سیاستگذاری کورکورانه در حوزه ی مسکن

سیاستگذاری کورکورانه در حوزه ی مسکن

بازار مسکن این روزها در بحرانی ترین ایام خود به سر می برد. تقریبا هیچ ساز و کاری برای ساماندهی این وضعیت وجود ندارد و کل بازار به دست دلالان و سوداگران رها شده است.

یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس ضمن انتقاد از وضعیت فعلی حوزه ی مسکن، از عدم راه اندازی سامانه ی املاک و اسکان گلایه کرد. وی می گوید که باید اطلاعات دقیق و روشنی وجود داشته باشد تا سیاست گذاری ها و تحلیل های بازار مسکن، درست از آب دربیاید.

به گزارش پرشین سازه ، این عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد که رئیس جمهور همت کرده است که مسکن سازی را با جدیت پیش ببرد.

مجتبی یوسفی می گوید:

در طول یک سال و نیم گذشته، شش جلسه ی شورای عالی مسکن تشکیل شده است. این در حالیست که در طی ۸ سال گذشته، به زحمت ۲ جلسه از این شورا برگزار شده است.

این نماینده مجلس در ادامه به بررسی فعالیت هایی که سازمان ملی زمین و مسکن داشته است پرداخت. بر اساس گفته های مجتبی یوسفی در ۵ ماه اخیر، حدود ۳۰ هزار هکتار از زمین های مازاد سازمان ها و ادارات دولتی شناسایی شده است که این مقدار، دو برابر زمین هایی است که در دولت های پیشین شناسایی شده! همچنین از این مقدار، سند حدود ۷ هزار هکتار زمین نیز در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

مجتبی یوسفی، نماینده شهر اهواز و باوری در ادامه به بررسی راه هایی پرداخت که می توانند وضعیت بازار مسکن را کمی بهبود بدهند. این راهکارها باید در کوتاه مدت صورت بگیرد. چرا که تصمیم گیری های بخشنامه ای و به شکل تکلیفی، نمی توانند وضعیت بازار مسکن را سر و سامان بدهند. حتی ممکن است اوضاع را بدتر هم بکنند.

سقف اجاره بها

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه تعیین سقف اجاره بها را یکی از راهکارهای کوتاه مدت برای کنترل این بازار برشمرد و افزود:

در بازارهای موازی مثل ارز و سکه هم نمی توان به صورت تکلیفی قیمت ها را کنترل کرد. در واقع تصمیماتی که به شکل خلق الساعه و بخشنامه ای صادر می شوند، نتیجه ی خاصی نخواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد که تعیین سقف اجاره می تواند کمی اوضاع را بهبود ببخشد. چرا که در سال های گذشته، اجاره ها بسیار بالا رفته و خیلی از اقشار جامعه نمی توانند این مبالغ را پرداخت کنند.

در نتیجه، تعیین سقف ۱۵ الی ۲۵ درصدی سقف افزایش اجاره بها می تواند تصمیم درستی برای بهبود وضعیت بازار باشد.

تسهیلات مالی برای مستاجرین

یکی دیگر از راهکارهایی که می تواند جنبه ی حمایتی داشته باشد، اختصاص بسته های مالی به مستاجرین است. در حال حاضر مبلغی که به عنوان حمایت از مستاجرین و در قالب تسهیلات بانکی ارائه می شود، بسیار پایین است.

یوسفی ضمن انتقاد از وضعیت کنونی اعلام کرد که قیمت مسکن افزایش پیدا کرده است اما منابع مالی ودیعه مسکن مستاجرین و حمایت هایی که در حوزه ی ساخت و ساز مسکن صورت می گرفت، بیشتر نشده است. بنابراین لازم است که از مردم و انبوه سازان حمایت بیشتری صورت بگیرد. اما در کمال تاسف شاهد هستیم که در حال حاضر، تسهیلات لازم در خصوص این موضوع پرداخت نمی شود و بانک ها همکاری لازم را ندارند.

