قرارداد با چینی ها، تحقیر مهندسان داخلی!

قرارداد با چینی ها، تحقیر مهندسان داخلی!

مسئولین می گویند که دلیل اصلی حضور شرکت های چینی در طرح مسکن سازی کشور، ارزان ساختن مسکن است. اما از آنجایی که قرار است خدمات این شرکت ها با تهاتر نفت پرداخت شود و در حال حاضر، چینی ها نفت را ۳۰ درصد ارزان تر از قیمت جهانی از ایران می خرند، چنین قراردادی تماماً به ضرر طرف ایرانی است.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس پیشین سازمان نظام مهندسی کشور، مخالفت جدی خود از حضور شرکت های چینی در طرح ساخت مسکن را ابراز کرد و خاطرنشان ساخت که حضور این شرکت ها، تحقیر سازنده ایرانی است.

احمد خرم در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که حضور این شرکت های سازنده، نوعی تصمیم سیاسی است و اساساً مبنای تخصصی ندارد.
وی همچنین خاطرنشان ساخت که سازندگان ایرانی اشتیاق زیادی برای حضور در این طرح ها دارند. اگر امتیاز نفت به پیمانکار ایرانی داده شود، با اشتیاق برای اجرای این پروژه ها حاضر می شوند.
خرم در ادامه عنوان کرد:

سازندگان و شرکت های بخش خصوصی ایران خیلی زرنگ تر و متخصص تر از چینی ها هستند. اینکه خانه های ایرانی توسط چینی ها ساخته شود، تحقیر جامعه مهندسی کشور است. انگار که با مشت محکم به صورت مردم کوبیده باشند و نسبت به منافع آنها بی توجه باشند.

این مقام پیشین در سازمان نظام مهندسی عنوان کرد که امتیازهایی که در حال حاضر به چین داده می شود، در کل تاریخ کشور بی سابقه است.

احمد خرم در ادامه به پروژه های مختلفی که از دست سازنده ایرانی گرفته شده و به سازندگان چینی واگذار شده، اشاره کرد. یکی از این پروژه های معروف، تکمیل فازهای مختلف فرودگاه امام است. بر اساس گفته های ایشان، فرودگاه ساز موفق و ماهر در کشور وجود داشت که بعد از مصادره، نابود شد. فاز ۳ و ۴ فرودگاه امام با ۱.۵ میلیارد دلار به پایان رسیده بود. حالا باید ۲۵ میلیارد دلار به چینی ها داد تا این پروژه را به دست بگیرند.
با مصادره بیجای شرکت دی که مسئولیت ساخت فرودگاه را به عهده داشت، عملاً فرودگاه سازی داخلی با مبلغ بسیار پایین و به صرفه، از بین رفت. نتیجه این شد که باید چند برابر مبلغ اولیه به چینی ها پرداخت شود تا فرودگاهی بی کیفیت بسازند.

وی در ادامه به برخی از ضعف های فرودگاه امام اشاره کرد و خاطراتی را از بازدید بخش های تکمیل شده این فرودگاه عنوان نمود. بر اساس گفته های رئیس پیشین سازمان نظام مهندسی، آن چیزی که پیمانکار جدید به عنوان فرودگاه ساخته بود، خیلی بی کیفیت و ناقص بود. ایشان می گوید که حتی ظرف مایع دستشویی قرار گرفته در دستشویی های ترمینال هم کیفیت لازم را نداشتند. کاشی و سرامیک سرویس ها درجه دو بود و مطمئناً بعد از چند سال نیاز به تعویض و تخریب داشتند.
احمد خرم در ادامه به برخورد خود با پیمانکار فرودگاه اشاره می کند و خاطرنشان می سازد که این پیمانکار را توبیخ کرده و کیفیت پایین مصالح و شیوه ی ساخت فرودگاه را به وی عنوان کرده است.
این مقام پیشین در سازمان نظام مهندسی کشور تاکید کرد که با اصلاحات، می توان وضعیت کنونی ساخت و ساز کشور را بهبود داد. متاسفانه در حال حاضر هیچکس حاضر به پذیرش اشتباهات خود نیست و مشکل را به گردن دیگری می اندازند. در صورتی که یاد بگیریم مسئولیت پذیر باشیم و از زیر بار آن شانه خالی نکنیم، می توان وضعیت را بهبود داد.

احمد خرم در انتهای سخنان خود تاکید کرد که امیدواری چندانی به اصلاح رویه و مسئولیت پذیری مسئولان ندارد. بر اساس آن چیزی که کارشناسان مسکن می گویند، عقد قرارداد مسکن سازی با شرکت های چینی، یک ضرر به تمام معنای ملی است و منجر به تحقیر جامعه مهندسی کشور می شود. این در حالیست که ظرفیت خوبی در این جامعه وجود دارد و مهندسان ایرانی از مهارت و دانش کافی برای ساخت سریع و ارزان مسکن برخوردار هستند.
استدلال اصلی مسئولین از عقد قرارداد با چینی ها، ارزان کردن ساخت مسکن است. اما به نظر نمی آید که کارشناسان و فعالان بازار مسکن، با این استدلال قانع شده باشند. بررسی جزئیات مختلف این تفاهمنامه نشان می دهد که ضرر بزرگی متوجه طرف ایرانی خواهد شد. همچنین بررسی سوابق این شرکت های چینی مشخص می کند که بازار مسکن ایران، نجات غریق این شرکت هاست چرا که بیشترشان در معرض ورشکستگی قرار گرفته اند. علاوه بر این، کیفیت ساخت چندان بالایی هم ندارند و صرفاً برای ساخت مسکن سریع و ارزان، انتخاب شده اند.

دیدگاه ها غیرفعال است