ساخت ۱ میلیون مسکن در سال: چالش ها و راه حل ها

ساخت 1 میلیون مسکن در سال

گرچه خیلی از کارشناسان بر این باورند که وعده ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی در سال امکان تحقق ندارد، اما رئیس هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران می گوید که با مدیریت درست، می توان این تعداد واحد مسکونی در یک سال ساخت.

به گزارش پرشین سازه ، نشستی تخصصی در رابطه با بررسی مشکلات و موانع ساخت و ساز برگزار شد و در طی آن ایرج رهبر، به عنوان رئیس هیات مدیره انجمن انبوه سازان، ضمن اشاره به تاسیس این انجمن در سال ۸۰، اعلام کرد که از همان سال های آغازین، هدف این انجمن کمک به کشور بوده است.

رهبر در ادامه صحبت های خود اعلام کرد که در طی طرح هایی مثل مسکن مهر، انجمن پیشتاز بوده و حتی ساخت ۱۰ هزار واحد صنعتی در شهر جدید پردیس نیز توسط همین انجمن صورت گرفته است.
رئیس هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران تصریح کرد که در طی آن سال ها، همواره شرکت ترکیه ای کوزو را به عنوان الگوی مثالی به رخ انبوه سازان داخلی کشیدند اما گذشت زمان ثابت کرد که کیفیت کار سازندگان ایرانی نه تنها چیزی از سازندگان ترک ندارد، بلکه بالاتر است.
وی در ادامه خاطرنشان ساخت:

مقام ایران از لحاظ مهندسی در کل دنیا، دوم یا سوم است. هر ساله نزدیک به ۲۰۰ هزار دانشجو از رشته های فنی و مهندسی فارغ التحصیل می شوند که حتی آمریکا هم از این بابت به پای ما نمی رسد.

ایرج رهبر در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که انبوه سازان از همان زمان مسکن مهر برای صنعتی سازی اعلام آمادگی کرده بودند. حتی کارگاه های خود را نیز تجهیز کردند اما با روی کار آمدن دولت یازدهم، بحث مسکن سازی به حاشیه رانده شد و توجهی به آن صورت نگرفت.

وزیر راه و شهرسازی این دوره، طرح مسکن مهر را یک پروژه مزخرف نامید. علاوه بر این، مصوبات دولتی زیادی صورت گرفت که بیشترشان به ضرر بخش خصوصی بود.
این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد که با وجود اینکه ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی در سال به قانون تبدیل شده و حتی منابع آن از صندوق ملی مسکن پیش بینی شده، اما عدم هماهنگی هایی که در این حوزه وجود دارد، منجر به تاخیر در پروژه ها شده است.
برای تکمیل این پروژه ها، تفاهمنامه های سه جانبه امضا شده اما می بینیم که بانک ها به سادگی خود را کنار کشیده اند و به وظایف خود در این حوزه عمل نمی کنند.

از دیدگاه رئیس هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران، سه مشکل اساسی در خصوص طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد. اولین مشکل به تامین زمین برمی گردد و مشکلات دوم و سوم نیز به ناهماهنگی بانک ها در مسائل مالی و توان مالی پایین متقاضیان مربوط می شود.
وی تاکید کرد که اگر ناهماهنگی ها از بین برود و مدیریت کشور درست شود، ساخت سالیانه ۱ میلیون واحد مسکونی چندان دور از دسترس نیست. خوشبختانه تولید مصالح ساختمانی در کشورمان انجام می شود و مشکلی از بابت تامین آهن، سیمان و دیگر مصالح ساختمانی نیست.

ایرج رهبر در ادامه مشکل اصلی طرح نهضت ملی را عدم تامین بودجه مناسب برای ساخت و ساز تشخیص داد. وی تاکید کرد که بخش خصوصی قادر به تزریق مالی به پروژه های نهضت ملی است و باید از ظرفیت آنها استفاده شود.
در واقع، آن چیزی که تحویل پروژه های مسکن مهر را طولانی کرد، همین موضوع بود. خیلی از مردم، توان مالی کافی برای پرداخت آورده های خود را نداشتند و همین موضوع منجر به طولانی شدن روند ساخت و ساز شد. این تاخیر در نهایت باعث شد که مصالح ساختمانی گران تر شود و مابه‌التفاوت آن از جیب متقاضی پرداخت گردد.

از دیگر مشکلاتی که در حال حاضر گریبان طرح نهضت ملی مسکن را گرفته است، عدم آماده سازی زمین ها و کمبود نیروی انسانی است. البته این مشکلات را می توان به سادگی برطرف کرد و این طرح را به نتیجه رساند.
یکی از درخواست های رئیس انجمن انبوه سازان تهران این بود که روند صدور پروانه های ساختمانی سیستمی شود تا بتوان به سادگی تمام مدارک مربوطه را به شکل آنلاین آپلود کرد. تنها از همین راه است که می توان مجوزهای لازم را در عرضه یک هفته صادر کرد.
ایرج رهبر در پایان صحبت های خود، یکی دیگر از مشکلات ساخت و ساز را به نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان مربوط دانست. وی از حضور افراد غیرمتخصص در امور ساخت و ساز گلایه کرد و خاطرنشان ساخت که برای ساخت واحدهای مقاوم و باکیفیت، باید از سازندگان متخصص استفاده کرد. حضور ناظر به تنهایی، فایده ای ندارد. بلکه باید تربیت مهندسان و تکنیسین ها به گونه ای انجام شود که ساختمان ها را درست بسازند.

دیدگاه ها غیرفعال است