توسعه ی افقی، مشکلات مسکن سازی در کشور را رفع نمیکند

یکی از کارشناسان مسکن در خصوص قیمت مسکن ملی، انتقاداتی را مطرح کرد و ضمن اعلام این مسائل، اعلام کرد که توسعه ی افقی با ویلاسازی متفاوت است.

به گزارش پرشین سازه ، این کارشناس مسکن در خصوص طرح توسعه ی افقی و ساخت خانه های ویلایی که این روزها زیاد به گوش می رسد، چنین گفت: ساخت ویلایی در برخی از نقاط کشور که زمین کافی وجود دارد، مشکلی نیست. اما نکاتی که در وزارت راه و شهرسازی باید مشخص شود، این است که قرار است بر چه اساس و مدلی این واحدها ساخته شوند و هدف از ساختشان چیست؟

فرهاد بیضایی در ادامه گفت: ساخت و ساز خانه های ویلایی با مسکن مهر متفاوت است. از سوی دیگر، قرار است از کدام منبع پولی، این خانه های ویلایی ساخته شوند؟ با توجه به این که بانک ها توان پرداخت تسهیلات ندارند و بانک مرکزی هم کمک چندانی نمی کند. بنابراین باید مشخص شود که منبع این ساخت و سازها قرار است از کجا تامین شود.

وی در ادامه گفت: از سوی دیگر، با توجه به شرایط تورم هیچ ساختمانی در کشور پیش فروش نمی شود. طرح نهضت ملی مسکن هم نوعی پیش فروش خانه است. مردم در این پیش فروش از طریق تسهیلات و راه های دیگر، منابع پرداخت را تامین می کردند. اما در حال حاضر که تورم بر کشور سایه افکنده، توان پرداخت اقساط مسکن ملی را ندارند.

قیمت مسکن ملی مشخص نیست

بیضایی در ادامه به وضعیت نامعلوم قیمت تمام شده ی این واحدهای مسکونی پرداخت و گفت: قبلا گفته می شد که قیمت تمام شده ی هر یک از واحدهای مسکونی مهر، متری ۳۰۰ هزار تومان است. اما آیا در حال حاضر می توان چنین چیزی را برای طرح نهضت ملی بیان کرد؟ با توجه به اینکه گرانی و تورم به صورت روزانه است و قیمت مصالح و نهاده های ساختمانی را بالا می برد، نمی توان نرخ مشخصی را تعیین کرد. از طرف دیگر، بخش خصوصی در این شرایط حاضر نیست که ساخت و ساز انجام دهد. وزارت راه و شهرسازی هم نمی تواند یک قرارداد با قیمت مشخص تعیین نماید. در چنین شرایطی که تورم بسیار بالاست، ساخت و ساز با مشکل مواجه می شود.

این کارشناس مسکن در ادامه گفت: در حال حاضر، مردم ثبت نام اولیه را انجام می دهند اما هزینه ای پرداخت نمی کنند چرا که منابع مالی کافی ندارند. به همین دلیل است که استقبال از طرح های دولتی مسکن سازی کم شده است. از سوی دیگر، بانک مرکزی هم توان پرداخت ندارد. بنابراین دولت باید به فکر جایگزین کردن راه های دیگر باشد.

توسعه ی افقی با ویلاسازی فرق دارد

فرهاد بیضایی، فعال حوزه ی مسکن در ادامه خاطرنشان ساخت: بیشتر کردن توسعه ی افقی شهرها، لزوما به معنای ساخت ویلا نیست. بلکه به این معنی است که زمین های اطراف شهر را به شهرها متصل کنند و این مسئله می تواند منجر به جذب سرمایه برای ساخت و ساز باشد. اینکه دولت خودش بخواهد ویلاسازی را پیش ببرد، مشکلی را حل نخواهد کرد و این طرح توسعه ی شهری شاید کمی به حل مشکل مسکن کمک کند.

وی در ادامه به حضور سرمایه گذار خارجی در حوزه ی ساخت و ساز اشاره کرد و گفت: اینکه می گویند سرمایه گذار خارجی هست، اشتباه می باشد. پیمانکار خارجی وجود دارد که پیش از این نیز، ترک ها و یک دوره هم مالزیایی ها آمده بودند. حتی برخی از مهندسین کشور ما هم در برخی از کشورهای خارجی پیمانکار هستند. این مسئله، مشکلی را حل نمی کند چرا که تامین مصالح ساختمانی و منابع ملی باز هم به عهده ی وزارت راه و شهرسازی خواهد بود و اتفاق خاصی نمی افتد. فقط پیمانکاری ساخت و ساز به یک کشور دیگر واگذار می شود. مسکن که نیاز به تکنولوژی خاصی ندارد، بنابراین پیمانکار داخلی و خارجی فرقی نمی کنند. همان طور که در گذشته از چینی ها در ساختمان سازی شمال کشور استفاده کردیم، در حال حاضر نیز یک شرکت چینی به یک ایرانی واگذار شده و در اصل قضیه فرقی ایجاد نکرده است.

دیدگاه ها غیرفعال است