گرانی مسکن از هفته اول آبان در راه است

هفته اول آبان، گرانی مسکن در راه است

در چند هفته ی اخیر، بازار مسکن با رکود بی سابقه ای همراه بوده است. اما در جدیدترین خبرها چنین به نظر می آید که در هفته های آینده قیمت مسکن با افزایش رو به رو خواهد شد و معاملات آن تا حدی رونق پیدا خواهد کرد.

در واقع اصلی ترین علت رکود معاملات مسکن این بوده است که خیلی از فروشندگان در چنین شرایطی حاضر به معامله نیستند.

به گزارش پرشین سازه ، در این روزها قیمت مسکن به هیچ وجه مشخص نیست و متر و معیار مشخصی برای تعیین قیمت وجود ندارد.

اما به نظر می آید که برخی از کارشناسان مسکن اعتقاد دارند که در هفته ی اول آبان ماه، وضعیت این بازار بهبود پیدا می کند. خیلی از کارشناسان ایجاد محدودیت و اختلال در اینترنت را یکی از دلایل مهم رکود بازار مسکن می دانند و می گویند: اختلال در اینترنت ضرر زیادی به بازار مسکن وارد کرد.

یکی از این کارشناسان در خصوص این موضوع و اثر آن بر روند معاملات بورس چنین گفت: تعداد زیادی از نهاده ها و مصالح ساختمانی در بازار بورس عرضه می شود. به همین دلیل است که با اختلالات اینترنتی، بازار بورس نیز با مشکل ایجاد شد. در واقع تامین مصالح ساختمانی، روند کُندی را در پیش گرفت.

این کارشناس در ادامه چنین گفت: برخی از مصالح ساختمانی در هفته ای که گذشت با افزایش قیمت رو به رو شد. به نحوی که تنها در همین هفته، با افزایش قیمت ۸۰ الی ۹۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی رو به رو بودیم.

از طرفی دیگر وضعیت سرمایه گذاری در بخش مسکن نیز چندان جالب نیست و در طول چند ماه گذشته، سرمایه گذاری در این بخش روند نزولی داشته است. خیلی از سرمایه گذاران بخش مسکن، سرمایه های خود را به بازارهای دیگری برده اند. حتی برخی از آن ها ترجیح می دهند که تا مشخص شدن وضعیت بازار مسکن، کلا از این بازار خارج شوند.

بیگدلی، کارشناس حوزه ی اقتصاد مسکن در خصوص قیمت مسکن در هفته ی اول آبان ماه چنین گفت: با توجه به وضعیتی که در حال حاضر بر بازار مسکن حاکم است می توان انتظار داشت که قیمت مسکن اندکی بالاتر برود. این وضعیت می تواند بازار را کمی از حالت رکود خارج کند و فروشندگان را به فروش املاک خود ترغیب کند.

بیگدلی افزود: احتمال می رود که با افزایش قیمت مسکن دلخوشی و امیدواری بعضی از سرمایه گذاران بار دیگر به این بازار افزایش پیدا کند. البته این وضعیت ممکن است به صبر و انتظار برخی از فروشندگان نیز منجر شود. در واقع احتمال دارد که برخی از فروشندگان به هوای افزایش قیمت ملک هایشان، منتظر بمانند و از فروش خانه چشم پوشی کنند. در نهایت باز هم رونق خوبی به معاملات داده نمی شود و خیلی از بازدیدها بی نتیجه و بلاتکلیف باقی می مانند.

قیمت زمین از خانه پیشی گرفته است!

در چند سال اخیر، همواره قیمت زمین املاک است که مورد اهمیت واقع شده است. در واقع خیلی از خریداران در صورتی که به دنبال یک ملک کلنگی باشند، اصلی ترین موضوع برایشان همان ارزش زمین آن ملک است.

حالا چنین به نظر می آید که در هفته های آینده نیز با افزایش معنادار قیمت زمین رو به رو باشیم. چرا که طرح مسکن تدریحی در حال اجراست و این موضوع می تواند جان تازه ای به معاملات زمین بدهد. پس بعید نیست که باز هم شاید افزایش قیمت زمین باشیم. همین مسئله بلافاصله منجر به افزایش چشمگیر معاملات زمین خواهد شد.

البته نباید فراموش کرد که گران تر شدن زمین در نهایت منجر به حضور پر رنگ مافیای زمین می شود. این حضور اثرگذاری بدی روی بازار ساخت و ساز خواهد داشت. به همین دلیل است که از مسئولین انتظار می رود که شتاب قیمتی مناسبی برای زمین در نظر بگیرند تا وضعیت بازار مسکن از آن چه در حال حاضر است، بدتر نشود.

وضعیت مصرف کنندگان چگونه است؟

تا این جا فقط مصلحت و سود سرمایه گذاران در نظر گرفته شده است. اما تکلیف مصرف کننده ای که ملک را برای مصرف شخصی اش می خرد، چه می شود؟! خیلی از مصرف کنندگان خریدار در چند ماه اخیر، وضعیت آشفته و سردرگمی دارند و خیلی از قراردادها فسخ شده است. حتی برخی از فروشندگان با وجود فایل کردن خانه های خود، حاضر به فروش نشدند و همین مسئله، قیمت املاک را به طرز قابل توجهی بالا برده است.

در واقع، چنین به نظر می آید که بازار مسکن، بازاری کلافه کننده شده است که معامله در آن چندان لذت بخش نیست. سطح توقع خیلی از خریداران بسیار پایین آمده است و ترجیح می دهند هر خانه ای که با بودجه شان همخوانی دارد را تهیه کنند.

ادامه ی این روند به هیچ وجه صلاح نیست و نه تنها می تواند متقاضیان مصرفی مسکن را از این بازار دور کند، بلکه قطعا به سود اقتصاد این بازار نخواهد بود و به تدریج پای سرمایه گذاران را نیز از آن قطع می کند.

معضلی به نام گرانی مصالح ساختمانی!

یکی دیگر از معضلات بسیار مهم ساخت و ساز، گران شدن مصالح ساختمانی است. در واقع افزایش ۸۰ الی ۹۰ درصدی قیمت نهاده های ساختمانی در طول هفته ی پیش، باعث شد که خیلی از ساخت و سازها تعطیل شوند و سازندگان ترجیح بدهند که تا موقع تعیین تکلیف نهایی قیمت ها، دست از ساخت و ساز بردارند.

این مسئله به شدت بر بازار ساخت و ساز تاثیر منفی گذاشته است و باعث رکود زیادی در این بخش گشته است.

از طرف دیگر، طرح های دولتی مسکن نتوانسته است وضعیت این بازار را بهبود ببخشد یا رونقی به آن بدهد. به نظر می آید که در چنین شرایطی، بهتر است قبل از هر چیزی قوانین منسوخ شده و نخ نمای مسکن تغییر پیدا کند تا از این محل، بازار مسکن جان دیگری بیابد.

دیدگاه ها غیرفعال است