بازار اجاره مسکن در ابتدای سال چگونه است؟

بازار اجاره مسکن در ابتدای سال چگونه است؟

اجاره بهای مسکن یکی از اصلی ترین نگرانی های شهروندان تهرانی است. با توجه به این نکته که هر ساله شاهد افزایش قیمت اجاره هستیم، سال جدید نیز خالی از نگرانی نبوده است.

حال در جدیدترین خبرها چنین به گوش می رسد که رئیس اتحادیه مشاورین املاک تهران اعلام کرده که احتمالا در سال جاری شاهد افزایش قیمت نباشیم و نرخ اجاره بها مانند سال پیش محاسبه شود.

به گزارش پرشین سازه ، جستجوی کوتاهی در بازار مسکن نشان می دهد که التهاب همیشگی در این بازار وجود ندارد و خوشبختانه همه چیز، رنگ و بوی آرامش به خود دارد. بنابراین شاید امیدواری ها برای عدم افزایش قیمت اجاره مسکن محقق شود و امسال شاهد افزایش نرخ اجاره بها نباشیم.

البته احتمالا در تابستان کمی افزایش قیمت داشته باشیم اما احتمالش زیاد است که دیگر شاهد جهش های ناگهانی قیمت در این حوزه نباشیم.

نگرانی هایی که در خصوص افزایش قیمت اجاره وجود دارد، کاملا طبیعی است. در همین چند سال گذشته شاهد بودیم که موجران نرخ های خود را بسیار بالا بردند و تمدیدهای سالانه با هزینه های بسیاری برای مستاجر همراه بود. بیشتر مستاجرین نگران بودند که قرارداد سال آینده شان به چه صورت خواهد بود.

بسیاری از مستاجرین ناچار می شوند با سر رسیدن موعد قرارداد، جا به جا شوند چرا که هزینه ی کافی برای تمدید ندارند. جا به جایی هم دردسرهای خاص خود را دارد و مستاجرین باید هزینه های زیادی برای آن صرف کنند. علاوه بر این، ممکن است معضلات اجتماعی زیادی از دل این نقل مکان ها بیرون بیاید.

برخی از مستاجرین ناچار می شوند که به حواشی شهر روی بیاورند و محله های پایین تری را برای زندگی انتخاب کنند که طبیعتا مشکلات فراوان اجتماعی، فرهنگی و …برایشان به وجود می آورد.

با توجه به تمام این مسائل، طبیعی است که وضعیت تمدید قراردادها برای بسیاری از مستاجرین نگران کننده باشد.

البته گزارش هایی که از سوی بازار به گوش می رسد این گونه است که برخی از مستاجرین و موجرین، قراردادهای خود را متوقف کرده اند و در انتظار تعیین وضعیت باقی مانده اند. هیچکس نمی داند که تمدید قراردادها باید با چه نرخی صورت بگیرد.

از سوی دیگر، برنامه هایی که دولت برای تعیین نرخ اجاره بها در سال های گذشته در پیش گرفته است، اصلا کارآمد و عملی نبوده است. در سال های گذشته، دولت سقف افزایش ۲۵ درصدی را تعیین کرد. اما در همان زمان هم مشخص بود که هیچکس نسبت به این تعرفه توجهی ندارد و هنوز هم نرخ اجاره ها، دلبخواهی است.

در این میان آسیب دیدگان اصلی، مستاجرین بودند که ناگهان با رشدهای ۱۰۰ و ۲۰۰ درصدی در اجاره و رهن خود مواجه می شدند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک تهران در مورد افزایش نرخ اجاره بها در سال جاری و اقداماتی که دولت ممکن است در پیش بگیرد، چنین گفت:

بر اساس تجربه، باید بگوییم که اقدامات دستوری نمی توانند مشکل را حل و فصل کنند.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که چنین اقداماتی ممکن است در مقاطع کوتاه و برهه های زمانی کارآمد باشد اما در کل، برای طولانی مدت و اصلاح روند مناسب نیست. همان طور که دیدیدم در سال های گذشته نیز، دولت نتوانسته با تعیین نرخ اجاره بها، موفقیت چندانی حاصل نماید. بنابراین نمی توان توقع داشت که امسال هم چنین راهکارهایی موثر باشند.

برای ساماندهی وضع بازار اجاره، نیازمند راهکارهای صحیح و قابل اجرای دولت هستیم.

کیانوش گودرزی در ادامه اعلام کرد که به زودی فصل جا به جایی مستاجرین در خرداد ماه فرا می رسد. وی ابراز امیدواری کرد که در سال جاری، دچار افزایش قیمت نرخ اجاره بها نباشیم.

این کارشناس بازار در ادامه خاطرنشان ساخت که با توجه به شکست سقف رشد اجاره بها در سال گذشته، بعید است که در سال جاری افزایش قیمت داشته باشیم.

با توجه به وضعیت بازار و ثبات نسبی قیمت ها در ابتدای سال جاری، به نظر می آید که قیمت ها به همان شکل سابق در سال گذشته باقی بماند و معضلات بیشتری در این مورد نداشته باشیم.

گودرزی، رئیس اتحادیه مشاورین املاک تهران در ادامه بیان نمود:

در حال حاضر به نظر می آید که هیاهویی در بازار اجاره بهای مسکن وجود ندارد. این رویه که در سال های گذشته نیز وجود داشت، امسال شکل آرام تری به خود گرفته و امیدوار هستیم که ادامه دار باشد. حداقل انتظارمان این است که وضعیت اجاره بهای مسکن در سال جاری مثل اواخر سال ۱۴۰۱ باقی بماند.

وی تاکید کرد که تمام این حدس و گمان ها به دلیل رشد سرسام آوری است که در سال گذشته در حوزه ی مسکن داشتیم. بنابراین به نظر می آید که سقف افزایش قیمت شکسته شده و در سال ۱۴۰۲، چندان شاهد افزایش قیمت نباشیم.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک تهران در ادامه به تشریح تبعات و مشکلات ناشی از افزایش اجاره بها پرداخت و گفت:

بیشترین کسانی که از موضوع افزایش اجاره بها ضربه می بینند، اقشار ضعیف و متوسط جامعه هستند که ناچار به محله های پایین دست و شهرستان ها نقل مکان می کنند.

حالا که حدودا به پایان ماه اول سال رسیده ایم و فصل جا به جایی در راه است، نگرانی از بابت اجاره بهای مسکن افزایش پیدا می کند. با توجه به نرخ سرسام آور مسکن، طبیعی است که نگرانی ها از بابت اجاره نیز بیشتر شده باشد. چرا که این شاخص همواره از قیمت مسکن اثر گرفته است.

نکته ی بسیار مهم این جاست که آیا دولت می تواند در آرامش و ثبات بازار اجاره مسکن نقش موثری ایفاء کند؟ در حال حاضر هیچ چیز مشخص نیست و باید در انتظار فصل جا به جایی باقی ماند.

دیدگاه ها غیرفعال است