اثر مخرب سایت های درج آگهی مسکن روی بازار

اثر مخرب سایت های درج آگهی مسکن روی بازار

گرانی های مسکن دلایل بسیار زیاد و متنوعی دارد. از افزایش نرخ دلار گرفته تا تورم بی سابقه ای که بر اقتصاد کشور سایه انداخته است. اما برخی از کارشناسان می گویند که نباید از تاثیر اپلیکیشن های درج آگهی مسکن نیز در این گرانی ها غافل شد.

به گزارش پرشین سازه ، دبیر اتحادیه مشاورین املاک تهران می گوید که بخشی از قیمت سازی هایی که امروز در بازار مسکن می بینیم به خاطر آگهی هایی است که در این اپلیکیشن ها درج می شود.

وی اشاره کرد که چنین مسئله ای در حوزه ی مسکن اثر منفی بسیار بالایی گذاشته است.

کافیست سری به وبسایت ها و اپلیکیشن های مزبور بزنید. برخی از قیمت گذاری ها واقعا عجیب و خارج از عرف بازار است. واحدهای کوچک و بزرگ با قیمت های بسیار متنوعی ارائه شده اند. مشخصا هیچ پایه و اساس خاصی در مورد این آگهی ها وجود ندارد.

حتی برخی از کارشناسان می گویند که چنین آگهی هایی تقلبی هستند و در واقع خانه ای وجود ندارد. بلکه آگهی دهندگان می خواهند بار روانی قیمت های جدید را بشکنند و سطح تحمل بازار را بسنجند.

در کنار تمام این موضوعات، هیچگونه نظارتی روی این وبسایت ها و اپلیکیشن ها وجود ندارد. در نتیجه، هرکسی می تواند قیمت دلخواه خود را درج کند و به این ترتیب قیمت ها را به شکل کاذب افزایش می دهند.

دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران می گوید که سایت های درج آگهی تاثیر بدی روی بازار مسکن گذاشته اند. هیچگونه نظارتی روی آن ها صورت نمی گیرد و در نتیجه وجودشان در شکل کنونی، بیش از این که موثر و مفید باشد، مخرب است.

سعید لطفی، دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران در ادامه عنوان کرد: پیشنهاد ما به دادستانی این بود که اپلیکیشن های انتشار آگهی در حوزه ی قیمت گذاری مسکن وارد نشوند. خیلی وقت ها می بینیم که بدون معامله یا تعیین نرخ، آگهی هایی در این سایت ها درج می شود و قیمت گذاری صورت می گیرد. این موضوع کار بسیار نادرستی است و در معاملات واقعی مسکن اثر می گذارد.

دعوای میان مشاوران املاک دارای مجوز و وبسایت های درج آگهی مسکن، دعوایی قدیمی است و مدت هاست که ادامه پیدا کرده است. مشاورین املاک می گویند که حضور چنین وبسایت ها و اپلیکیشن هایی باعث شده که بسیاری از افراد، بدون آن که مجوز داشته باشند اقدام به واسطه گری می کنند و معاملات مسکن انجام می دهند.

از سوی دیگر، تعیین قیمت در این وبسایت ها، هیچ ساز و کاری ندارد. شما به عنوان مالک می توانید هر قیمتی که دلتان می خواهد، روی ملک خود بگذارید. پس از مدتی، ممکن است نرخ شما، نرخ رایج شود و به این ترتیب به افزایش قیمت ها منتهی شود.

از طرفی وضعیت اجاره نشینان در شهرهای بزرگی مثل تهران، اسفناک است. خیلی از آن ها ناچار می شوند مبالغ بسیار زیادی را سالیانه به مبلغ رهن و اجاره ی خود اضافه کنند. البته خیلی از آن ها از عهده ی پرداخت نرخ های جدید برنمی آیند و چاره ای جز مهاجرت به شهرهای اطراف برایشان باقی نمی ماند.

در چنین وضعیتی، حضور وبسایت ها و اپلیکیشن های این چنینی، اصلا قابل قبول نیست. به خصوص با توجه به اینکه به جای گره گشایی از مشکل متقاضیان مسکن، خود به مشکل بزرگ تری تبدیل شده اند.

کافیست همین الان سری به اپلیکیشن دیوار بزنید و برخی از فایل های اجاره را بررسی کنید. بسیاری از نرخ ها واقعی نیستند و مشخصا برای شکستن بار روانی بازار تعیین شده اند.

کارشناسان و فعالان بازار از دولت درخواست کرده اند که ساز و کار نظارتی درستی روی عملکرد این وبسایت ها و اپلیکیشن ها ایجاد کند. اما با این وجود به نظر می آید که دولت این بی اقدامی را ترجیح می دهد.

در روزهایی که بازار اجاره ی مسکن تقریبا بحرانی است، نظارت روی این پلتفرم ها می تواند تا حدی اوضاع را بهبود دهد و از معاملات سوداگرانه جلوگیری کند.

دیدگاه ها غیرفعال است