مسکن ملی؛ بلاتکلیفی ۳ میلیون متقاضی

مسکن ملی؛ بلاتکلیفی 3 میلیون متقاضی

طرح نهضت ملی مسکن به کُندی پیش می رود و گرچه نزدیک به ۳۸ هزار هکتار زمین برای ۳ میلیون متقاضی احصا شده اما بعید است که تمام این متقاضیان صاحب خانه شوند.

به گزارش پرشین سازه ، اهمیت مسکن از آن جایی شروع می شود که نزدیک به ۳۰ الی ۶۰ درصد از درآمدهای خانوار را می بلعد. به همین دلیل است که باید هرچه سریع تر، تولید مسکن جدی تر گرفته شود.

طرح نهضت ملی مسکن توانست امیدواری ها به صنعت ساختمان و تولید مسکن را بیشتر کند. اما با گذشت بیش از ۲ سال و مشاهده ی نتایج ضعیف آن، اندک امیدی که برای مسکن دار شدن وجود داشت نیز، از بین رفت.
دولت سیزدهم تمام تلاش خود را برای پیشبرد این طرح می کند. جلسات شورای عالی مسکن با حضور شخص رئیس جمهور، هر ۲۰ روز یک بار برگزار می شود اما به دلیل کمبود منابع مالی، پیشرفت چندانی در طرح های مسکن سازی رخ نمی دهد.

بانک ها هم که بازوی حمایتی و مالی طرح مزبور بوده اند، همکاری نمی کنند و تسهیلات مسکن را جدی نمی گیرند. البته در این میان، برخی از بانک های عامل مثل بانک مسکن عملکرد قابل قبولی داشته اند اما برخی دیگر مثل بانک های خصوصی، به طور کامل این عرصه را رها کرده و حتی یک ریال هم بابت تسهیلات مسکن پرداخت نکرده اند.

چرا بانک ها همکاری نمی کنند؟!

این سوال بارها مطرح شده و هر بار پاسخ متفاوتی به آن داده می شود. اما مهم ترین عامل عدم همکاری بانک ها، افزایش سقف تسهیلات از ۳۵۰ میلیون به ۵۵۰ میلیون تومان بوده است. همچنین نرخ سود آن ها نیز از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده!
بنابراین طبیعی است که رغبت چندانی برای حضور در طرح های مسکن سازی نداشته باشند.

یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز در خصوص پیشرفت کُند طرح نهضت ملی مسکن توضیحاتی ارائه کرد و تاکید داشت که مجلس و کمیسیون عمران، اهمیت ویژه ای برای موضوع مسکن قائل هستند و با قانون جهش تولید مسکن به این موضوع ورود پیدا کرده اند.

سید البرز حسینی اعلام کرد که در طی هشت سال گذشته، حساسیت لازم به بخش مسکن وجود نداشته و حالا باید عقب ماندگی های قبلی جبران شود.
مجلس پیش از شروع دولت سیزدهم، به شکل دقیق جنبه های معضل مسکن را بررسی و بیش از ۹۰ درصد مسیر قانونگذاری بخش مسکن را طی کرده بود.

وی در ادامه افزود:

برای تعیین دلیل اصلی عدم پیشرفت مسکن ملی، باید بررسی های بیشتری انجام شود. اما اصلی ترین مشکل به کمبود منابع مالی برمی گردد. مسکن هم از شرایط کلان اقتصادی اثر می گیرد. شرایط نا به سامان اقتصادی و تورم روی بازار مسکن اثر گذاشته و همین موضوع باعث شد که کار از دست دولت و مجلس خارج شود.

حسینی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد که منابع مالی ضعیف باعث شده که وعده ی ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال، محقق نشود. با وجود تامین زمین برای ۳ میلیون متقاضی، به دلیل کمبود منابع مالی، تولید مسکن میسر نمی شود.
اظهارات این عضو کمیسیون عمران مجلس نشان داد که بدون ورود بانک ها، نمی توان طرح نهضت ملی مسکن را با بخشنامه و دستور پیش برد.

علاوه بر بانک ها، دولت باید به دنبال ورود انبوه سازان به طرح مزبور باشد. بهترین راهکار این است که بانک ها نیز در طرح نهضت ملی مسکن سهیم باشند. به این ترتیب، مابه‌التفاوت نرخ سود تسهیلات نیز برای بانک ها جبران خواهد شد.
یکی از اعضای هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن، ضمن تاکید بر حضور همزمان بانک ها و انبوه سازان، خاطرنشان ساخت که گرچه حضور بانک مسکن در این طرح، قابل قبول بوده اما به تنهایی نمی تواند منابع مالی مسکن سازی را تامین کند.
در حال حاضر، بانک مسکن با کمبود منابع مالی مواجه است. از سوی دیگر، بانک ها هم اعلام کرده اند که در صورت ورود به طرح مسکن سازی، چه کسی ضرر و زیان ناشی از سود ۱۸ درصدی را جبران می کند.

حسن محتشم می گوید که با دستور و فرمان نمی توان بانک ها را برای ورود به طرح نهضت ملی مسکن آماده کرد. تا به امروز، این دستورات موثر نبوده اند و از این به بعد هم، بعید است که اتفاق خاصی رخ دهد.
برخی از مسئولین می گویند که در صورت حضور بانک ها در طرح مزبور، می توانستند ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار واحد مسکونی بسازند. اما عدم همکاری نظام مالی، آرزوی ۳ میلیون متقاضی مسکن ملی را به باد داده است.

دیدگاه ها غیرفعال است