پرداخت خسارت به زلزله زدگان هرمزگان

پرداخت خسارت به زلزله زدگان هرمزگان

در حالی که چند وقتی از زلزله هرمزگان می گذرد و همچنان خیلی از ساکنین این استان، اوضاع مناسبی از لحاظ مسکن ندارند، یکی از اعضای هیئت عامل بیمه حوادث طبیعی ساختمان اعلام کرده است که بخشی از خسارت ناشی از زلزله را به زودی پرداخت خواهند کرد.

به گزارش پرشین سازه ، علی فیروزی در مورد ساز و کار پرداخت این خسارت های ساختمانی چنین توضیح داد: تا همین آذرماه سال ۱۳۹۹، هیچ گونه ساز و کاری برای جبران خسارت های ناشی از حوادث طبیعی وجود نداشت و این کار به شکل پول پاشی صورت می گرفت. اما در همان آذرماه، مجلس قانون خوبی در این زمینه تصویب کرد تا به این ترتیب از ساز و کارهای بیمه حوادث طبیعی ساختمان های مسکونی برای جبران خسارت استفاده شود.

فیروزی به این موضوع نیز اشاره که در طول سال ۱۴۰۰، با وجود اینکه قانون تصویب شده بود اما هنوز این صندوق فعالیت خود را آغاز نکرده بود. وی ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۱، وزیر اقتصاد و دارایی به عنوان رئیس هیئت امنای این صندوق، دستور داد که کار عملیاتی این صندوق آغاز شود. به این ترتیب اولین اقدام این صندوق، جبران خسارت ساختمان هایی خواهد بود که در زلزله هرمزگان در تیرماه امسال آسیب دیده اند.

این عضو هیئت عامل بیمه حوادث طبیعی ساختمان اعلام کرد که به زودی، تمامی خسارت های ناشی از وقوع زلزله هرمزگان تا سقف مصوب به مردم خسارت دیده پرداخت خواهد شد چنین گفت: در حال حاضر اصلی ترین اولویت صندوق، مسئله سقف پرداخت خسارت نیست. بلکه افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور است. در حال حاضر، خسارت هایی که زلزله به ساختمان های استان وارد کرده است را بررسی کرده و بر اساس مصوبات هیئت امنا، خسارت های مردم پرداخت خواهد شد.

وی همچنین در مورد سیل اخیر کشور که به ساختمان های زیادی آسیب وارد کرد نیز صحبت کرده و گفت: اخیرا، رئیس جمهور دستوراتی داده اند که با توجه به آن، هیئت دولت مصوبه ای را برای تامین منابع این صندوق در سال ۱۴۰۱ تصویب کرده است.

فیروزی در مورد ساز و کار بیمه ای این صندوق صحبت کرد و گفت که پرداختن به حادثه را در سه مرحله ی قبل، حین و بعد از حادثه در نظر می گیرند. وی اشاره کرد: زمانی که این ساز و کار بیمه ای استفاده شود، اقدامات ضروری فقط به هنگام حادثه انجام نمی شود. بلکه در سه مرحله ای، اقدامات پیگیری خواهند شد. اینجاست که تفاوت ساز و کارهای بیمه ای با پول پاشی مشخص می شود.

این عضو هیئت عامل بیمه حوادث طبیعی ساختمان در ادامه به تشریح اقداماتی که در قبل، حین و بعد از حادثه انجام می شود، پرداخت و گفت: تا پیش از این، زمانی که حادثه ای رخ می داد، به شکل هیجانی عمل می کردیم و فورا به محل آسیب دیده می رفتیم و وعده‌های بازسازی می دادیم. اما اکنون این موضوع در قالب صنعت بیمه و در سه بعد دیده می شود. اول از هر چیزی، در مرحله ی قبل از حادثه و به هنگام ساختمان سازی، باید قواعد ایمنی رعایت شده باشد. این موضوع بر اساس قواعد بیمه خواهد بود. یعنی هر چه یک ساختمان مقاوم تر ساخته شده باشد، به هنگام حادثه کمتر آسیب می بیند و به این ترتیب بیمه هم خسارت کمتری پرداخت می کند. بیمه می تواند قواعد ساختمان سازی مشخصی را برای ساختمانی ایمن و غیر ایمن در نظر بگیرد.

وی در ادامه به موضوع اقدامات حین حوادث طبیعی ساختمانی پرداخت و گفت: بر اساس قانون، زمانی که حادثه ای رخ داد صندوق بیمه باید برای ارزیابی خسارت وارد عمل شود و در کمترین زمان ممکن؛ برآورد خسارت کرده و آن را پرداخت کند. این مسئله برای مردمی که دچار بحران و حادثه‌ی طبیعی شده اند از هر چیزی مهم تر است. اگر منابع مالی این صندوق تامین شده باشد و خسارت مردم در کمترین زمان ممکن پرداخت شود، به افزایش سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی و دلگرمی مردم منتهی خواهد شد.

فیروزی به مشکلات و مسائل اجتماعی زیادی که بعد از رخداد یک حادثه طبیعی برای مردم پیش می آید اشاره کرد و گفت: در چنین مواقعی، هر چقدر که ساز و کار بیمه ای در قبل و حین زلزله درست عمل کرده باشد، عوامل آسیب زای بعد از حادثه را هم می تواند بهتر کنترل کند.

وی در نهایت به نحوه پرداخت خسارت مردم نیز چنین توضح داد: خوشبختانه پول خسارت ساختمانی ناشی از حوادث طبیعی، به دلیل ساز و کارهای موجود در صندوق مستقیما به حساب خود مردم واریز می شود. در حال حاضر، تمامی ساختمان های آسیب دیده ی ناشی از زلزله در هرمزگان شناسایی شده اند و کد ملی و شماره حساب این افراد نیز دریافت شده است. البته افرادی هم بوده اند که شماره حساب نداشته اند که یکی از بانک های منطقه، برای این گروه حساب بانکی افتتاح کرده است. پیشبینی می شود که ظرف یکی دو هفته ی آینده، بر اساس میزان خسارتی که ساختمان ها دیده اند و تا سقف مصوب، خسارت مردم به حسابشان واریز شود.

وی به موضوع کارشناسی خسارت توسط کارشناسان حرفه ای و رسمی نیز پرداخت و چنین گفت: فرق اصلی این صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمانی با دیگر بیمه های کشور، در این است که در واقع این صندوق به حمایت از دولت می پردازد. به عبارت دیگر این صندوق بیمه، تجاری نخواهد بود و به دنبال سود نیست. همچنین ضوابط آن سختگیرانه نخواهد بود تا به این ترتیب از بروز آسیب های ذهنی و روحی بیشتر به فرد آسیب دیده جلوگیری می کند.

دیدگاه ها غیرفعال است