وی سپس به موضوع سامانه ی املاک و اسکان پرداخت و گفت:

یکی دیگر از راهکارهای کوتاه مدتی که می تواند به ساماندهی بازار مسکن کمک کند، سامانه ی املاک و مسکن کشور است. اما با گذشت چند سال، هنوز هم اتفاق خاصی در خصوص این سامانه رخ نداده و اطلاعات آن ارتقاء پیدا نکرده اند.

تصمیم گیری در بازار کورکورانه ی امروز

حالا که هیچگونه اطلاعاتی در خصوص وضعیت املاک و اسکان کشور وجود ندارد، طبیعی است که مسیر سیاست گذاران کاملا تاریک و تصمیم هایی که می گیرند، کورکورانه است.

مجتبی یوسفی در ادامه اعلام کرد که وضعیت فعلی بازار مسکن، اجازه ی حرکت با چشم باز را نمی دهد. چرا که اطلاعات روشنی در مورد آن وجود ندارد و نمی توان آن را تجزیه و تحلیل کرد. وضعیت بازار مسکن در استان های مختلف به همین منوال است.

برای این که وضعیت بازار بهتر شود، باید ثبات بیشتری در کشور حاکم شود و ارزش پول ملی بالاتر برود. در حال حاضر که قیمت دلار هر لحظه در حال افزایش است، نمی توان انتظار داشت که بازار مسکن ثبات داشته باشد.

نماینده ی مردم اهواز و باوی در ادامه گفت:

زمانی که ارزش پول ملی هر روز کمتر می شود، مردم ناچار می شوند به سمت بازارهایی مثل ارز، طلا یا مسکن و خودرو روی بیاورند تا از نابودی سرمایه هایشان جلوگیری کنند.

وی در ادامه اعلام کرد که مالیات هایی که بر خانه های خالی، معاملات مکرر و سوداگری اعمال می شود، می تواند به بهبود وضعتی مسکن کمک کند.

این نماینده ی مجلس می گوید که تعیین چنین مالیات هایی فارغ از گرانی های اخیر مسکن است. یعنی حتی اگر وضعیت مسکن به این شکل نبود، باز هم چنین مالیات هایی می توانست اثر مثبتی در بازار بگذارد و افق روشنی برای تجزیه و تحلیل بازار مسکن باشد.

بین عرضه و تقاضا، شکاف بزرگی وجود دارد

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه اعلام کرد که در پی گرانی های بی سابقه ی مسکن، باید تسهیلات بلند مدت به مردم پرداخت کرد و این اقدام، می تواند راهکار بلند مدت مناسبی باشد.

یوسفی گفت:

بر اساس گزارش ها و آمارهایی که وجود دارد، در سال ۱۳۹۵ حدود ۶.۵ میلیون مستاجر وجود دارد. به همین دلیل است که می توان با پرداخت تسهیلات در حوزه ی ساخت و ساز و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی، به تولید مسکن کمک کرد و به این ترتیب، شکافی که میان عرضه و تقاضای مسکن وجود دارد را کوچک تر کرد.

سامانه املاک و مسکن چگونه تکمیل می شود؟

این نماینده ی مجلس در ادامه از دو راهکار اساسی برای تکمیل اطلاعات سامانه املاک و مسکن نام برد. اولین راه این است که اطلاعات میان سامانه ی املاک و اسکان با دیگر سامانه های موجود، تهاتر شود. این سامانه ها می توانند شامل سازمان ثبت اسناد، شهرداری ها، سامانه سیماک، سداک و…باشند.

وی تاکید که برای تکمیل اطلاعات این سامانه، لازم است که به دیگر سامانه های موجود متصل شود و از اطلاعات آن ها استفاده کند.

یوسفی در نهایت اعلام کرد که راهکار دیگری که برای تکمیل اطلاعات این سامانه وجود دارد، خود اظهاری است. به این نحو که استفاده از کد رهگیری در تمام معاملات مسکن اجباری شود.

دیدگاه ها غیرفعال است