وضعیت بازار مسکن در سال آینده (۱۴۰۲)

وضعیت بازار مسکن در سال آینده (1402)

بخش زیادی از سهم سبد خانوار ایرانی به هزینه های مسکن مربوط می شود. قیمت افسار گسیخته ی آن و رشدی که در این چند سال داشته است، باعث شده که خیلی از ایرانیان بیشتر درآمد خود را صرف هزینه های این شاخص بکنند.

به گزارش پرشین سازه ، در تمام دنیا موضوع هزینه های مسکن کاملا جدی است. دولتمردان تلاش می کنند که با راهکارها و سیاست های مختلف این هزینه ها را کنترل کنند و اجازه ندهند که بخش زیادی از سبد خانوار را به خود اختصاص بدهد. بر اساس استانداردهای جهانی، هر فرد شاغلی باید یک سوم درآمد خود را برای هزینه های مسکن کنار بگذارد.

اما آیا در کشور ما نیز همین قاعده برقرار است؟ آیا ایرانی ها هم تنها یک سوم درآمد خود را صرف هزینه ی مسکن می کنند؟ به نظر می آید که پاسخ این سوال منفی باشد.

در شرایط کنونی، وضعیت نا به سامان و آشفته ی مسکن باعث شده که خیلی از ایرانیان بخش زیادی از هزینه ی خود را صرف مسکن کنند. تورم روز افزون نیز شرایط را بغرنج تر و سخت تر می کند.

بر اساس آخرین آمارهایی که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده است، تورم نقطه ای کشور در قیاس با دی ماه سال گذشته به ۵۱.۳ درصد رسیده است و در قیاس با ماه گذشته نیز رشد ۲.۸ درصدی داشته است.

تورم مسکن چقدر است؟

در حال حاضر وضعیت تورم مسکن بسیار بحرانی است. روز به روز بر قیمت ها افزوده می شود و آمارها هم نشان دهنده ی همین مسئله است. در قیاس با دی ماه گذشته، قیمت مسکن در دی سال ۱۴۰۱، با ۳۹.۵ درصد رشد مواجه بوده است. این وضعیت بازار خرید و فروش مسکن در بازار اجاره ی آن تاثیر گذاشته است. به نحوی که تورم نقطه ای آن به ۳۹.۴ درصد رسیده است.

آمارهای منتشر شده به خوبی نشان می دهد که هنوز هم بخش زیادی از سبد خانوار ایرانی به مسکن اختصاص پیدا می کند. در واقع این موضوع چند سالی هست که تکرار می شود و تقریبا نیمی از هزینه های خانواده مربوط به مسکن است.

این در حالیست که تامین مسکن در سال گذشته، ۳۶ درصد بودجه ی خانوارهای ایرانی را می گرفت.

اما از سوی دیگر، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نظر دیگری دارد. رئیس این مرکز در خصوص سهم مسکن از هزینه های خانواده گفته بود که حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد سبد خانوار مربوط به هزینه های مسکن است. این در حالیست که در دنیا، شاخص این عدد ۱۸ درصد است و گاهی به ۲۵ درصد می رسد.

شرایط بازار مسکن چگونه است؟

در وضعیتی که تورم رشد افسارگسیخته ای دارد، نمی توان توقع زیادی از بهبود بازار مسکن داشت. گرانی معضل بزرگی است که هر روز هم بیشتر می شود. از سوی دیگر ساخت و ساز نیز به کمترین حد خود در چند سال اخیر رسیده است. در نتیجه، عرضه ی مسکن کمتر شده و قیمت ها افزایش پیدا کرده است.

بررسی آمارهای بانک مرکزی هم نشان می دهد که تعداد معاملات مسکن در قیاس با گذشته کمتر شده است چرا که قدرت خرید مردم پایین آمده است. از آن جایی که در آذرماه تعداد معاملات افزایش پیدا کرده بود، برخی ها تصور می کردند که رونق به بازار معاملات مسکن برگشته است. در حالی که کارشناسان می گویند که این افزایش ناشی از تقاضای سوداگرانه در بازار بوده ست.

از سوی دیگر، بررسی وضعیت وام مسکن و هزینه های آن نیز نشان می دهد که دیگر اخذ این تسهیلات نیز به صرفه نیست. هزینه دریافت وام مسکن برای متاهلان و مجردهای تهرانی افزایش پیدا کرده است. در نتیجه گرفتن این وام برای متقاضیان سخت تر از گذشته است.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار مسکن هشدار داده اند که در صورت عدم کنترل نرخ تورم، صعود قیمت دلار و نبود نظارت درست بر قیمت مسکن، این بازار در سال آینده نیز دچار همین مشکلات خواهد بود و شاید حتی وضعیت را بحرانی تر کند. به این ترتیب خرید مسکن عملا غیرممکن می شود و کل بازار به دست سوداگران و دلالان خواهد بود.

فاجعه ای که در وضعیت کنونی، چندان دور از انتظار نیست.

دیدگاه ها غیرفعال است