مولدسازی، راهکار تامین زمین برای نهضت ملی مسکن

مولدسازی، راهکار تامین زمین برای نهضت ملی مسکن

مولدسازی که مطرح شد، خیلی از مردم و کارشناسان به محتوای آن تاختند. بعد از کش و قوس های فراوان بلاخره این طرح تصویب شد و حالا دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی گفته است که باید با مولدسازی دارایی ها و درآمدهای وزارت راه و زیرمجموعه های آن، فاصله ی میان قدرت خرید مردم و قیمت تمام شده ی مسکن را کاهش دهیم.

به گزارش پرشین سازه ، مولدسازی طرحی بود که بر اساس آن، تمام دستگاه ها و نهادهای دولتی باید اموال و املاک مازاد خود را در اختیار قرار بدهند تا بتوان از آن برای توسعه و پیشبرد طرح هایی مثل نهضت ملی مسکن استفاده کرد. به قول معروف، این طرح تصویب شد تا اموالی که مدت ها بود راکد شده بودند، به کار بیایند و بتوانند درآمدزا باشند.

در روزهای گذشته، نشست تخصصی نهضت ملی مسکن با موضوع سرمایه گذاری و مشارکت برگزار شد.

روح الله اکبری، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی و دبیر قرارگاه نهضت ملی مسکن در این کارگاه، اعلام کرد که بخش مهمی از دارایی های وزارت راه و شهرسازی، همین زمین های مازاد است. وزارتخانه ماموریت دارد که کاربری این زمین ها را تغییر دهد تا بتوان از آن ها در طرح نهضت ملی مسکن بهره برد.

اکبری خاطرنشان ساخت که برای بهبود وضعیت مسکن سازی، باید حوزه ی حمل و نقل را نیز مدنظر قرار داد و دسترسی به شهرها و شهرک های جدید را بهبود داد.

این مقام مسئول تاکید کرد که مولدسازی دارایی های راکد، می تواند برای طرح نهضت ملی مسکن به شدت مفید باشد و به تامین زمین کمک کند.

وی گفت:

در کشور، ظرفیت تولید مسکن روستایی و شهری، ۵۰۰ هزار واحد در سال است. اما قانون جهش تولید مسکن می گوید که باید این تعداد به ۱ میلیون واحد در سال برسد.

یکی از اصلی ترین معضلاتی که گریبان مصرف کنندگان واقعی مسکن را گرفته، فاصله ی زیادی است که میان قدرت خرید خود و قیمت ها می بینند. دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد که باید بر کاهش این فاصله، اهتمام ورزید. تنها راهکار این اقدام، مولدسازی دارایی های وزارتخانه است.

بیشترین ضرر را کسانی می بینند که قدرت خریدشان در طی جهش قیمت مسکن خیلی پایین آمده است. این افراد معمولا جزو دهک های پایین جامعه هستند و بدون کمک های دولت، امکان خرید مسکن ندارند.

اکبری اذعان داشت که باید منابعی شناسایی شود که از محل آن ها، مسکن های حمایتی برای این قشر ساخته شود.

وی همچنین به رابطه ای که میان ساخت مسکن و راه وجود دارد نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که باید هم افزایی میان مسکن و راه افزایش پیدا کند. هر چقدر که راه های بهتری ساخته شود، مشکل حمل و نقل در شهرهای جدید کمتر خواهد شد. در واقع یکی از اصلی ترین معضلات شهرهای جدید، این است که نمی توانند برای جمعیت بالای خود، وسایل حمل و نقل عمومی فراهم کنند.

از دیگر جنبه هایی که باید در ساخت نهضت ملی مسکن به آن توجه شود، موضوع فراصنعتی بودن است. در مسکن مهر، تجربه ی کار صنعتی به دست آمد. اما در این طرح، باید علاوه بر تولید انبوه و سریع، سفارشی سازی و تنوع را نیز مد نظر قرار داد.

روح الله اکبری می گوید که در عصر امروز، مردم به دنبال سبک زندگی توامان هستند. یعنی هم آرامش روستایی را می خواهند هم به دنبال خدمات رفاهی شهر هستند. بنابراین در ساخت شهرها و شهرک های جدید، این موضوع را مد نظر قرار داد.

بر اساس گفته های معاون وزیر راه و شهرسازی، ساخت ۲۷ شهرک در نوار ساحلی جنوب کشور در دست بررسی است. قرار است در ساخت این شهرک ها، آخرین الگوهای شهری پیاده سازی شود و به این موضوعات توجه ویژه ای شده است.

نشست تخصصی نهضت ملی مسکن با موضوع سرمایه گذاری و مشارکت در حالی برگزار شد که اصلی ترین محورهای گفتگو در آن، تببین فرآیند سرمایه گذاری و مشارکت در این طرح بود. همچنین به موضوعات دیگری مثل تفاهم نامه ی صنعت شهرها و آشنایی با روش های نوین ساخت نیز پرداخته شد.

بارها از سوی مقامات و سازندگان تاکید شد که در ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن باید توجه ویژه ای به تکنولوژی های جدید و روش های مدرن صورت بگیرد. در واقع تنها با استفاده از همین روش هاست که می توان هدف اصلی این طرح را محقق ساخت و ۴ میلیون واحد مسکونی ساخت.

دیدگاه ها غیرفعال است