما خرج کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است