بانک اطلاعاتی مسکن: کلید حل مشکلات بازار؟

بانک اطلاعاتی می تواند بازار مسکن را نجات دهد!

یکی از مسائلی که می تواند به تعادل بازار مسکن کمک کند، درک دقیق مسئولین از شرایط کنونی است. همچنین دولت و وزارت راه و شهرسازی باید بانک اطلاعاتی مسکن ارائه کنند.

به گزارش پرشین سازه ، در چند روز اخیر که قیمت دلار و طلا بالا رفت، خیلی از مردم نگران افزایش قیمت مسکن شدند. از آنجایی که مسکن یکی از اصلی ترین جنبه های زندگی افراد جامعه است، نوسانات قیمتی آن اهمیت زیادی برای مردم دارد. این موضوع برای مستاجران، نگران کننده تر است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران می گوید که قیمت مسکن هنوز به دنبال نرخ دلار، رشد نکرده است. امیدواری بر این است که در طی دو ماه آتی و تا پایان سال نیز قیمت ها ثابت بماند.
کیانوش گودرزی ابراز امیدواری کرد که اتفاق خاصی رخ ندهد و شرایط بازار مسکن تحت کنترل باقی بماند.

رونق ساخت و ساز

بر اساس گفته های کیانوش گودرزی به نظر می آید که در روزهای جاری شاهد افزایش ساخت و ساز هستیم. شهرداری ها می گویند که میزان صدور پروانه ساختمانی افزایش پیدا کرده است.

وی اعلام کرد:

با توجه به سیاست هایی که دولت و وزارت راه و شهرسازی برای تولید مسکن در پیش گرفته، احتمالا آمارهای شهرداری در خصوص رونق ساخت و ساز نیز درست است.

این مقام مسئول اعلام کرد که حتی پروژه های نهضت ملی مسکن نیز پیشرفت خوبی داشته اند و عزم دولت بر این است که ساخت واحدهای مسکونی و واگذاری زمین به متقاضیان را با قدرت انجام دهد.

آثار پروژه های دولتی مسکن سازی

یکی از اصلی ترین اهداف ساخت مسکن توسط دولت، بهبود بازار مسکن است. به نظر می آید که آغاز ساخت و ساز این واحدها توانسته تاثیر مثبتی بر بازار ایجاد کند.

کیانوش گودرزی می گوید که قیمت خانه در پردیس نزدیک به ۳.۵ میلیارد تومان بود اما بعد از ورود وزارت راه و شهرسازی به این حوزه و تحویل هفت هزار واحد مسکونی به متقاضیان، شاهد کاهش ۱ میلیاردی قیمت مسکن در این شهر جدید بودیم.
البته قیمت مسکن در تهران با پیچیدگی های زیادتری همراه است. علاوه بر این، آمارهای دقیقی در خصوص قیمت مسکن تهران وجود ندارد چرا که بانک اطلاعاتی موجود ضعیف است.

دولت نیاز دارد که اطلاعات واحدهای خالی، تعداد مستاجران، شرایط سنی و تحصیلی آنان، توان مالی و… را به دست آورد تا سیاستگذاری دقیقی در این حوزه داشته باشد. دولت باید بداند کدام یک از مستاجران از لحاظ توان مالی، آسیب پذیر هستند تا اولویت های دقیق تری برای تحویل مسکن داشته باشد.

دردسرهای سامانه املاک و مستغلات

یکی از چالش های اتحادیه، سامانه املاک و مستغلات است که معیشت بخش زیادی از مشاوران املاک را به خطر انداخته است.

بر اساس توضیحات گودرزی، تنظیم اجاره نامه در این سامانه با خصوصیات صنفی مشاوران املاک در تضاد است. گرچه هدف دولت از راه اندازی این سامانه، کمک به مستاجران بوده اما معیشت بخش زیادی از مشاوران را به خطر انداخته است.
مشکل مردم، حق الزحمه مشاوران املاک نیست. در صورتی که تهیه مسکن برای مردم انجام شود، مشکلی از بابت پرداخت هزینه های مشاوران املاک ندارند.

بانک اطلاعاتی مسکن

با راه اندازی یک بانک اطلاعاتی قوی در حوزه ی مسکن می تواند نواقصی که وجود دارد را برطرف کرد. مثلا در صورتی که بانک اطلاعاتی واحدهای خالی، واحدهای در اختیار مردم و دولت و…تامین شود، می توان سیاست های دقیق تری اجرا کرد و آینده ی بازار را قابل پیش بینی ساخت.

حتی برنامه ریزی، کنترل و نظارت بر بازار نیز ساده تر خواهد شد. البته با توجه به شرایط کنونی بازار مسکن نمی توان ادعا کرد که مشکلات و چالش های بازار به سادگی و در طی مدت کوتاهی حل خواهد شد.
یکی از اساسی ترین مشکلات بازار مسکن در روزهای کنونی، رکود است که به سادگی قابل شکستن نیست. البته در صورتی که دولت عزم و اراده ی جدی برای رفع این مشکل داشته باشد، می توان آن را برطرف کرد.
حالا که خرید مسکن برای قشر بزرگی از جامعه به آرزو تبدیل شده و نرخ اجاره، کابوس شب مستاجران است، باید دولت پا پیش بگذارد و مشکلات را حل کند.
با تمرکز جدی روی حوزه مسکن و رفع مشکلات و چالش های آن، یکی از بزرگ ترین دغدغه های آحاد جامعه حل خواهد شد. دولت سیزدهم نیز با علم به این موضوع روی همین مسئله متمرکز شده و از همان روزهای اول، صحبت از ساخت و تولید مسکن زده است.

دیدگاه ها غیرفعال است