بازار رها شده اجاره، بلای جان مستاجران

بازار رها شده اجاره، بلای جان مستاجران

مدت هاست که تورم اجاره مسکن از تورم عمومی پیشی گرفته اما بر اساس بررسی های موجود، این سبقت بازار اجاره در نیمه دوم امسال بیشتر بوده است.

به گزارش پرشین سازه ، جز چند ماه اول سال ۱۴۰۲، بازار اجاره مسکن همواره رشد بیشتری نسبت به تورم عمومی کشور داشته است. به همین دلیل است که بارها از سوی کارشناسان اعلام شد که فکری به حال هزینه های اجاره نشینی شود. اجاره مسکن بخش زیادی از درآمد کارگران را می بلعد و دیگر پولی برای مخارج باقی مانده زندگی نمی ماند. در حال حاضر، اقلام خوراکی زیادی مثل گوشت و لبنیات از سبد مصرف خانوار کارگر ایرانی حذف شده چرا که بخش زیادی از درآمد، صرف مسکن می شود.

این ماجرا تازه نیست و مستاجران، هرساله فشار بیشتری را تحمل می کنند. در این میان، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که برای کنترل بازار اجاره منتظر قانون ساماندهی بازار اجاره مسکن هستند که باید توسط مجلس تصویب شود و بعد از آن، مراحل تایید در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را پشت سر بگذارد.
انتظار می رود که به دلیل بحرانی شدن موضوع، تلاش های بیشتری در راستای تصویب سریع این قانون صورت بگیرد. بخش زیادی از مستاجران، از همین حالا نگران هزینه های اجاره نشینی در سال آینده هستند و با بیم و امید به سال ۱۴۰۳ چشم دوخته اند.

تصویب قانون ساماندهی بازار اجاره می تواند کمک کننده باشد و مالکان را به رعایت سقف افزایش اجاره بها وادار کند. البته در این میان، سامانه هایی مثل سامانه خودنویس راه اندازی شده که بخشی از هزینه های اجاره مسکن کاهش پیدا کند. دو طرف قرارداد اجاره می توانند با مراجعه به این سامانه، قرارداد خود را درج کرده و کد رهگیری دریافت کنند.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که در صورت بروز هرگونه مشکل میان طرفین قرارداد، کد رهگیری مزبور توسط شورای حل اختلاف، قابل پذیرش خواهد بود.

بازار اجاره رها شده است!

بارها اعلام شد که رها کردن بازار اجاره به حال خود، منجر به ایجاد این مشکلات شده است. مجید گودرزی، یکی از کارشناسان بازار مسکن می گوید که افزایش نرخ اجاره بهای مسکن به دلیل بی قانونی بازار اجاره است.

وی اعلام کرد که اجرای قانون ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها می تواند موثر و مثبت باشد اما نباید اجازه داد به سرنوشت قانون مالیات بر خانه های لوکس و خالی دچار شود و ضمانت اجرایی خود را از دست بدهد. قانون مالیات بر این خانه ها، صرفا باعث سردرگمی مردم شد و به جای اینکه قیمت ها را پایین بیاورد، دوباره باعث روند افزایشی قیمت ها شد.

محاکم قضایی، اقدامی برای مستاجران انجام نمی دهند!

مجید گودرزی خاطرنشان ساخت که در طی ۱۰۰ سال گذشته، حتی یک بند قانونی هم در راستای حمایت از مستاجران و ساماندهی بازار اجاره نداشته ایم. این بازار مدت هاست که به حال خود رها شده و فشار این بی قانونی را مستاجران می کشند.

بارها با مستاجرانی رو به رو شده ایم که به دلیل عدم ساماندهی و کنترل بازار، آواره شده اند و مالک، بدون نیاز به هیچگونه توضیحی، ملک خود را تخلیه می کند و منجر به آوارگی مستاجر می شود. رویه ای که در هیچ کجای دنیا دیده نمی شود.
محاکم قضایی نیز موضوع اجاره مسکن را به کلی رها کرده اند و کاری برای مستاجران انجام نمی دهند. حتی در صورتی که مالک بخواهد افزایش ۱۰۰ درصدی اجاره بها داشته باشد، مستاجر نمی تواند هیچگونه شکایتی به دادگاه ببرد چرا که جایگاهی نزد قاضی و دادگاه ندارد.
گودرزی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت:

حرف هایی که در مورد کمبود مسکن زده می شود، غیرواقعی و عمدی است. تعداد زیادی خانه خالی در کشور وجود دارد که حتی با وجود تصویب قانون مالیات بر خانه های خالی، همچنان به بازار عرضه نشده اند.

وی تاکید کرد که این موضوع تازه نیست و از سال ۵۲ تا به امروز با آن دست و پنجه نرم می کنیم. به نظر می آید که تحت هیچ شرایطی، مالکان این خانه ها حاضر به ارائه ملک خود به بازار اجاره نیستند.
ایشان در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که مشکل اصلی این بازار، عدم قانونگذاری است. حتی برخلاف آن چیزی که گفته می شود، تولید مسکن نیز ظرفیت خیلی بالایی در کشورمان دارد. اما چالش اصلی بر سر مدیریت بازار و خلاء قانونگذاری است که به وضوح در بازار دیده می شود.
تصویب قوانینی مثل سقف افزایش اجاره بهای مسکن که از سه سال پیش اجرایی شده نیز، نتوانسته وضعیت را بهبود ببخشد و منجر به تعدیل رفتارهای مالکان شود.

نکات قابل توجه
  • تورم اجاره مسکن در ایران از تورم عمومی پیشی گرفته است.
  • مستاجران بخش زیادی از درآمد خود را صرف هزینه‌های اجاره می‌کنند.
  • قانون ساماندهی بازار اجاره مسکن هنوز به تصویب نرسیده است.
  • سامانه خودنویس برای ثبت قراردادهای اجاره راه اندازی شده است.
  • کارشناسان معتقدند که بازار اجاره مسکن به دلیل بی قانونی رها شده است.
  • محاکم قضایی اقدامی برای حمایت از مستاجران انجام نمی‌دهند.
  • کمبود مسکن یک مشکل واقعی نیست.
  • تعداد زیادی خانه خالی در کشور وجود دارد.
  • مشکل اصلی بازار اجاره مسکن، عدم قانونگذاری است.

دیدگاه ها غیرفعال است