وضعیت مسکن ایران در قیاس با بریتانیا

وضعیت مسکن ایران در قیاس با بریتانیا چگونه است؟!

سال هاست که مسئولین مربوطه، راهکارهای متفاوتی را برای بهبود وضعیت مسکن ارائه کرده اند اما روز به روز، بر بحران این شاخص اقتصادی افزوده شده است.

به گزارش پرشین سازه ، مقایسه ی وضعیت مسکن بریتانیا و ایران نشان می دهد که هر یک از مسئولین این دو کشور با حوزه ی مسکن چه برخوردی داشته اند و چگونه چالش های موجود را کنار زده اند.

داده های شاخص موسسه هالیفاکس، متوسط قیمت مسکن در ماه های نوامبر و دسامبر سال ۲۰۲۲ بریتانیا را اعلام کرده است. مقایسه اعداد و ارقام موجود در این آمارها با وضعیت قیمت مسکن کشورمان، می تواند کمک کننده باشد.

به طور کلی، مسکن یکی از مهم ترین چالش های دنیاست و کشورهای مختلف با رویکردهای مختلفی به آن می نگرند. اصلی ترین سیاست دولت ها این است که چگونه مدت انتظار برای خرید خانه را برای شهروندان خود کوتاه تر کنند.

اما سیاست کشورهای توسعه یافته و جهان اول که عملاً تورم چندانی ندارند، در قیاس با ایران چیست؟

کشور بریتانیا در ماه های اخیر با افزایش تورم رو به رو بوده است و بانک مرکزی این کشور، تلاش کرده که با اقدامات مختلف، جلوی این رشد تورم را بگیرد.

افزایش نرخ تورم کار را به جایی رساند که نخست وزیر این کشور در مدتی کوتاه بعد از انتخاب شدن، استعفای خود را بنویسد و جایش را به ریشی سوناک بدهد. اما سوال این جاست که عمق آشفتگی مسکن بریتانیا چقدر است و تفاوت آن با تورم و قیمت مسکن در ایران چیست؟!

قیمت مسکن بریتانیا

به طور کلی، متوسط قیمت مسکن بریتانیا، در میانه ی ماه های نوامبر و دسامبر ۲۰۲۲، با کاهش ۱.۵ درصدی مواجه بوده است. این میزان در قیاس با ماه مشابه در سال ۲۰۲۱، فقط دو درصد افزایش داشته است. به طور کلی، نرخ رشد سالانه در تمام کشورها و مناطق بریتانیا در ماه دسامبر، سیر نزولی داشته است.

شاخص هالیفاکس همچنین مشخص کرده که حدود ۴۰ سال پیش، یعنی از سال ۱۹۸۳، میانگین قیمت مسکن در بریتانیا، ۹۷۴ درصد صعود داشته است. این شاخص میانگین قیمت خانه در دسامبر را ۲۸۱ هزار و ۲۷۲ پوند اعلام کرده است.

مدیر این موسسه گفته است: بازار مسکن در سال ۲۰۲۲، تصویر متفاوتی داشت. شاهد بودیم که در ۶ ماه نخست سال قیمت مسکن رشد سریعی پیدا کرد. با شروع تابستان، قیمت ها از سپتامبر کاهشی شدند. این مورد به دلیل تاثیر فشارهای هزینه زندگی و افزایش نرخ ها پیش آمده است که بر امور مالی و تقاضای خانوارها تاثیر گذاشت.

بررسی بازار مسکن بریتانیا و ایران

این روزها، شرایط بازار مسکن کشورمان نیز جالب نیست. هر روزی که می گذرد، مردم از حق طبیعی خود یعنی خانه دار شدن، دورتر می شوند. بر اساس گزارش های بانک مرکزی، قیمت مسکن تهران در آذرماه سال جاری به متری ۴۸ میلیون و ۷۰ هزار تومان رسیده است.

این درحالیست که میانگین قیمت مسکن در بریتانیا طی ۴۰ سال اخیر، ۹۷۴ درصد داشته است. بررسی بازار مسکن ایران نشان می دهد که فقط در ۵ سال اخیر، قیمت مسکن رشد هزار درصدی داشته است.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، قیمت مسکن تهران در فروردین ۱۳۹۶، متری ۴ میلیون تومان بود. اما با گذشت ۵ سال، این رقم به متری ۴۸ میلیون تومان رسیده است.

این اختلاف قیمت را می توان ناشی از تورم شدید و افسارگسیخته دانست. بر اساس آمارهای رسمی مرکز آمار ایران، تورم کشور به ۴۸.۵ درصد رسیده است و به نظر نمی آید که به زودی، تغییری ایجاد شود.

بر اساس داده های اداره آمار ملی انگلیس، تورم ۱۲ ماه منتهی به نوامبر ۲۰۲۲، تنها ۱۰.۷ درصد بوده است که به خوبی نشان می دهد جایگاه مسکن ایران و بریتانیا چیست و چه تفاوت هایی با هم دارند.

قیمت مسکن بریتانیا و ایران

بر اساس آمارهای منتشر شده، متوسط قیمت یک خانه در بریتانیا ۲۸۱ هزار و ۲۷۲ پونده است. از سوی دیگر، حداقل دستمزد در این کشور و در سال ۲۰۲۲، ۳۲۰۰ پوند بوده است. اگر به شکل استاندارد، هر فردی یک سوم حقوق خود را برای خرید خانه پس انداز کند، یک کارگر ساده با یک سوم حقوق خود در ۲۳ سال می تواند خانه ای خریداری کند.

این در حالیست که حداقل دستمزد کارگر ایرانی، چهار میلیون و ۱۷۹ هزار تومان است. بنابراین برای خرید خانه ای ۵۰ متری در تهران، باید ۱۴۳ سال از عمر خود را سپری کند تا صاحب خانه شود. مسئله ای که اصلا امکان پذیر نیست و به خوبی روشن می کند با چه بحرانی در حوزه ی مسکن رو به رو هستیم.

بیشتر کارشناسان اعتقاد دارند تا زمانیکه وضعیت تورم کشور و شاخص های اقتصادی به این نحو پیش می رود، قیمت مسکن پایین نمی آید و قدرت خرید مردم نیز بیشتر نخواهد شد.

از سوی دیگر، سیاست هایی که برای ساخت مسکن از سوی دولت در پیش گرفته شده است، نیز تا اینجای کار نتوانسته گرهی از این مشکل باز کند.

دیدگاه ها غیرفعال است