نقش شهرداری تهران در تولید مسکن چیست؟!

نقش شهرداری تهران در تولید مسکن چیست؟!

شهرداری تهران یکی از نهادهایی است که با تاسیس قرارگاه جهادی مسکن، قرار است به تولید خانه در شهر تهران کمک کند. اما اصلی ترین اقدامات این سازمان چه بوده؟

به گزارش پرشین سازه ، قرار است که ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در تهران ساخته شود. شهرداری تهران از طریق امضای تفاهمنامه با دستگاه های مختلف، تصمیم دارد که این تعداد واحد مسکونی را در تهران بسازد.

یکی از اصلی ترین تفاهمنامه هایی که در همین راستا منعقد شده است، تفاهمنامه ی شهرداری با بنیاد مسکن است که بر اساس آن، ۱۱ هزار واحد مسکونی در سطح تهران ساخته می شود.

سید مهدی هدایت، رئیس سازمان نوسازی شهر تهران در خصوص این موضوع چنین گفت:

تفاهمنامه ای میان شهرداری تهران و بنیاد مسکن امضا شده که بر اساس آن، ۵ هزار واحد مسکونی در قالب پروژه هایی مثل باغ آذری، آرام، محله الگو، نفرآباد، سپه شهر و بهرود ساخته می شود. کار ساخت این واحدهای مسکونی آغاز شده و به زودی الباقی واحدها نیز اجرایی می شوند.

این مقام مسئول در شهرداری تاکید کرد که تفاهمنامه های شهرداری به بنیاد مسکن محدود نمی شود و ۳۸ تفاهمنامه ی دیگر نیز با دستگاه های مختلف منعقد شده که به ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی می انجامد.

از میان این واحدها، ۳۰ هزار واحد مسکونی توسط قرارگاه جهادی مسکن و با مشارکت سرمایه گذاران ساخته می شود. ۱۵۰ هزار واحد دیگر نیز توسط بخش خصوصی، شهروندان و نهادهای مختلف ساخته خواهد شد.

نقش شهرداری تهران چیست؟!

مهدی هدایت در ادامه به نقش شهرداری پایتخت در ساخت این واحدها اشاره کرد و تاکید داشت که قرارگاه جهادی مسکن پیگیر ساخت این واحدهاست. بیشتر نقش سازمان، در راستای تسهیل گری و رفع موانع است.

شهرداری تهران تلاش دارد که مجوزها را با سرعت بیشتری صادر کرده و از فعالان تولید مسکن حمایت کند. بسته های تشویقی نیز بخش دیگری از اقدامات شهرداری در راستای بازآفرینی شهری است. این بسته ی تشویقی، سرمایه گذاران را به ساخت و ساز در بافت فرسوده و ناکارآمد تشویق می کند.

پتانسیل بالایی در این بافت وجود دارد که باید از آن استفاده کرد. شهرداری تهران نیز از تمام کسانی که تمایل به ساخت و ساز در این مناطق دارند، حمایت خواهد کرد.

هدایت خاطرنشان ساخت که شهرداری تهران زمانی وارد حوزه ی ساخت می شود که ساختمان مزبور در زمین های خود سازمان ساخته شود یا نیاز به نوسازی بافت فرسوده باشد. به این ترتیب از کمک سرمایه گذاران استفاده کرده و به شکل مشارکتی وارد حوزه ی تولید مسکن می شود.

متراژ این واحدها چقدر است؟!

یکی از اصلی ترین مشکلات ساختمان سازی های جدید، عدم تناسب متراژ با نیاز و توان مردم است. مهدی هدایت، رئیس سازمان نوسازی شهرداری تاکید کرد که در ساخت و سازهای جدید به این موضوع نیز توجه شده است.

وی در خصوص شیوه های عرضه ی این خانه ها نیز توضیحاتی ارائه کرد و تاکید نمود که بخشی از این واحدها به شکل عادی در بازار عرضه می شوند. برخی دیگر نیز برای اقشار کم درآمد در نظر گرفته و از طریق عرضه ی سهام پروژه، اجاره داری حرفه ای یا فروش متری به این افراد واگذار می شود.

نکته ی جالب توجه این جاست که بیشتر این واحدها در مناطق فرسوده و جنوبی پایتخت ساخته می شوند. در نتیجه با توان مالی افراد کم درآمد نیز تناسب بیشتری دارند.

مهدی هدایت اعلام کرد که متراژ این واحدها به شکل میانگین ۷۵ متر خواهد بود. این موضوع به سازندگان نیز تاکید شده است. اساسا این واحدها قرار است از ۳۵ متر شروع شده و بالاتر بروند. به طور کلی، قرار است که واحدهای مزبور به نحوی ساخته شوند که نیاز اقشار کم درآمد را پاسخگو باشد.

یکی دیگر از سوالات مطرح شده در خصوص ایده های شهرداری برای تولید مسکن این است که آیا منطقه ی خاصی از تهران برای ساخت و ساز در نظر گرفته شده است؟!

مهدی هدایت در پاسخ به این سوال تصریح کرد که این طرح در کل شهر اجرا می شود. اما اولویت با بافت فرسوده و عرصه های ناکارآمد است که طبیعتا بیشتر این بافت در مناطق جنوبی تهران و به خصوص در منطقه ۱۸، ۱۹ و ۲۱ تهران واقع شده اند.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که حدود ۷۰ درصد واحدهای نوسازی شده در بافت فرسوده از طریق تجمیع پلاک ساخته شده اند. سازمان شهرداری تهران نیز همکاری زیادی در تجمیع پلاک واحدهای فرسوده خواهد داشت.

دیدگاه ها غیرفعال است