صدور پروانه ساختمانی برای خانه های با متراژ پایین

خانه های زیر 50 متر فرسوده نیز پروانه ی ساختمانی می گیرند!

در حالی که بارها از سوی کارشناسان و فعالین ساختمانی نسبت به روند طولانی صدور پروانه ی ساختمانی شکایت شده بود، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهرهای ایران خبر داد که پروانه ی ساختمانی خانه های زیر ۵۰ متر در بافت فرسوده صادر شده است. وی نیز از وضعیت عدم صدور پروانه های ساختمانی توسط شهرداری تهران اظهار عدم رضایت نمود.

به گزارش پرشین سازه، محمد آیینی ضمن یادآوری برنامه هایی که برای ساخت سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در قالب برنامه های دولت جهت ساخت سالانه یک میلیون مسکن دارند، گفت: در حال حاضر، بافت فرسوده محل ساخت ۱۱۱ هزار واحد مسکونی شده است که حدود ۷۷ هزار واحد از این تعداد، میزبان حمایت های دولتی هستند و از طریق اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت ساخته می شوند.

وی در ادامه اشاره کرد که تا به حال ۱۴ هزار میلیارد تومان برای پرداخت وام نوسازی با بانک ها امضا شده است و از این میان نیز ۴۳۰۰ میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت شده است. آیینی گفت: در حال حاضر با استفاده از وام نوسازی مسکن، میزان پیشرفت فیزیکی این واحدهای مسکونی حدود ۵۵ درصد بوده است.
وی در ادامه یادآور شد که در دهه فجر ۱۴۰۰، حدود ۱۲ هزار واحد مسکونی در محله های هدف بازآفرینی شهری افتتاح شد و قرار است در دهه ی فجر امسال نیز ۱۵ هزار واحد مسکونی دیگر نیز افتتاح شود.

محمد آیینی در ادامه از مزیت های بسته تشویقی نوسازی مسکن و بافت های فرسوده صحبت کرد و گفت: در بافت های فرسوده برای نوسازی تمام خانه های پلاکی با هر متراژی که امکان تجمیع هم ندارد، پروانه ی ساختمانی صادر خواهد شد. حتی اگر خانه ی مزبور زیر ۵۰ متر باشد.

این موضوع برای مالکان خانه های نقلی بافت های فرسوده که امکان تجمیع با پلاک های کناری نداشتند، خبر بسیار خوبی محسوب می شود.

البته شروط مختلفی برای استفاده از بسته های تشویقی نوسازانه وجود دارد که محمد آیینی به تشریح آن ها پرداخت: اولین شرط دارا بودن حد نصاب تفکیک( موجود یا حاصل از تجمیع) بر اساس طرح مصوب و مجاورت قطعه با یک معبر دارای عرض حداقل ۶ متر است. رئیس شرکت بازآفرینی گفت: از دیگر مشوق هایی که برای این طرح در نظر گرفته ایم، اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب و کاهش ضریب تامین پارکینگ مورد نیاز به ۰.۷۵ برای هر واحد و حساب نکردن بالکن و تراس در محاسبه ی تراکم ساختمانی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد دیگر تشویق های شهرسازانه که توسط سازمان نوسازی مصوب شده است نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: متقاضیان این طرح های مشوق باید دارای حد نصاب تفکیک بر اساس طرح مصوب باشند و در جبهه ی اول محورهای اصلی محله مستقر شده باشند. تمام مشوق های لازم از جمله عدم محاسبه ی پارکینگ و تراس در تراکم ساختمانی، یک طبقه ی تشویقی، تخصیص طبقه ی همکف به کاربری های انتفاعی مشروط به تامین ورودی مستقل و…فراهم شده است.

شهرداری ها در نوسازی بافت فرسوده کم کاری می کنند

یکی از بزرگ ترین معضلات سازندگان این است که زمان زیادی را باید برای صدور پروانه ی ساختمانی در انتظار بمانند. به همین دلیل است که محمد آیینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری نیز از روند طولانی آن گلایه کرده و عملکرد شهرداری ها را مورد نقد قرار داده است.

وی در خصوص این موضوع چنین گفت: به طور متوسط صدور پروانه ی ساختمانی برای نوسازی بافت فرسوده در تهران حدود ۸ ماه طول می کشد. با مذاکراتی که با شهرداری تهران داشتیم و البته با ابتکار شهردار تهران در راه اندازی قرارگاه جهادی مسکن، صدور پروانه ی ساختمانی در محدوده ی هدف بازآفرینی شهری به دو ماه کاهش یافت.

وی همچنین به تعهدات شهرداری برای تخفیف ۵۰ درصدی جهت عوارض پروانه و تراکم ساخت نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس تفاهم نامه ای که میان شهرداری های استان های کشور منعقد شده است، زمان صدور پروانه تراکم و عوارض ساختمانی به یک ماه و حتی دو هفته کاهش یافته است.

آیینی اعلام کرد که شهرداری ها می توانند تا ۱۰۰ درصد در هزینه های صدور پروانه و تراکم ساختمانی تخفیف قائل شوند و معادل آن را از دولت دریافت کنند. این مقام مسئول گفت: در صورتی که تخفیف های ارائه شده به سازندگان و توسعه دهندگان از سوی شهرداری های سراسر کشور کمتر از ۵۰ درصد باشد، یا زمان صدور پروانه بیشتر از ۲ ماه طول کشید یا حتی بسته های تشویقی شهرسازانه از سوی شهرداری مورد توجه قرار نگرفت، متقاضیان می توانند شکایت ها و گزارش های خود را از طریق سامانه ی پیامکی ۳۰۰۰۸۶۱۲ به اطلاع مدیران شرکت بازآفرینی شهری ایران برسانند.

وی در ادامه اشاره کرد که متقاضیان نوسازی در محدوده ی هدف شرکت بازآفرینی شهری می توانند به انتخاب خود یکی از تسهیلات ویژه ی نوسازی یا نهضت ملی مسکن را به کار ببرند. آیینی خاطرنشان ساخت: متقاضیان نوسازی مسکن در بافت های فرسوده چه سازنده باشند و چه مالک، می توانند از حمایت ها و تسهیلات و تخفیفات ویژه ی نهضت ملی مسکن استفاده کنند. بدون این که شروط چهارگانه ی این نهضت را داشته باشند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت که از ابتدای دولت سیزدهم تا به امروز، حدود ۳۴ هزار واحد توانسته اند که برای دریافت تسهیلات نوسازی به بانک مسکن معرفی شوند که از این میان نیز بانک با ۱۲۵۰۰ واحد قرارداد امضا کرده است. برای شهر تهران وام ۴۵۰ میلیون تومانی و در سایر کلانشهرها نیز وام ۴۰۰ میلیونی در نظر گرفته شده است. نرخ سود این تسهیلات نیز حدود ۱۱ درصد است. در دیگر شهرها نیز تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی با نرخ ۱۰ درصد سود پرداخت می شود. متقاضیان می توانند از تسهیلات نهضت میلی مسکن با بازپرداخت ۲۰ ساله با سود ۱۸ درصد نیز استفاده کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است