وضعیت معیشت کارگران ساختمانی جالب نیست!

وضعیت معیشت کارگران ساختمانی جالب نیست!

وضعیت کارگران بخش های مختلف کشور به هیچ وجه مساعد نیست. اما در این میان کارگران ساختمانی، در موقعیت بغرنجی قرار گرفته اند. نائب رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی، اعلام کرد که شرایط این کارگران به دلیل کاهش تقاضای ساخت مسکن، عدم پرداخت وام های بانکی و.. بسیار بد شده است و باید هر چه سریع تر فکری به حال معیشت این دسته از کارگران شود.

به گزارش پرشین سازه ، چند سالی هست که وضعیت ساخت و ساز مسکن در کشورمان، اصلا جالب نیست. گرانی مصالح ساختمانی، کاهش حاشیه سود تولید کنندگان، افزایش قیمت سرسام آور زمین و بسیاری دلایل دیگر باعث شده است که دیگر کمتر کسی به سراغ ساخت و ساز برود. در این میان، اصلی ترین قشری که آسیب فراوانی از این وضعیت می بینند، کارگران ساختمانی هستند. کارگرانی که تنها منبع معیشیت خود را از دست داده اند.

در این میان، آقای هادی ساداتی نائب رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی در خصوص وضعیت پروژه های ساختمانی چنین گفت: همه می دانیم که در حال حاضر، وضعیت ساخت و ساز بسیار راکد و کم رونق است و اصلی ترین پیامد این شرایط نیز گریبانگیر کارگران ساختمانی شده است. در حال حاضر خیلی از آنان برای تامین معاش خود دچار مشکل شده اند.

ساداتی اشاره کرد: بیشترین چیزی که در حال حاضر کارگران ساختمانی را دچار بحران کرده است، مسائل اقتصادی می باشد و به همین دلیل، لازم است که حمایت های بیشتری از این قشر صورت بگیرد تا معیشت آن ها تقویت شود.

وی در ادامه به معرفی برخی از دلایل کاهش ساخت و ساز مثل نوسان قیمت مصالح و عدم تعادل بازار، کاهش تقاضای ساخت مسکن و عدم وام دهی از سوی بانک ها پرداخت و عنوان کرد که برای رفع مشکل مسکن، باید این موانع برداشته شوند.

هادی ساداتی در ادامه اشاره کرد که علیرغم اعلام اولیه ی بانک ها مبنی بر پرداخت تسهیلات مسکن، هنوز هم خیلی از آن ها اقدام به پرداخت این وام نکرده اند.

وی در ادامه به موضوع بیمه ی کارگران ساختمانی نیز اشاره کرد و گفت: پیش از این، تعداد کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه، ۸۵۰ هزار نفر بود اما بعد از بررسی های میدانی صورت گرفته و تحلیل بخشنامه های داخلی سازمان تامین اجتماعی، مشخص شد که تعدا کارگران ساختمانی بیمه پرداز خیلی کمتر شده است. در مورد خیلی از موارد نیز سازمان تامین اجتماعی بر این نظر بود که عده ای از این افراد، کارگر نیستند. اما بعد از بازرسی های مختلف، مشخص شد که آن فرد کارگر بوده است اما به هر حال، بیمه اش را قطع کردند.

نائب رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی، اذعان داشت که در حال حاضر، تعداد کارگران ساختمانی که بیمه پرداخت می کنند، کمتر از ۶۰۰ هزار نفر می شوند. در این میان، ۴۰۰ هزار نفر دیگر نیز در صف انتظار بیمه هستند. به این ترتیب در صورتی که مشکل کمبود منابع سازمان تامین اجتماعی برطرف شود و همه ی این افراد تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، ظرفیت تکمیل خواهد شد.

واقعیت این جاست که وضعیت اقتصادی قشر زیادی از جامعه بسیار اسفناک است. در این میان کارگران ساختمانی به دلیل کاهش شدید ساخت و ساز، بیش از دیگر کارگران در رنج و عذاب هستند. بسیاری از این کارگران ناچار شده اند که به مشاغل دیگری روی بیاورند یا با بیکاری های طولانی مدت، کنار بیاید.

در این شرایط، اصلی ترین وظیفه ی دولت این است که با اطمینان از بیمه شدن کارگران ساختمانی، شرایط معیشت آن ها را تا حدی بهبود ببخشد و از نگرانی های این کارگران ساختمانی بکاهد.

دیدگاه ها غیرفعال است