اجاره مسکن تهران همچنان در مسیر صعود

اجاره مسکن تهران همچنان در مسیر صعود

با فرا رسیدن سال جدید، بخشی از نگرانی های فعالین بازار مسکن در خصوص گرانی مصالح ساختمانی و خانه کمتر شد. چرا که با گذشته نزدیک به ۱ ماه از آغاز سال جدید، هنوز هم شاهد گرانی های افسارگسیخته نیستیم. البته این موضوع در خصوص اجاره بهای پایتخت صدق نمی کند.

به گزارش پرشین سازه ، اجاره بهای مسکن در شهر تهران به شدت بالا رفته است و هنوز هم روند صعودی دارد. بیشتر صاحب خانه ها بدون حساب و کتاب قیمت اجاره را بالا می برند و تقریبا به هیچکسی هم پاسخگو نیستند. در نتیجه تنها کسانی که متحمل فشار گرانی ها هستند، مستاجرین می باشند.

این وضعیت که تقریبا دو ماه است به طور دائم ادامه پیدا کرده، ممکن است به زودی بدتر هم بشود. در بهمن و اسفند سال گذشته شاهد بودیم که قیمت مسکن افزایش پیدا نکرد اما اجاره بها، مسیر کاملا متفاوتی را در پیش گرفت.

در طی سال های گذشته، قیمت مسکن بارها دچار جهش شده است. البته باید در نظر داشت که قیمت این کالا مانند دیگر اجناس بازار به صورت لحظه ای تغییر نمی کند اما در سال ۱۴۰۱، حتی این اتفاق هم رخ داد. قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران به طور لحظه ای ممکن بود تغییر پیدا کند.

خیلی از فروشندگان هر روز با بنگاه داران تماس گرفته و قیمت ملک خود را تغییر می دادند. موضوعی که به خوبی وضعیت بازار مسکن را نشان می دهد.

اما تمام این مسائل مربوط به بازار خرید و فروش مسکن است. بازار اجاره مسکن مسیر کاملا متفاوتی را در پیش گرفته و به نظر می آید که حالا دیگر چندان در قید و بند قیمت مسکن نیست.

خیلی از مستاجرین تهرانی ناچار شده اند به شهرهای اطراف تهران نقل مکان کنند چرا که دیگر از عهده ی هزینه های اجاره برنمی آیند. این موضوع می تواند منجر به مشکلات و معضلات اجتماعی بزرگی شود.

بخش زیادی از ساکنین تهران، مستاجر هستند!

یکی از اصلی ترین معضلات شهر تهران این است که بخش زیادی از جمعیت ساکن این شهر جزو مستاجرین به حساب می آیند.

بر اساس آخرین گزارش هایی که از سوی مراکز رسمی آمار منتشر شده، بیش از ۶۸.۳۴ درصد ایرانی ها صاحب خانه هستند. از این میان، ۲۳.۱۶ درصد نیز مستاجر می باشند. ۸.۵ درصد هم به شکل های دیگری ساکن می باشند.

با توجه به این آمار، به نظر می آید که وضعیت چندان هم بحرانی نیست. اما با یک نگاه جزئی نمی توان تحلیل های درستی داشت.

مثلا شهر تهران حدود ۱۱ درصد جمعیت کشور را در بر گرفته است. بر اساس آمارها جمعیت تهران حدود ۹ میلیون و ۲۶۰ هزار نفر است. این جمعیت بزرگ که در یک شهر کنار هم زندگی می کنند، حدود ۱۴.۷ درصد جمعیت کلی کشور را به خود اختصاص داده اند.

از میان این جمعیت نزدیک به ۱۰ میلیونی، حدود ۴۳ درصد مستاجر هستند. این آمار که از سوی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اعلام شده، نشان می دهد که تقریبا نیمی از جمعیت این شهر، صاحبخانه نیستند و سکونت استیجاری دارند.

یکی از طرح هایی که برای خانه دار کردن جمعیت کشور در پیش گرفته شد، طرح نهضت ملی مسکن بود. در طی این طرح قرار شد که ۴ میلیون واحد مسکونی در طی ۴ سال ساخته شود.

با توجه به نیاز تهران، باید حدود ۱۵۰ هزار واحد فقط در همین شهر ساخته شود. اما بررسی ها نشان می دهد که نحوه ی پیشرفت این طرح نیز لاک پشتی است و هنوز نمی توان نسبت به اثرگذاری آن خوش بین بود.

اجاره بهای پایتخت تا کجا بالا می رود؟!

همان طور که اشاره کردیم، فصل جا به جایی ها نزدیک شده و نگرانی های مستاجرین تهرانی نیز افزایش پیدا کرده است. آیا قیمت اجاره مسکن از این هم بالاتر می رود؟

یکی از کارشناسان مسکن در خصوص وضعیت کنونی اجاره بها چنین می گوید: گرانی اجاره بها در مناطق مرکزی و جنوبی تهران از دی ماه سال گذشته شروع شده و تا اسفند نیز ادامه داشت.

هادی سرخوش، فعال و کارشناس بازار مسکن در ادامه خاطرنشان ساخت که افزایش قیمت اجاره مسکن باعث شد که میزان تقاضا در بازار کمتر شود. برخی از افراد ناچار به تمدید قراردادهای خود می شدند و برخی دیگر نیز عطای زندگی در تهران را به لقایش بخشیده و به شهرهای اطراف آن کوچ کردند.

یکی از دلایلی که منجر به تورم امروز در بازار مسکن شده است، معامله هایی است که به قصد سوداگری و دلالی انجام می شود. همین موضوع در نهایت به افزایش اجاره نیز منجر می شود.

خیلی از سرمایه گذاران خرد و کلان برای حفظ ارزش پول خود ناچار می شوند که ملکی خریداری کنند. در کنار این مسئله، دریافت اجاره های بالا به منظور جبران کاهش درآمد افراد است.

به عبارت دیگر، خیلی از صاحب خانه ها تلاش می کنند که ضررهای خود در بازار را با افزایش نرخ اجاره جبران کنند.

هادی سرخوش در ادامه اعلام کرد که البته بسیاری از سرمایه گذاران ترجیح می دهند که ملک خود را به همین حالت نگه دارند تا این که واحد مربوطه را با اجاره های بالا، قرارداد کنند.

وی در ادامه نسبت به وضعیت کنونی بازار اجاره بها انتقاداتی ارائه کرد و خاطرنشان ساخت که هیچ ساز و کار مشخصی برای تعیین اجاره بهای مسکن وجود ندارد. از سوی دیگر، وضعیت مالی و اقتصادی طبقات مختلفی از جامعه، بحرانی است و دیگر توان پرداخت هزینه های مسکن را ندارند. به خصوص با توجه به این که اجاره بهای مسکن سلیقه ای شده است.

این کارشناس مسکن یکی از اصلی ترین دلایل وضعیت کنونی بازار را افزایش نرخ دلار و نوسانات بازار ارز دانست. همین موضوع، بازار اجاره را نیز ملتهب کرده و باعث افزایش قیمت شد.

البته نکته ی بسیار جالب توجه این است که بعد از کاهش قیمت دلار، بهای اجاره کمتر نشد و هنوز هم در حال رشد است. موضوعی که مشخصا نشان می دهد سوداگران و دلالان تا چه حد می توانند در تعیین وضعیت بازار نقش داشته باشند.

دیدگاه ها غیرفعال است