تکلیف مسکن کارگران در طرح نهضت ملی مسکن

تکلیف مسکن کارگران در طرح نهضت ملی مسکن

حقوق کارگران در سال جدید، حدودا ۷ میلیون و خرده ای تعیین شد. با این رقم، آرزوی خانه دار شدن بیش از هر زمان دیگری از دسترس کارگران و اقشار کم درآمد دور شده است. به خصوص در شرایط کنونی بازار که هر روز شاهد تورم و گرانی بی سابقه ی کالا هستیم.

به گزارش پرشین سازه ، عملکرد و اقدامات دولت در راستای تولید مسکن برای اقشار کم درآمد جامعه، چندان موثر و کارآمد نبوده است. طرح هایی که از سوی دولت پیگیری می شود، تا به امروز نتایج قابل توجهی نداشته است.

بر اساس نص صریح قانون اساسی، تمام افراد و شهروندان جمهوری اسلامی ایران حق داشتن مسکن را دارند و این وظیفه به دولت ها محول شده است. به این معنی که دولت وظیفه دارد مسکن مناسب در اختیار شهروندان خود قرار بدهد.

بر اساس اصل ۳۱ قانون اساسی، اولویت دولت باید اقشار کم درآمدی مثل کارگران و روستاییان باشد.

در طی چند سال گذشته شاهد بوده ایم که دولت های مختلف در راستای اجرای این قانون گام برداشته اند. طرح هایی مثل مسکن مهر، مسکن ملی و مسکن اجتماعی، گوشه ای از این اقدامات بوده اند. اما متاسفانه هنوز هم شاهد گرانی مسکن هستیم و می بینیم که اقشار زیادی از جامعه بدون مسکن مانده اند.

در آخرین طرحی که از سوی دولت ارائه شده، قرار است در طی ۴ سال، چهار میلیون واحد مسکونی ساخته شود که به نام طرح نهضت ملی مسکن شناخته می شود و از سوی دولت سیزدهم اجرایی شده است.

بر اساس قانون و اولویت های دولت، ساخت خانه برای کارگران به موازان این طرح، مطرح و پیگیری شد. بر اساس تفاهم نامه ای که در دی ماه سال ۱۳۹۸ امضا شد، قرار بود که ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران، بازنشستگان و مستمری بگیران ساخته شود. این تفاهم نامه میان ارگان هایی مثل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت راه و شهرسازی صورت گرفت.

در کنار این تفاهمنامه، قرار بود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی نیز در کنار شهرک های صنعتی برای کارگران کارخانه های موجود در آن ها ساخته شود.

با آغاز دولت سیزدهم، تعداد این واحدهای مسکونی کارگران به ۴۰۰ هزار واحد رسید. در اولین گام قرار شد که شناسایی و پالایش متقاضیان صورت بگیرد. این تفاهم نامه نیز میان سازمان تامین اجتماعی و وزارت راه و شهرسازی به امضا رسید.

تمام کارگرانی که می خواهند در طرح مسکن کارگری ثبت نام کنند، باید در ابتدا، ثبت نام اولیه را در سامانه نهضت ملی مسکن به اتمام برسانند. بعد از آن اطلاعات مربوط به متقاضیان در اختیار معاونت رفاه وزارت کار قرار می گیرد و در نهایت، دهک بندی در قالب تعاونی های مسکن صورت می گیرد.

کارگرانی که متقاضی این طرح هستند می توانند به آدرس https://saman.mrud.ir مراجعه کرده و ثبت نام اولیه ی خود را تکمیل کنند.

برای ثبت نام در طرح مسکن کارگری از طریق سامانه جامع طرح های حمایتی، مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا وارد سامانه شوید. بعد از مطالعه ی قوانین و شرایط طرح، وارد مرحله ی بعد شوید و کد ملی و شماره موبایل خود را درج نمایید.

در گام بعدی باید مشخصات فردی خود را تکمیل کرده و مراحل بعدی را هم به همین ترتیب طی نمایید و در نهایت ثبت نام خود را تکمیل کنید.

بر اساس گفته ی بسیاری از کارشناسان، می توان از ظرفیت های قانونی مختلفی که برای تامین مسکن کارگران وجود دارد استفاده کرد. مثلا شهرک های صنعتی پتانسیل بالایی برای ساخت مسکن دارند. از آن جایی که ماده ۱۴۹ قانون کار، تکالیفی را از بابت تامین مسکن کارگران بر عهده ی کارفرمایان گذاشته است، می توان از چنین پتانسیل هایی استفاده کرد.

دولت نیز وظیفه دارد که با استفاده از تسهیلات بانکی و امکاناتی که وزارت راه و شهرسازی می تواند در اختیار قرار بدهدف در چنین طرح هایی مشارکت کرده و همکاری لازم را داشته باشد.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص این موضوع چنین می گوید:

بر اساس تفاهم نامه ای که این وزارتخانه با وزارت راه و شهرسازی منعقد کرده، قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای خانواده های کارگران، بازنشستگان و مستمری بگیران در قالب تعاونی های مسکن ساخته شود.

مهدی مسکنی در ادامه خاطرنشان ساخت که حدود ۴۶۰ هزار کارگر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند. البته این تعداد تا آذر ماه سال ۱۴۰۱ بوده است. وی خاطرنشان ساخت که اطلاعات مربوط به این کارگران به وزارت تعاون ارسال شده و بعد از پالایش، مورد تایید قرار می گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد که روند ثبت نام مسکن کارگری فرق دارد. در ابتدا تمام کارگرانی که متقاضی این طرح هستند، باید در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کنند. بعد از پالایش این متقاضیان توسط معاونت رفاه، دهک بندی آن ها صورت می گیرد و سپس در قالب تعاونی های مسکن ساماندهی می شوند.

مسکنی در ادامه توضیح داد که اساسنامه ای هم تهیه و ابلاغ شده که در آن نحوه ی تشکیل تعاونی های مسکن را به ادارات کل کشور توضیح داده است. این تعاونی ها وظیفه ی ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در دولت سیزدهم را به عهده دارند.

تمام این اقدامات برای تامین مسکن کارگران و مستمری بگیران و بازنشستگان صورت می گیرد. در حال حاضر یکی از بزرگ ترین معضلات اقتصادی کشور، بحث تامین مسکن است. این کالای گران قیمت مدت هاست که از دسترس اقشار کم درآمد جامعه دور شده است.

از همین رو، دولت وظیفه دارد که با اقدامات موثر، این معضل را برطرف کند. به عقیده ی بسیاری از کارشناسان، طرح نهضت ملی مسکن اگر به درستی اجرا شود می تواند گام موثری برای رفع معضل مسکن کارگران باشد. همچنین قادر است که قیمت مسکن را کنترل کرده و اقشار مختلف جامعه را خانه دار کند.

طرح مسکن کارگری می تواند معضل بزرگ اجاره نشینی را نیز حل و فصل کرده و تا حدی هزینه های مسکن را برای این قشر جامعه کاهش بدهد.

دیدگاه ها غیرفعال است