۱۹ هزار واحد مسکونی در سیل مرداد ماه خسارت دیده اند

19 هزار واحد مسکونی در سیل مرداد ماه خسارت دیده اند

سیل مرداد ماه کشور، همچنان در جریان است و بیش از ۶۱ قربانی از خود بر جای گذاشته است. این بار بیش از نصف کشور درگیر این پدیده شده اند و حتی تهران نیز دچار خسارات فراوانی شده است. اما با وجود غمناک بودن این پدیده و تلفات جانی فراوان، سوال اصلی این جاست که تکلیف آسیب دیده های مالی ناشی از این حادثه چه می شود؟

در فیلم و عکس هایی که از سیل مرداد ماه به دست مردم رسیده، شاهد بوده ایم که خیلی از خانه ها ویران شده اند، خودروهای بسیاری از افراد همراه با جریان آب رفته است و ضررهای زیادی وارد آمده.

به گزارش پرشین سازه ، از همین الان خیلی از مسئولین در حال پیش بینی خسارت ها هستند. در این میان معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در رابطه با خسارت های سیلاب که از ۴ مرداد شروع شده است، چنین گفت: سیلاب در برخی از استان های کشور همچنان ادامه دارد. به همین دلیل، ارزیابی دقیق از میزان خسارت هایی که به واحدهای مسکونی وارد شده است، در روزهای آینده و بعد از اینکه سیلاب فروکش کرد، نهایی خواهد شد.

مجید جودی در رابطه با این موضوع چنین گفت: در ۱۰ تا از استان های کشور، می توان ارزیابی اولیه ای از میزان خسارت های سیل به دست آورد که البته در روزهای آینده، رقم این خسارت بالاتر می رود. با این وجود و ضمن بررسی های ابتدایی، مشخص شده است که تا به این لحظه، ۱۹ هزار واحد مسکونی در اثر سیل دچار آسیب شده اند. از این میان ۷ هزار واحد مسکونی به طور کامل تخریب شده اند و لازم است که مجددا ساخته شوند. ۱۲ هزار واحد نیز آسیب دیده اند و برای آماده سازی جهت سکونت مجدد، نیازمند بازسازی می باشند.

معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از آغاز سیل در استان های مختلف، حضور داشت و از امکانات مختلف بنیاد مسکن مثل ماشین آلات مختلف استفاده شد تا جهت امدادرسانی به سیل زدگان و باز کردن مسیرها استفاده شود. مجید جودی در ادامه افزود: به محض ورود، روند ارزیابی و برآورد خسارت های اولیه به واحدهای مسکونی و همچنین مسیرهای روستایی و شهرهای کوچک در دستور کار قرار گرفت.

معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور، اعلام میزان دقیق خسارت وارد شده را به روزهای آینده موکول کرد. وی اعلام نمود که ارزیابی دقیق خسارت ها به دو بخش تقسیم می شود. بخش اول برآورد خسارت هایی است که به واحدهای مسکونی وارد شده است. دومین بخش نیز به خسارت وارد شده به بافت و کالبد و معابر روستایی اختصاص دارد. جودی گفت: تعیین میزان خسارت وارد شده به بافت و کالبد روستایی ممکن است کمی زمان بر باشد و طی زمان، این کار را انجام خواهیم داد.

مجید جودی در خصوص میزان تسهیلاتی که به سیل زدگان برای بازسازی خانه های خود تعلق می گیرد نیز سخنانی ایراد نمود و اعلام کرد: بعد از تکمیل ارزیابی ها و مشخص شدن میزان دقیق خسارت، بنیاد مسکن پیشنهادهایی مبنی بر ارائه تسهیلات بلاعوض و کم بهره به هیئت دولت ارسال می کند تا بعد از آن، پیرامون مسئله ی وام سیل زدگان تصمیم گیری شده و سپس ابلاغیه های لازم انجام شود. جبران خسارت بر اساس میزان خسارتی که وارد شده است، تعیین خواهد شد و قطعا ترکیبی از وام بلاعوض و تسهیلات ۲۰ ساله ی ارزان قیمت خواهد بود.

دیدگاه ها غیرفعال است