اختلاف قیمت مسکن در آمارهای دو نهاد مهم کشور

اختلاف قیمت مسکن در آمارهای دو نهاد مهم کشور

گزارش های امروز بانک مرکزی کشور، حاکی از این است که متوسط قیمت مسکن به ازای هر متر مربع در تهران، حدود ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است. این در حالی است که مرکز آمار ایران، نظر دیگری دارد و میانگین قیمت مسکن تهران را ۴۴.۸ میلیون تومان اعلام کرده است. ارقامی که نشان می دهد که دست کم ۳ میلیون تومان تفاوت قیمتی میان آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار کشور وجود دارد.

به گزارش پرشین سازه ، روز گذشته مرکز آمار ایران اعلام کرده بود که متوسط قیمت خانه در تهران، متری ۴۴.۸ میلیون تومان است. اما آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی، امروز نشان می دهد که قیمت هر متر مربع خانه در تهران ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است.

این اعداد نشان می دهد که اختلاف فاحشی میان قیمت هایی که بانک مرکزی ارائه کرده با مرکز آمار ایران وجود دارد. صبح امروز بانک مرکزی ایران، گزارشی در خصوص تحولات بازار مسکن شهر تهران ارائه کرد و اعلام نمود که قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران و در تیرماه سال ۱۴۰۱، ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به صورت میانگین بوده است.

جالب این جاست که هر دو نهاد، یعنی هم مرکز آمار کشور و هم بانک مرکزی از اطلاعات موجود در سامانه املاک و مستغلات برای گزارش خود استفاده کرده اند. اما به نظر می آید که نمونه گیری مرکز آمار بر طبق روش هدانیک بوده است که میانگین وزنی را محاسبه می کند. یعنی قیمت های سنگین تر، در میانگین وزنی تاثیر بیشتری دارند.

اما روش بانک مرکزی برای ارائه ی گزارش متفاوت بوده است و میانگین کلی را اعلام می کند. به این شکل که تمام معاملات را محاسبه کرده و سپس بر تعداد، تقسیم می کند و در نهایت میانگین قیمت را ارائه می کند.

بعضی از کارشناسان اعتقاد دارند که روش مرکز آمار کشور، علمی تر و آپدیت تر است و استفاده از روش هدانیک و میانگین وزنی، روش دقیق تری برای میانگین گیری است و کارایی بیشتری نسبت به متوسط گیری معمولی دارد. در روش وزنی، برای هر مجموعه ای از معاملات، یک شاخص تعیین می کند و سپس آمار نهایی را بر اساس آن شاخص، ارزیابی می کند.

در کل، واضح است که اصلی ترین مرکز ارائه ی آمار، همان مرکز آمار است و وظیفه ذاتی اش، ارائه ی چنین گزارش هایی است. اما نمی توان گزارش هایی که بانک مرکزی کشور نیز ارائه می کند و بر اساس روش های متداول و مرسوم به دست می آید را زیر سوال برد. چرا که شاخص هر دو مرکز، بر اساس داده های دقیق، بررسی و منتشر می گردد.

اما نکته ی اصلی این جاست که تفاوت سه میلیون تومانی میان میانگین قیمت مسکن ارائه شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار، منجر به سردرگمی کنش گران، فعالان بازار مسکن و متقاضیان خرید خانه می شود.

اختلافی که در نهایت، باید فکری به حال آن شود. البته لازم به ذکر است که در میان تمام مشکلاتی که بازار مسکن دارد، این اختلاف قیمت ۳ میلیون تومانی چندان به چشم نمی آید و ضروری است که به فکر دیگر مشکلات این حوزه بود.

 

دیدگاه ها غیرفعال است