مسکن سازی چینی ها: ارزانی یا ضرر به سرمایه های ملی؟

مسکن سازی چینی ها: ارزانی یا ضرر به سرمایه های ملی؟

ماجرای حضور شرکت های چینی در بازار مسکن کشور هنوز هم داغ است و گمانه زنی های مختلفی در خصوص آن صورت می گیرد. اصلی ترین سوالی که خیلی از کارشناسان دارند، این است که آیا حضور این شرکت ها منجر به ارزانی مسکن می شود؟ دلیل اصرار مسئولین به حضور این شرکت ها چیست؟

به گزارش پرشین سازه ، یکی از همین کارشناسان مسکن ضمن انتقاد از مسکن سازی چینی ها، تاکید کرد که رویکرد تهاتر خدمات این شرکت ها با نفت، اشتباه است و سرمایه های ملی را به باد می دهد.

بر اساس گفته های مسئولین، قرار است که ساخت مسکن توسط چینی ها با تهاتر نفت انجام شود. فرهاد بیضایی، کارشناس بازار مسکن از چنین رویکردی انتقاد کرد و خاطرنشان ساخت که در حال حاضر، سیاست هایی که دولت برای کنترل نقدینگی در پیش گرفته باعث شده که قیمت مسکن چندان بالاتر نرود اما به هرحال تقاضای بالقوه در بازار مسکن وجود دارد و یک روز این تقاضا به بالاترین حد خود خواهد رسید.
بیضایی می گوید که در حال حاضر سطح تقاضا در بازار محدود است و به سختی معامله ای در بازار مسکن انجام می شود. به همین دلیل فعلاً نباید منتظر افزایش قیمت ها باشیم.

سرنوشت بازار مسکن در دستان قیمت ارز

بارها از سوی کارشناسان مختلف تاکید شد که ثبات بازار ارز می تواند منجر به آرامش بازار مسکن نیز شود. اگر دولت بتواند در کنار ثبات بازار ارز و تداوم سیاست کنترل نقدینگی، مشکل کسری بودجه خود را نیز حل کند، شاید بتوان گفت که در سال آتی نیز افزایش قیمت مسکن رخ نخواهد داد.

فرهاد بیضایی در ادامه صحبت های خود اعلام کرد که در غیر این صورت، افزایش بی رویه قیمت مسکن اصلا بعید نیست.
در این میان بازار اجاره مسکن بی توجه به اتفاقات بازارهای موازی، مسیر خود را پیش می رود. در سال آینده نیز باید منتظر افزایش قیمت رهن و اجاره مسکن باشیم. گرچه دولت بیش از سه سال است که می خواهد این قیمت ها را کنترل کند اما به نظر می آید که اقدامات دولت تا به امروز موفقیت آمیز نبوده است. پیشنهاد کارشناسان این است که برای جلوگیری از افزایش قیمت ها، دولت از همین امروز به فکر باشد و سیاست های لازم را اجرایی کند.

چینی ها نمی توانند مسکن را ارزان کنند

یکی از اصلی ترین استدلال های مسئولین برای حضور شرکت های چینی در صنعت ساختمان سازی کشور، این است که حضور این شرکت ها می تواند به افزایش سرعت ساخت و در نتیجه ارزانی مسکن منجر شود.

فرهاد بیضایی در خصوص این ماجرا چنین گفت:

سیاست دولت برای حضور این شرکت ها، تهاتر نفت است اما پول نفت باید در حوزه هایی سرمایه گذاری شود که در آینده نیز بتوانند تولید ثروت کنند. حوزه هایی مثل خدمات فنی مهندسی!

وی در ادامه تصریح کرد که استفاده از پول نفت برای خرید کالاهای مختلف مصرفی مثل مسکن، یک رویکرد اشتباه است. به جای خرید مسکن از چینی ها، باید به تقویت زیرساخت هایی مثل توسعه بندرگاه ها، خطوط حمل و نقل ریلی و…پرداخت. صرف پول نفت برای چنین مواردی باعث می شود که در آینده نیز، ثروت برای کشور تولید شود.

این کارشناس بازار مسکن در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که پول نفت را حتی می توان برای واردات کالاهای واسطه ای مثل لکوموتیو، کامیون و ماشین آلات سنگین هزینه کرد. مسکن یک کالای مصرفی است که تولید ثروت نمی کند. بنابراین تهاتر نفت با این کالای مصرفی، رویکرد عاقلانه ای نیست.
علاوه بر این، خیلی از کارشناسان بازار مسکن اعلام کرده اند که دستمزد چینی ها با دلار پرداخت می شود و از آنجایی که ثبات نرخ ارز در کشور وجود ندارد، این مدل از همکاری به ضرر ایران تمام می شود.
بیضایی در انتهای صحبت خود اعلام کرد که تنها راه چاره، تغییر رویکرد مسئولین نسبت به تهاتر نفت است. در صورت تغییر نگاه، ممکن است حضور شرکت های چینی نیز منتفی شود. در حال حاضر نیز، این شرکت ها به شرطی وارد صنعت ساختمان ایران می شوند که در ازای خدماتشان، نفت دریافت کنند.
از آنجایی که بیشتر این شرکت های چینی ورشکسته هستند، بازار مسکن ایران به نوعی تبدیل به منجی آنها شده است. غریق نجاتی که می تواند این شرکت های چینی را از ورشکستگی کامل نجات دهد. سوال اینجاست که چرا طرف ایرانی به همکاری با این شرکت های رو به ورشکستگی تن می دهد؟!

خلاصه مطالب این خبر
  • حضور شرکت های چینی در بازار مسکن ایران
  • مزایای حضور چینی ها
  • معایب حضور چینی ها
  • تهاتر نفت با مسکن
  • ارزانی مسکن
  • ثبات بازار ارز
  • افزایش قیمت مسکن
  • رهن و اجاره
  • تولید ثروت
  • زیرساخت ها
  • توسعه بندرگاه ها

دیدگاه ها غیرفعال است