گرانی سرسام آور مسکن در شمال تهران

گرانی سرسام آور مسکن در شمال تهران

تهران یکی از گران ترین شهرهای دنیا از لحاظ قیمت مسکن است. مثلا یک خانه ی بسیار لوکس در بورلی هیلز کالیفرنیا که محل اقامت تمام سلبریتی ها و افراد معروف آمریکاست، ۷.۵ میلیون دلار قیمت خورده است. این در حالیست که یک پنت هاوس ۸۰۰ متری در الهیه تهران دو برابر آن قیمت دارد.

به گزارش پرشین سازه ، وضعیت قیمت ها در شمال تهران از همیشه وخیم تر شده است. اما چرا قیمت مسکن در این نقطه از پایتخت انقدر گران است؟

بر اساس تحقیقات موجود، یکی از اصلی ترین دلایل گرانی مسکن در شمال تهران، وام هایی است که مالکان می توانند روی سند این خانه ها بگیرند. این خانه ها، ارزش زیادی نزد بانک ها دارند و با استفاده از سندشان، می توانند وام های بسیار بزرگی دریافت کرد و فعالیت اقتصادی خود را پیش برد.

به همین دلیل است که صرف نظر از ارزش خود ملک، ارزش افزوده ی املاک شمال تهران نیز بالاست و همین موضوع باعث شده تا مشتریان زیادی برای خریدشان صف بکشند.

گرچه جمعیت این نواحی از شهر تهران چندان بالا نیست اما بخش زیادی از سرمایه های اقتصادی پایتخت در این محلات جای گرفته است. علاوه بر این، فرهنگ ساکنان این محلات منحصر به فرد است که کیفیت زندگی در آنها را بالاتر می برد.
تمام این دلایل باعث شده تا بخش زیادی از طبقات مرفه جامعه به دنبال خرید خانه در مناطق شمالی تهران باشند.

قیمت مسکن در محله های شمال تهران

اگر می خواهید ملک بزرگی در زعفرانیه بخرید، باید بودجه ای بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان داشته باشید. مثلا یک واحد نوساز با متراژ ۴۸۵ متر گه دارای ۴ اتاق خواب است، با قیمت ۲۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان آگهی شده است.
یک واحد دیگر در زعفرانیه که ۵۹۰ متر دارد و دارای ۵ اتاق خواب می باشد و کاملا نوساز است، با قیمت ۳۳۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان ارائه شده است. واحد مزبور دارای امکانات لوکسی مثل استخر و فضاهای تفریحی است.

اگر کمی به سمت شمال غرب تهران برویم، واحدهای ارزان تری پیدا می کنیم. مثلا یک واحد ۴۸۰ متری با ۴ اتاق خواب در محله ی سعادت آباد، با قیمت ۲۰۰ میلیارد تومان معامله شده است.
اما قیمت املاک الهیه، خیلی بالاتر از دیگر نقاط تهران است. یک واحد ۸۴۵ متری در این منطقه که ۷ اتاق خواب دارد، با قیمت ۵۶۱ میلیارد و ۹۲۵ میلیون تومان معامله شده است. مبلغی که با نصف آن می توان برای خرید یک ملک عریض و طویل در دل کالیفرنیا اقدام کرد.

برخی از افراد به خاطر گرانی بیش از حد مسکن در محله های شمالی، قید خرید واحدهای نوساز را زده اند و به سمت خرید خانه های قدیمی و حتی کلنگی رفته اند. مثلا یک واحد ۷۰۰ متری ۳۰ ساله در الهیه، با ۲۷۰ میلیارد تومان قابل خرید است. واحد مزبور ۵ اتاق خواب دارد.
قیمت یک ملک نوساز در ولنجک، تقریبا متری ۵۰۰ میلیون تومان است. به عبارت دیگر، یک واحد ۵۰۰ متری در این محله با قیمت ۲۵۰ میلیارد تومان خرید و فروش می شود.

گرانی های سرسام آور محله های شمالی تهران، باعث شده که هر روز از جمعیت این منطقه کاسته شود. بخش بزرگی از واحدهای خالی در این منطقه واقع شده اند. واقعیت اینجاست که صرف نظر از کاهش قدرت خرید مردم، بسیاری از این واحدها به دلایل دیگری مثل احتکار و دلالی خالی مانده اند.

رکود فراوان موجود بر بازار معاملات مسکن نیز نتوانسته بر قیمت این واحدهای لوکس اثر بگذارد. در همین روزهای گذشته، یک واحد لوکس دیگر در محله ی ولنجک که نزدیک به ۵۰۰ متر بود و چهار اتاق خواب داشت، با قیمت ۲۵۰ میلیارد تومان قیمت گذاری شده است.
یک واحد نوساز دیگر در همین محله با قیمت ۲۱۲ میلیارد تومان آگهی شده! این واحد ۴۸۰ متر دارد و چهارخوابه است.

قیمت واحدهای لوکس منطقه ۱، تعیین کننده قیمت تمام واحدهای موجود در این منطقه نیست. قیمت واحدهای مسکونی به لوکیشن دقیق، سن بنا، امکانات واحد، کوچه و خیابان و حتی شرایط مالک و فروشنده بستگی دارد.
بر اساس آمارهای موجود، میانگین قیمت مسکن در منطقه ۱ تهران، متری ۱۳۲ میلیون تومان است. در نتیجه نمی توان قیمت واحدهای لوکس را به عنوان متر و معیار قرار داد.

یکی از نکاتی که معمولا در اعلام قیمت واحدهای مسکونی شمال تهران مغفول می ماند، این است که افزایش قیمت این واحدها در نهایت روی قیمت واحدهای جنوب شهر نیز اثر می گذارد. چرا که متقاضیان مسکن به سمت محله های جنوبی تر می روند و همین موضوع، بازار مسکن آنجا را نیز دچار اختلال می کند.

دیدگاه ها غیرفعال است