سقف تسهیلات حمایت از مستاجرین بیشتر می شود

سقف تسهیلات حمایت از مستاجرین بیشتر می شود

در میان تمام مشکلات و مصائبی که بازار مسکن دارد، هیچ یک به اندازه ی شرایط مستاجرین غم انگیز و بحرانی نیست. حادّ بودن این مشکل را می توان در شهرهای بزرگ به وضوح مشاهده کرد. از سال هایی که اجاره مسکن در تهران افزایش ناگهانی پیدا کرده است، خیلی از مستاجران ناچار شده اند که به شهرهای اطراف و حواشی شهر روی بیاورند که خود منجر به ایجاد بزرگ تری شده است.

گزارش ها نشان می دهد که کوچ مستاجران از تهران به شهرهای اطراف، منجر به گرانی مسکن این شهرها نیز شده است.

به گزارش پرشین سازه، تنها راهکاری که دولت برای بهبود وضعیت این مستاجرین در نظر گرفته است، پرداخت تسهیلات ودیعه ی مسکن بود که البته اصلا کفاف نمی داد. علاوه بر این، بسیاری از بانک ها در پرداخت این تسهیلات همکاری لازم را ندارند.

حال در جدیدترین خبرها چنین به گوش می رسد که رئیس جمهور، دستور افزایش وام مستاجران را داده است.

یکی اعضای کمیسیون عمران مجلس، یعنی آقای احمد دنیامالی ضمن اعلام خبر دستور رئیس جمهور، خاطرنشان ساخت که چنین تصمیمی در جلسه ی اخیر شورای عالی مسکن گرفته شده است.

دنیال مالی گفت:

وزیر راه و شهرسازی به جهت حمایت از مستاجرین، بسته ای حمایتی را تدوین کرده و به اطلاع رئیس جمهور رساند. آقای ابراهیم رئیسی نیز دستور داد که روند پرداخت تسهیلات بانکی به مستاجران سرعت بیشتری پیدا کرده و مبلغ آن نیز افزایش پیدا کند. در نتیجه، تدوین بسته ی حمایتی از مستاجرین در دستور کار شورای عالی مسکن قرار گرفت.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که در مجلس به دنبال افزایش سققف تسهیلات ودیعه هستیم و دستور رئیس جمهور را نیز پیگیری می کنیم.

وی خاطرنشان ساخت که منظور از وام مستاجرین، همان مبلغ کمک ودیعه ی مسکن است که تا پیش از این در تهران، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان بود.

دنیامالی تاکید کرد که هنوز، سقف تسهیلات جدید مشخص نیست و در حال بررسی های لازم برای تعیین آن هستند.

این نماینده ی مجلس اعلام کرد که از دیدگاه بسیاری از کارشناسان، یکی از راه های مهم برای حمایت از مستاجران، این است که تسهیلات ودیعه و اجاره پرداخت شود.

جستجوی کوتاهی در بازار مسکن به خوبی مشخص می کند که در حال حاضر مبالغ اجاره و رهن بسیار بیشتر شده و هیچ چاره ی دیگری به جز افزایش نرخ تسهیلات ودیعه باقی نمی ماند. این تسهیلات به خصوص باید برای زوج هایی که به تازگی ازدواج کرده اند و به دنبال خانه می باشند، افزایش پیدا کند.

خیلی از زوجین، با مشکل مسکن مواجه هستند و گرانی بیش از حد رهن و اجاره، مشکلات آن ها را دو برابر کرده است.

احمد دنیامالی در ادامه خاطرنشان ساخت که یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که بر سر راه تسهیلات بانکی مسکن وجود دارد، خود بانک ها هستند که همکاری درستی برای پرداخت وام مسکن ندارند. این موضوع هم در خصوص وام ودیعه و هم تسهیلات طرح نهضت ملی، مصداق دارد.

دنیامالی می گوید:

بر اساس قانون جهش تولید مسکن، اگر هر یک از بانک ها به وظایف قانونی خود در قبال این طرح و پرداخت تسهیلات مربوطه عمل نکنند، مشمول پرداخت جریمه های قانونی می شوند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان ساخت که مدیران بانک های مختلف در جلسه ی اخیر شورای عالی مسکن حضور داشتند و در خصوص وضعیت ارائه ی تسهیلات توضیحاتی ارائه کردند. اما اساسا تاکید رئیس جمهور بر این بود که هرگونه مانعی باید برطرف شده و وام ودیعه ی مسکن مستاجران و تسهیلات مسکن بانک ها، به سرعت پرداخت شود.

احمد دنیامالی در ادامه به موضوع نهضت ملی مسکن پرداخت و پیشرفت آن را قابل قبول دانست اما اعداد و ارقامی که امروزه در مورد ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن شنیده می شود، هنوز هم از وضعیت مطلوب فاصله دارد.

این نماینده ی مجلس گفت:

در حال حاضر ۳۰ هزار هکتار زمین در اختیار پروژه ی نهضت ملی مسکن قرار گرفته است. در کنار آن، ۲۰ هزار هکتار دیگر نیز در پروسه ی آماده سازی قرار گرفته و در نهایت، مجموع زمین هایی که برای ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن اختصاص پیدا کرده، ۵۰ هزار هکتار می باشد.

وی یادآور شد که وضعیت منابع مالی تخصیص داده شده به این ابرپروژه نیز چندان جالب نیست و تا این جا فقط ۱۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به این پروژه پرداخت شده است. عددی که به هیچ وجه مطلوب نیست و باید به ارقام در نظر گرفته شده برای این طرح، برسد!

بر اساس آمارهای موجود، در حال حاضر مبلغ تسهیلات ودیعه ی مسکن برای تهرانی ها، ۱۰۰ میلیون تومان است. مراکز استان ها مبلغ ۷۰ میلیون تومان دریافت می کنند و دیگر شهرهایی که جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر دارند نیز در صف دریافت تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی قرار می گیرند.

با چنین اعداد و ارقامی، مشخص می شود که چنین مبالغی به هیچ وجه نمی تواند افزایش ودیعه های مسکن را پاسخگو باشد. بسیاری از مستاجرین می گویند که به هنگام تمدید قرارداد با افزایش های بیش از ۲۰۰ میلیون تومان مواجه بوده اند. البته این موضوع صرفا مربوط به ودیعه مسکن نبوده است. در کنار افزایش ودیعه مسکن، اجاره بها نیز بیشتر شده و از هر دو طرف؛ فشار مضاعف به مستاجرین وارد می شود.

در چنین شرایطی، افزایش سقف تسهیلات حمایتی از مستاجران، شبیه به مسکّن موقت عمل می کند و نمی تواند از مشکلات آن ها بکاهد.

دیدگاه ها غیرفعال است