پشت پرده آرامی این روزهای بازار مسکن

پشت پرده آرامی این روزهای بازار مسکن

بازار مسکن که در طی چند سال گذشته همواره با فراز و نشیب های مختلفی رو به رو بوده، حالا روزهای آرامی را سپری می کند و کمتر معامله ای در آن انجام می شود. اما دلیل اصلی این آرامش، اقدامات سیاستگذاران و بهبود شرایط اقتصادی است؟

به گزارش پرشین سازه ، پرس و جوی کوتاهی از فعالان بازار نشان می دهد که بازار ملک تهران خوابیده و هیچکس تمایلی به خرید و فروش ندارد. آمارهای میدانی نیز گویای وضعیت است و به خوبی مشخص می کند که در قیاس با سال گذشته، شاهد فعالیت های کمتری در بازار ملک هستیم.

در نتیجه، بسیاری از متقاضیان واقعی مسکن، فرصت را غنیمت شمرده و ترجیح می دهند که خریدهای مصرفی خود را در چنین شرایطی انجام دهند. این در حالیست که در طی سال های گذشته که قیمت مسکن بسیار افزایش پیدا کرده بود، دست بالا همواره با عرضه کننده ی مسکن بوده است و متقاضیان خرید مصرفی ناچار بوده اند که با پیشنهادهای فروشندگان کنار بیایند.

اما از ابتدای خردادماه سال جاری وضعیت تغییر کرد و حالا به نظر می آید که با نوعی ثبات در بازار مواجه هستیم. فروشندگان ناچار شده اند که قیمت واحدهای مسکونی خود را بین ۱۵ الی ۲۰ درصد کاهش بدهند. البته این تخفیف باعث نشده که قیمت ملک ارزان شود و خرید واحد مسکونی هنوز هم از دسترس خیلی از شهروندان خارج است. بنابراین نمی توان گفت که حباب مسکن از بین رفته است.

این موضوع صرفا به بازار مسکن تهران منحصر نمی شود و خیلی از شهرهای حومه مثل هشتگرد و پرند نیز با ریزش قیمت مواجه بودند. حتی در برخی از شهرها، فروشندگان قیمت پیشنهادی خود را ۳۰ درصد کاهش داده اند. سازندگان واحدهای نوساز نیز در این رقابت تخفیفی، حضور دارند و بعضا ناچارند که تخفیف بدهند تا هزینه ی وسایل و تجهیزات واحدهای خود را به دست آورند.

دولت نیز در چند روز گذشته و همزمان با هفته ی دولت، خبر از افتتاح ۱۰۱ هزار واحد مسکونی در نقاط مختلف کشور و در قالب طرح نهضت ملی مسکن داد. در صورتی که ۱۰۱ هزار واحد به بازار مسکن عرضه شود، شاهد آرامش بیشتر بازار خواهیم بود.

وضعیت ثبات در بازارهای دیگر که به صنعت ساختمان وابسته هستند نیز مشاهده می شود. مثلا بازار مصالح ساختمانی دچار نوسان قیمتی چندانی نیست. در نتیجه اگر ساخت و ساز بیشتر شود، می توان شاهد رونق بیشتر بازار مصالح ساختمانی بود و به این ترتیب، بعد از مدت ها سیستم عرضه و تقاضا متعادل می شود.

یکی دیگر از دلایل ثبات این روزهای بازار مسکن، اجرای طرح ساماندهی مشاوران املاک از نیمه اردیبهشت ماه است. این طرح با هدف رتبه بندی صنف مشاوران و برخورد با واحدهای متخلف این صنف اجرا شد.

در ذیل فعالیت شورای مسکن استان ها، کارگروهی با حضور نماینده وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت و اقتصاد، پلیس فراجا، سازمان تعزیرات حکومتی و دستگاه های امنیتی شکل گرفت تا به این موضوع رسیدگی شود. دستور تشکیل این کارگروه توسط رئیس جمهور کشور صادر شد.

بعد از راه اندازی این کارگروه مشخص شد که حدود ۱۷۴ هزار واحد صنفی مشاور املاک در کشور فعالیت می کنند که حدود ۱۷ هزار واحد، اصلا مجوز ندارند و به راحتی می توانند در بازار املاک اختلال ایجاد کنند. چرا که مسئولیت رسمی ندارند. کارگروه مزبور تا به امروز توانسته بیش از سه هزار واحد صنفی متخلف را پلمپ کند. بازرسی واحدهای صنفی در استان های مختلف کشور همچنان ادامه دارد.

شناسایی واحدهای خالی نیز توانسته تا حدی، سوداگران و دلالان بازار مسکن را به ترس بندازد و باعث شود که واحدهای خالی خود را به بازار عرضه کنند. تا به امروز برای بیش از ۶۳ هزار واحد خالی، برگه مطالبات مالیاتی صادر شده است. وعده ی دولت این بوده که از نیمه ی شهریور، این اقدام را با جدیت بیشتری دنبال کند.

تمام این اقدامات توانسته بازار مسکن را تا حدی آرام کند. البته تداوم این وضعیت به شرطی است که شوکی از سوی بازارهای موازی به مسکن داده نشود.

از آن جایی که بازار ملک اثر بزرگی روی اقتصاد کلان کشور می گذارد، می توان امیدوار بود که با آرامش بازار ملک، ثبات را در دیگر بازارهای موازی نیز مشاهده کرد. البته در این میان که آمارها رسمی بلوکه شده است، نمی توان میزان دقیق کاهش قیمت ها را سنجید اما بر اساس گفته های مسئولان وزارت راه و شهرسازی، در مردادماه شاهد کاهش ۳.۸ درصدی قیمت مسکن نسبت به ماه گذشته بوده ایم. هرچقدر که رکود بیشتری بر بازار معاملات مسکن سایه بندازد، می توان انتظار کاهش بیشتر قیمت ها را داشت.

دیدگاه ها غیرفعال است