اختلاف قیمت مسکن میان محله های شمالی و جنوبی تهران

اختلاف قیمت مسکن میان محله های شمالی و جنوبی تهران

قیمت مسکن به قدری افزایش پیدا کرده است که دیگر خرید خانه برای کسانی که تا به حال موفق به خرید نشده اند، تبدیل به امری محال و آرزو شده است. از سوی دیگر بررسی قیمت ها در مناطق مختلف شهر تهران نشان از شکافی بزرگ می دهد.

به گزارش پرشین سازه ، گرچه قیمت مسکن در نقاط مختلف پایتخت افزایش پیدا کرده است اما هنوز هم قیمت واحدهای مسکونی شمال تهران، اختلاف عجیب و غریبی با مناطق جنوبی آن دارد.

مثلا یک خانه ی ۲۳۰ متری در محله ی آجودانیه، ۲۸ میلیارد تومان قیمت گذاری شده است. این در حالیست که قیمت یک آپارتمان ۶۳ متری در ابن بابویه که در جنوب پایتخت واقع شده، ۸۳۰ میلیون تومان است.

قیمت مسکن همچنان با شیب ملایم این روزها، صعودی است. با افزایش تورم، قیمت مسکن نیز در کل کشور و به خصوص کلانشهرها بالا رفته است.

بر اساس آخرین گزارش هایی که از سوی بانک مرکزی منتشر شده است، متوسط قیمت ها برای خرید یک متر مربع خانه در تهران، حدود ۴۸ میلیون و ۷۰ هزار تومان بوده است. قیمتی که در قیاس با آبان ماه( ماه پیشین) حدود ۲.۹ درصد با رشد مواجه بوده است.

گرچه هنوز خبری از آمارهای دی ماه نشده اما خیلی از کارشناسان توقع دارند که آمارهای بانک مرکزی باز هم نشان از صعود قیمت مسکن بدهد. در این میان بد نیست که نگاهی به قیمت مسکن در جاهای مختلف پایتخت بندازیم. بررسی های میدانی نشان می دهد که باید منتظر افزایش قیمت باشیم.

خانه ای در محله ی دیباجی که ۸۵ متر مربع دارد و ۱۶ سال از عمر آن می گذرد، با قیمت ۸.۵ میلیارد تومان قیمت گذاری شده است. به این معنی که هر متر مربع این خانه ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

واحد دیگری که در ظفر واقع شده و ۱۰۰ متر دارد، ۱۲ میلیارد تومان است. محله ی قیطریه نیز به عنوان یکی دیگر از محلات گران قیمت تهران، دست کمی از این دو محله ندارد. خانه ای ۹۰ متری که سه سال از عمر آن می گذرد نیز با قیمت ۹.۷ میلیارد تومان به فروش می رسد.

البته طبیعتا هر یک از این آپارتمان ها با توجه به امکاناتی که دارند، ممکن است قیمت های مختلفی داشته باشند. اما بررسی واحدهای مسکونی منطقه ۱ تا ۵ با مناطق جنوبی تهران، به خوبی مشخص می کند که اختلاف قیمتی بسیار بالاست. یک واحد ۸۵ متری واقع در محله ی شکوفه، با قیمت ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان معامله می شود. به این معنی که هر متر مربع از این خانه، ۴۵.۲ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. این واحد مسکونی ۱۲ ساله است و امکاناتی نظیر انباری و پارکینگ دارد.

اگر به یکی از محله های شرقی تهران یعنی تهرانپاری سر بزنیم، متوجه می شویم که قیمت خانه در این محله نیز پایین نیست. خانه ای ۹۰ متری و نوساز با قیمت ۶ میلیارد تومان عرضه شده است. یک آپارتمان دیگر در محله ی میرداماد عرضه شده که با مساحت ۹۶ متر، ۱۳ میلیارد تومان قیمت گذاری شده است.

در این میان، قیمت محله ی چیتگر تهران به نسبت دیگر نقاط شمالی تهران بهتر و معقول تر است. خانه ای ۹۰ متری و نوساز در این محله با قیمت ۴.۴ میلیارد تومان، عرضه شده است.

محله های غربی تهران به عنوان محبوب ترین محلات بازار مسکن نیز همواره ارقام بالایی داشته اند. یک آپارتمان ۱۰۰ متری در محله ی شهرآرا، ۸.۳ میلیارد تومان می باشد. این در حالیست که یک واحد ۱۰۰ متری نوسازی در محله ی ظفر، ۱۰ میلیارد تومان است.

همان طور که اشاره شد، اختلاف قیمت میان نقاط شمالی و جنوبی پایتخت بسیار بالاست. به نحوی که بیش از ۲۷ میلیارد تومان اختلاف قیمت دارند. گفته می شود که در منطقه ۱ تهران، میانگین قیمت خانه، به ازای هر متر مربع ۱۰۰ میلیون تومان است. این در حالیست که برخی از خانه های این منطقه، با قیمت متری ۲۰۰ میلیون تومان نیز معامله می شوند.

این املاک گران قیمت و لوکس، معمولا مشتریان خاصی دارند و طبیعتا قشر معدودی از جامعه، توان خرید آن ها را دارد. خرید خانه در حاشیه ی پایتخت هم برای خیلی از مردم تبدیل به رویا شده است. در نتیجه، می توان به صراحت اعلام کرد که این اختلاف قیمت، صرفا فشار خود را به اقشار کم درآمد جامعه تحمیل می کند.

دیدگاه ها غیرفعال است