وضعیت پیشرفت ویلاسازی در طرح ملی مسکن

ویلاسازی در طرح نهضت ملی مسکن چگونه پیش می رود؟!

با آغاز طرح نهضت ملی مسکن، مسئولین اجرای این پروژه از توسعه افقی شهرها صحبت کردند که در حال حاضر، به شکل ساخت مسکن ویلایی در اولویت قرار گرفته است.

به گزارش پرشین سازه ، این روزها بازار مسکن وضعیت آشفته ای را سپری می کند و افزایش کاذب قیمت ها باعث شده که کمبود مسکن بیشتر به چشم بیاید.

خیلی از کارشناسان و فعالین این حوزه اعتقاد دارند که اصلی ترین راهکار برای جبران سریع کمبود مسکن، طرح ساخت خانه های ویلایی و یک طبقه است. این دسته از کارشناسان می گویند که ساخت و ساز باید هدفمند باشد و تامین مسکن در نهایت می تواند به ایجاد صدها شغل منجر شود.

در حال حاضر، بیشتر شهرهای جهان به ساختمان سازی عمودی و طبقاتی روی بیاورند. افزایش جمعیت و کمبود زمین اصلی ترین دلیل این اقدام است که در حاضر، رواج زیادی پیدا کرده است.

گرچه مزیت های برج سازی و مجتمع های مسکونی بر کسی پوشیده نیست اما برخی مواقع، آسیب های اجتماعی بزرگی نیز به همراه خواهد داشت.

به همین دلیل است که دولت سیزدهم در راستای ساخت واحدهای مسکونی و توجه به آسیب های اجتماعی برج سازی، ساخت خانه های یک طبقه و ویلایی را در پیش گرفته است. در واقع، طرح توسعه ی افقی شهرها می تواند روند ساخت و ساز واحدهای نهضت ملی مسکن را تسریع ببخشد.

عدم توجه دولت های قبلی به مسکن سازی، حالا موجب شده که با کمبود شدید مسکن رو به رو باشیم. به همین دلیل است که دولت سیزدهم با وعده ی ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی توانست نظرها را به خود جلب کند. این دولت تلاش کرده است که با طرح نهضت ملی مسکن، کاستی هایی که در این خصوص وجود دارد را جبران نماید.

مزیت ساخت خانه های افقی به جای بلندمرتبه سازی

یکی از گام های مهمی که در طرح نهضت ملی مسکن در پیش گرفته شده، توسعه افقی شهرها و ساخت خانه های ویلایی است. طبیعتا این طرح در شهرهایی دنبال می شود که زمین کافی برای ساخت و ساز وجود دارد.

اجرای این طرح، فرصتی مهیا می کند که زمین هایی را وارد محدوده ی شهری کرد و از این طریق، می توان با واگذاری زمین به متقاضیان، زمینه را برای ساخت و ساز توسط خود مردم فراهم کرد. در نتیجه بسیاری از این افراد صاحب خانه می شوند.

ساخت خانه های ویلایی و توسعه ی افقی شهرها از ابتکارات دولت سیزدهم و در قالب طرح نهضت ملی مسکن بود که با اجرای درست و اصولی می تواند کمک زیادی به خانه دار شدن مردم بکند.

ساخت خانه های ویلایی با فرهنگ ایرانی اسلامی نیز سنخیت بیشتری دارد. از سوی دیگر، اجرای این طرح در شهرهای کوچک و دارای زمین، باعث می شود که میل به مهاجرت به شهرهای بزرگ تر کمتر شود. همچنین خانه دار شدن به صورت ویلایی که پیش از این، در حد آرزو باقی مانده بود، رنگ و بوی واقعیت به خود بگیرد.

ساخت و ساز عمودی و افقی در کنار هم!

یکی از کارشناسان شهرسازی در خصوص ساخت و ساز عمودی و افقی چنین گفت: یکی از مهم ترین دلایلی که منجر به تمایل مسئولین برای توسعه عمودی می شود، مقایسه کردن هزینه هاست. این در حالیست که هزینه های پیدا و پنهان ساخت و ساز عمودی خیلی بیشتر از توسعه ی افقی است.

محمد منان رئیسی در ادامه گفت: از آن جایی که در طرح نهضت ملی مسکن، اراضی توسط خود دولت تهیه می شود، هزینه ی زمین حذف شده و عمده ی هزینه ها به توسعه ی زیرساخت تعلق می گیرد. در توسعه افقی، هزینه ی زیرساخت هایی مثل آب، برق و گاز بیشتر است اما به طور کلی، هزینه ی ساخت کاهشی خواهد بود.

وی افزود: از طرف دیگر، با توجه به اینکه ۲۰ الی ۲۵ درصد آپارتمان ها را مشاعات تشکیل می دهد، هزینه ی مشاعات را هم باید حساب کرد. بر همین اساس، می توان گفت که قیمت تمام شده ی آپارتمان نه تنها ارزان تر نمی شود، بلکه گران تر از توسعه ی افقی نیز خواهد بود.

این کارشناس شهرسازی در ادامه هزینه های پنهان ساخت خانه های ویلایی و آپارتمانی را مقایسه کرده و گفت: بر اساس تحقیقاتی که انجام شده، در دهه های اخیر و در بعضی از استان های کشور، افراد در مجتمع های آپارتمانی با مسائل روحی و روانی بیشتری نسبت به خانه های ویلایی درگیر هستند. همچنین تربیت فرزندان با توجه به نبود فضای کافی یا نبود نور مناسب نیز تبدیل به هزینه های پنهان شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است