قیمت مسکن تهران در پایان سال ۱۴۰۲ چقدر خواهد شد؟

قیمت مسکن تهران در پایان سال 1402 چقدر خواهد شد؟

مهمترین سوال این روزهای بازار مسکن این است: قیمت مسکن در پایان سال چقدر خواهد شد و آیا قیمت ها کاهشی باقی می مانند؟

به گزارش پرشین سازه ، احتمال وقوع دو سناریو محتمل تر است. اولین سناریو این است که قیمت ها همچنان کاهشی باشد و در ماه های آینده، قیمت مسکن تهران به زیر متری ۷۰ میلیون تومان برسد.

در حال حاضر و بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران، متوسط قیمت مسکن در تهران به متری ۷۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. نکته ی جالب توجه اینجاست که در سه ماه اول امسال، قیمت ها همچنان افزایشی بوده اما در تابستان، روند کاهش شروع شده است. در حال حاضر گفته می شود که سطح قیمت ها در پایتخت، حدود ۵.۵ درصد کمتر شده است.

برای اینکه بتوان پاسخ درست تری به آینده ی بازار مسکن داد، باید دلیل تفاوت رفتار مسکن در سه ماه اول و دوم امسال را بررسی نماییم و ببینیم که چه چیزهایی در تعیین قیمت موثر بوده اند.

از دی ماه سال گذشته بود که التهاب مسکن شدت گرفت. گفته می شد که این التهاب به دلیل نوسان بازار ارز است. بعد از آن بود که آمارهای مربوط به تورم مسکن حبس شد و بیش از هشت ماه، کوچکترین خبری از نهادهای رسمی در خصوص تورم مسکن، به بیرون درز نکرد.

افزایش قیمت ها تا فروردین و اردیبهشت نیز ادامه پیدا کرد اما در خرداد ماه بود که اولین نشانه های ثبات در بازار طلا و بورس مشاهد شد و بعد از آن به بازار مسکن نیز سرایت کرد.

دست های پشت پرده تغییرات قیمت مسکن!

بر اساس آمارهای موجود، مشخصا چهار دست مخفی روی قیمت مسکن اثر گذاشته است. یکی از این دست ها، از داخل بازار مسکن، قیمت ها را دچار نوسان می کرد.

موثرترین کارگردان قیمت ها، توافق با خارجی ها و رفع تحریم ها بود. در خرداد ماه امسال بود که اولین زمزمه ها از حصول توافق با غرب به گوش رسید. موضوعی که بلافاصله اثر خود را روی بازارهای مختلف گذاشت.

دارایی های ارزی ایران، از حالت بلوکه درآمد و حتی ایران و آمریکا، به تبادل زندانی پرداختند. اوضاع به نحوی پیش رفت که خیلی از کارشناسان، انتظار وقوع توافق را داشتند. هنوز هم این امیدواری از بین نرفته و به همین دلیل، هیچ بعید نیست در ماه های آینده همچنان شاهد کاهش قیمت ها در بازار مسکن باشیم.

دومین موضوع مهم، کاهش نقدینگی کشور بود. به نحوی که از ۳۵ درصد در تیرماه به ۲۷ درصد کاهش پیدا کرد.

سومین دست مخفی که ممکن است روی بازار مسکن اثر بگذارد، انتخابات پیش روست. در اواخر امسال انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می شود. برخی کارشناسان می گویند که در آستانه ی برگزاری این رویداد، آرامش خوبی بر اقتصاد حاکم می شود. در واقع سیاستگذاران اجازه نمی دهند که قیمت ارز افزایش پیدا کند.

چهارمین کارگردان این بازار که اخیرا رخ داده، جنگی است که در غزه در گرفته است. اگر تنش موجود در خاورمیانه افزایش پیدا کند، ممکن است قیمت مسکن را کاهشی کند. البته در زمان جنگ، همیشه ریسک سرمایه گذاری ملکی بالا می رود.

چه چیزی قیمت مسکن را بالاتر می برد؟!

تا به اینجا صحبت از دست هایی بود که می توانند قیمت مسکن را در پاییز و زمستان کاهشی کنند. اما نباید تورم بالای زمین و هزینه های ساخت را نادیده گرفت که همواره به افزایش قیمت مسکن منجر شده اند.

حتی اگر تمام شروط بالا در جهت کاهش قیمت مسکن محقق شود، تا زمانی که تورم این دو مورد بالاست، نمی توان انتظار داشت که قیمت مسکن کمتر شود.

اما به هر طریق، کارشناسان تخمین می زنند که اگر روند کاهشی ادامه دار باشد، سال ۱۴۰۲ در حالی به پایان می رسد که میانگین قیمت مسکن در تهران به زیر ۷۰ میلیون تومان می رسد.

در ضمن نباید فراموش کرد که احتمال برابر شدن بازدهی شش ماه اول و دوم سال نیز وجود دارد. در چنین شرایطی، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در تهران تا پایان امسال به ۹۰ میلیون تومان نیز می رسد.

البته چنین سناریویی، پشتوانه ی چندان محکمی ندارد و بعید است که محقق شود. چرا که فاکتورهایی که در فروردین و اردیبهشت امسال منجر به گرانی مسکن شدند، حالا قدرت سابق را ندارند و نمی توانند منجر به تغییر قیمت در اواخر امسال شوند.

از سوی دیگر، موضوعات مهمی مثل انتخابات مجلس اجازه نمی دهد که قیمت مسکن افزایش پیدا کند. تمام این فاکتورها باعث امیدواری کارشناسان شده که تا پایان سال ۱۴۰۲، شاهد بازگشت قیمت ها به محدوده ی متری ۶۰ میلیون تومان باشیم.

دیدگاه ها غیرفعال است