تحویل ۶۷ هزار مسکن مهر تا پایان نیمه اول ۱۴۰۳

تحویل 67 هزار مسکن مهر تا پایان نیمه اول 1403تحویل 67 هزار مسکن مهر تا پایان نیمه اول 1403

برنامه دولت برای تکمیل مسکن مهر چیست؟!


یکی از اصلی ترین شعارهای دولت سیزدهم در حوزه مسکن، تکمیل واحدهای مسکن مهر بود. این طرح قدیمی که بیش از ۱۵ سال است از یک دولت به دیگری، پاسکاری می شود، در سال گذشته روند نسبتاً موفقیت آمیزی را طی نمود و دولت توانست بخش زیادی از این واحدها را به صاحبانشان تحویل دهد. البته در خصوص کیفیت این واحدها، اما و اگرهای زیادی وجود دارد.

به گزارش پرشین سازه ، حالا گفته می شود که نزدیک به ۱۲۵ هزار واحد از این طرح باقی مانده که باید هرچه سریع تر تکمیل شوند. مدیرکل دفتر پایش طرح های مسکن اعلام کرد که برنامه ریزی ها به نحوی صورت گرفته که تا پایان نیمه اول امسال، نزدیک به ۶۷ هزار واحد دیگر نیز تکمیل شده و به دست متقاضیان خود برسد.

بر اساس گفته های سید احمد خادمیان، زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمد، نزدیک به ۲۵۰ هزار واحد باقیمانده از مسکن مهر، هنوز فروش اقساطی هم نشده بودند. بنابراین دولت تصمیم گرفت که تکمیل این واحدها را در دستور کار قرار بدهد. از آن جایی که متقاضیان این واحدها، سال ها بود که در انتظار تحویل واحدهای خود بودند، تکمیل مسکن مهر جزو اولویت های اصلی دولت سیزدهم قرار گرفت.
در طی بیش از ۲ سال، دولت توانست نیمی از واحدهای باقی مانده را تکمیل کرده و به صاحبان خود تحویل دهد. بیشترین میزان تلاش دولت برای تحقق این هدف، در نیمسال دوم سال ۱۴۰۲ رقم خورد و شاهد بوده ایم که بخش زیادی از واحدها تکمیل شد.

مدیرکل دفتر پایش طرح های مسکن اعلام کرد که در حال حاضر، ۱۲۵ هزار و ۶۷۸ واحد از مسکن مهر باقی مانده که سهم هر یک از سازمان ها و ارگان های ذیربط نیز مشخص شده است. ۸ هزار و ۳۵۹ واحد باید توسط بنیاد مسکن ساخته شود. ۴۳ هزار و ۸۱ واحد نیز سهم شهرهای جدید است که باید توسط شرکت عمران ساخته شود و بخش زیادی از آن ها نیز به شهرهای پردیس، پرند و مهستان مربوط است. سهم کلی ادارت کل راه و شهرسازی استان ها نیز ۵۹ هزار و ۷ واحد می باشد.

سید احمد خادمیان در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان ساخت:

۲۱ هزار و ۵۳۲ واحد از کل واحدهای باقی مانده مسکن مهر زیر ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و بخش زیادی از آنها نیز دارای پرونده های حقوقی هستند و در تلاش هستیم که تکلیف ساخت و ساز آنها را مشخص کنیم چرا که بیشتر زمین های مربوط به این پروژه ها، متعلق به دولت است.

بر اساس گفته های ایشان، از واحدهای باقی مانده، ۲۱ هزار و ۵۲۳ واحد پیشرفت فیزیکی زیر ۳۰ درصد دارند که بخش زیادی از این واحدهای باقی مانده، مربوط به ادارات کل راه و شهرسازی استان های مختلف کشور است. سهم این بخش ۱۲ هزار و ۷۵۴ واحد می باشد. ۷۳۱۱ واحد دیگر نیز متعلق به شهرهای جدید است و سهم بنیاد مسکن نیز ۱۴۶۷ واحد می باشد.

وی سپس به توضیح پیشرفت فیزیکی طرح های مختلف مسکن پرداخت و اعلام کرد که از میان واحدهای باقی مانده از مسکن مهر، ۴۱ هزار و ۴۳۷ واحد پیشرفت فیزیکی نزدیک به ۹۵ الی ۱۰۰ درصدی دارند و به زودی تحویل داده می شوند.
۱۰ هزار و ۴۹۱ واحد دیگر نیز بین ۹۰ الی ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند و در مراحل پایانی ساخت هستند. میزان پیشرفت فیزیکی ۵۲۲۴ واحد دیگر نیز بین ۸۵ الی ۹۰ درصد است. سهم واحدهایی که پیشرفت فیزیکی بین ۸۰ الی ۸۵ درصد داشته اند نیز، ۵۱۹۴ واحد بوده است.
اولویت تکمیل نیز با ۵۲۶۱ واحد است که پیشرفت فیزیکی بین ۷۵ الی ۸۰ درصد داشته اند و با کمی همت و اراده، می توان آنها را به پایان رساند و به متقاضیان خود تحویل داد.
بر اساس گفته های خادمیان، نزدیک به ۶۷ هزار و ۶۰۷ واحد از مسکن مهر، پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد به بالا دارند و با دستور وزیر راه و شهرسازی، هدف بر این است که خیلی زود، این واحدها را تکمیل کرده و تا اتمام نیمه نخست امسال، فروش اقساطی آنها را آغاز کرد و به متقاضیان تحویل داد.
سید احمد خادمیان در انتهای سخنان خود به متقاضیان خودمالکی طرح های مسکن اعلام کرد که هر چه سریع تر برای تشکیل پرونده و فروش اقساطی تسهیلات بانکی اقدام کنند و نسبت به دریافت کارت اقساط بانکی خود اقدام نمایند.
با توجه به آمار و ارقام اعلام شده از سوی مرکز پایش طرح های مسکن، به نظر می آید که دولت سیزدهم در سال جاری، گامی جدی در راستای تکمیل مسکن مهر انجام خواهد داد.

نکات قابل توجه
  • دولت سیزدهم در سال گذشته، بخش زیادی از واحدهای مسکن مهر را تکمیل و به متقاضیان تحویل داد.
  • تا پایان نیمه اول ۱۴۰۳، ۶۷ هزار واحد دیگر از مسکن مهر تکمیل و تحویل داده خواهد شد.
  • ۱۲۵ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده که ۲۱ هزار واحد آن ها پیشرفت فیزیکی زیر ۳۰ درصد دارند.
  • اولویت تکمیل با واحدهایی است که پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد به بالا دارند.
  • متقاضیان مسکن مهر باید هرچه سریع تر برای تشکیل پرونده و دریافت تسهیلات بانکی اقدام کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است