نوسازی بافت فرسوده خراسان شمالی

نوسازی بافت فرسوده خراسان شمالی در جریان است!

در حالی که وضعیت ساخت و ساز در کشور همچنان با رکود فراوانی رو به رو است، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفته است که حدود ۳۸۰ پروژه ی نیمه تمام بازآفرینی شهری را در دستور کار دارند.

به گزارش پرشین سازه ، معاون وزیر راه و شهرسازی و همچنین مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفته است که سیاست بازآفرینی شهری در دولت سیزدهم به سمت محرومیت زدایی می رود و اعتباراتی هم برای این موضوع، اختصاص پیدا کرده است.

وی خاطرنشان ساخت که اجرای بازآفرینی به تنهایی از عهده ی دولت و شهرداری برنمی آید و گفت: رویکرد اصلی دولت سیزدهم این است که خود مردم وارد بازآفرینی شهری شوند و مشارکت داشته باشند.

محمد آئینی ضمن اشاره به مردمی سازی شرکت بازآفرینی ادامه داد: زمانی که از مردمی سازی صحبت می کنیم، منظورمان مشارکت تمام شهروندان از جمله سازندگان خرد و کلان، مالکان و ساکنان بافت های مختلف در امر نوسازی است که البته ملزومات مخصوص به خود را می طلبد. یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه شود، تعیین کردن محله های هدف است. در همین راستا می توان از ظرفیت محله هایی که برخوردار تعیین شده اند، برای کمک به بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری استفاده کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص ظرفیت نیروهای جهادی جهت رفع محرومیت زدایی نیز تاکید کرد و گفت: یکی دیگر از چیزهایی که باید در دستور کار ستادهای بازآفرینی شهری قرار بگیرد، استفاده از شهروندان ساکن محله های هدف و به ویژه جوانان برای عمران و بهسازی شهری و در قالب گروه های جهادی است.

وی همچنین در خصوص ضرورت مقاوم سازی مسکن در بافت های ناکارآمد شهری نیز سخن گفت و تاکید کرد: یکی از مهم ترین چیزهایی که مورد غفلت قرار گرفته شده، بحث نوسازی بافت فرسوده است. بیشتر ساکنین این بافت توان مالی لازم جهت ساخت و ساز را ندارند و به همین دلیل باید از آن ها حمایت شود.

خراسان شمالی ۲۳ هزار بنای غیرایمن دارد

محمد آئینی در خصوص ساختمان های غیر ایمن در استان خراسان شمالی نیز سخن گفت و عنوان نمود: حدود ۲۳ هزار بنای ناپایدار و غیر ایمن در شهرهای استان خراسان شمالی وجود دارد و جان ۱۰۰ هزار نفر در این ساختمان ها، در معرض خطر است و باید هر چه سریع تر بحث نوسازی مسکن در این مناطق پیگیری شود.

وی همچنین تاکید کرد که شهرداران دیگر شهرها نیز تخفیف های لازم را در رابطه با صدور عوارض نوسازی و تراکم اعمال نماید. آئینی افزود: شهرداران تمام شهرهای ایران باید تخفیف ۱۰۰ درصدی را برای متقاضیان پروانه ساخت جهت نوسازی بافت فرسوده ی شهری اعمال کند و همچنین زمان انتظار برای دریافت پروانه را کاهش دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص وام نوسازی به متقاضیان محله های هدف بازآفرینی شهری نیز توضیحاتی ارائه کرد: تمام متقاضیانی که در محله های هدف بازآفرینی شهری اقدام به نوسازی می کنند، می توانند از تمامی تسهیلات، تخفیفات و حمایت های نهضت ملی مسکن برخوردار شوند. برای ساکنین تهران مبلغ تسهیلات، ۴۵۰ میلیون تومان خواهد بود. برای کلانشهرها نیز مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان وام مسکن در نظر گرفته شده است. برای مراکز استان ها و شهرهای دیگر نیز به ترتیب مبلغ ۳۵۰ و ۳۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی همچنین در مورد مصوبه ی اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری اشاره کرد که در طول آن، افرادی که با شرایطی نسبت به نوسازی محله ای اقدام و طرح ویژه ی کاربردی داشته باشند، از امتیاز دو طبقه تراکم تشویقی و همچنین از طبقه همکف نیز به عنوان کاربری غیر مسکونی می توانند بهره مند شوند.

محمد آئینی همچنین اشاره کرد که تمامی افرادی که قرار است محورهای اصلی بافت را نوسازی کنند، می توانند از مزایای خیلی خوبی مثل یک طبقه تراکم تشویقی، استفاده از پارکینگ به عنوان کاربری غیرمسکونی، عدم محاسبه ی تراس و باکن در تراکم بهره مند شوند.
همچنین دولت موظف به جبران این تخفیف ها برای شهرداری هاست و علاوه بر آن، انشعابات جدید نیز در خارج از نوبت داده خواهد شد.

وی تاکید کرد که چنین بسته های تشویقی ای می تواند به یک حرکت جدی و مستمر در جهت نوسازی بافت فرسوده ی شهری مبدل شود. آئینی افزود: این طرح های تشویقی امنیت جانی و مالی ساکنین این مناطق را افزایش می دهد. همچنین بسته های حمایتی دیگری در قالب تهاتر املاک فرسوده با زمین و همچنین طرح های کلید به کلید و…در راه است که در روزهای آتی به سازندگان اعلام خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به ابلاغ آیین نامه ی اجرایی بند ک تبصره ۱۱ بودجه سال ۱۴۰۱ نیز اشاره کرد و گفت: این آیین نامه در حقیقت فرصتی است که تمام ساکنین سکونتگاه های غیر رسمی بتوانند سند مالکیت داشته باشند. بر اساس این آیین نامه، به وزارت راه و شهرسازی این امکان داده می شود که اراضی در مالکیت خود را با اولویت سکونتگاه های غیررسمی که قبل از سال ۹۴ به تصرف اشخاص دیگر درآمده است، به مالکان اعیانی آن ها واگذار کند که این اتفاق برای اولین بار است که در یک دولت رخ می دهد.

زمان صدور پروانه ساخت در بجنورد و شیروان کاهش یافت!

محمد آئینی در خصوص زمان صدور پروانه ی ساخت در استان خراسان شمالی و در جمع شهرداران و فرمانداران شهرهای بجنورد و شیروان، چنین گفت که شهرداران این دو شهر اعلام کرده اند که اخیراً، زمان صدور پروانه ی ساختمانی در این دو شهر به ۱ ماه کاهش یافته است.
در انتهای این جلسه نیز از عملکرد شرکت آب و فاضلاب و شرکت توزیع برق در جهت تحقق اهداف برنامه ی اقدام مشترک مصوب استان در محله های هدف، احکام فرمانداران به عنوان روسا و شهرداران مراکز شهرستان ها به عنوان دبیران ستادهای بازآفرینی شهری، تقدیر و تشکر صورت گرفت.

لازم به ذکر است که این جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار خراسان شمالی به ریاست محمدرضا حسین نژاد، استاندارد این استان و محمد آئینی برگزار شد. همچنین در این جلسه نماینده مردم بجنورد، مدیر کل راه و شهرسازی و دیگر مسئولین استان حضور داشتند.

دیدگاه ها غیرفعال است