فروش متری مسکن در بورس بلاتکلیف

فروش متری مسکن در بورس بلاتکلیف

فروش متری مسکن در انتظار مجوز سازمان بورس!


گرچه بیش از چند سال از مطرح شدن فروش متری مسکن در بورس می گذرد، اما به نظر نمی آید که این طرح به زودی اجرایی شود و هنوز هم در پیچ و خم های تالار بورس باقی مانده است. مدیرعامل سازمان نوسازی تهران، اعلام کرد که طرح مزبور قرار بود قیمت واحدهای مسکونی را کاهش دهد اما متاسفانه مصوبات اجرای آن از سوی سازمان بورس، هنوز ابلاغ نشده است.

به گزارش پرشین سازه ، این طرح جنجالی که برای جلوگیری از نابودی سرمایه های خرد مردم و خانه دار کردن آن ها در طی چند سال مطرح شده بود، هنوز هم نتوانسته اجرایی شود. مدت هاست که قیمت مسکن در بیشتر نقاط شهری و روستایی افزایشی بوده و هر راهکاری که می تواند به توقف رشد قیمت ها منجر شود، باید زودتر اجرایی گردد.

مدیریت شهری پایتخت به همراه عوامل سازمان نوسازی بافت فرسوده تصمیم گرفته اند که از پتانسیل موجود در بافت فرسوده برای انبوه سازی مسکن استفاده کرده و به تدریج، فرصت را برای خانه دار کردن مردم مهیا سازند. بیشتر تمرکز مسئولین شهری روی نقاط کم برخوردار شهر بود.
در کنار فروش متری مسکن در بورس کالا، اتفاقات زیادی در طی یک سال گذشته برای مسکن رخ داد. یکی از مهم ترین اقدامات مسئولین شهری، راه اندازی قرارگاه مسکن بود که در حال حاضر، طرح های زیادی در مناطق جنوبی تهران از جمله منطقه ۱۶ و ۱۹ در دست اجرا دارد.

متولی اصلی طرح فروش متری مسکن در بورس کالا، سازمان نوسازی شهر تهران بود اما حالا گفته می شود که این طرح از سوی سازمان بورس متوقف شده و هنوز، خبر دقیقی در خصوص اجرایی شدن آن وجود ندارد.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در توضیح این مسئله، چنین گفت:

متاسفانه سازمان بورس، هنوز مصوبات لازم برای اجرای این طرح را ابلاغ نکرده است. این در حالیست که در صورت اجرایی شدن این طرح، مسیر نقدینگی به سمت تولید مسکن می رود و می تواند گره مشکلات مسکن را باز کند.

سید مهدی هدایت در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت که تمام اقدامات لازم برای اجرای این طرح از سوی شهرداری تهران انجام شده اما سازمان بورس و وزارت اقتصاد، هنوز مجوزهای لازم را صادر نکرده اند و حتی این امکان وجود دارد که از اساس با این طرح مخالف باشند.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد که هدف مسئولین شهری از اجرای چنین طرحی، هدایت سرمایه های خرد مردم به سمت تولید مسکن و استفاده از ابزارهای نوین مالی برای فروش مسکن است. به این ترتیب، مردم به جای اینکه سرمایه های خود را به بازار طلا و دلار ببرند، به صنعت ساخت و ساز مسکن وارد می کنند که طبیعتاً خیر و منفعت بیشتری برای همه خواهد داشت.
یکی از اصلی ترین پروژه هایی که در حال حاضر برای فروش متری در بورس کالا آماده است، طرح مسکن هلال احمر است که اقدامات لازم برای فروش متری آن انجام شده اما مجوزهایی که سازمان بورس باید صادر کند، هنوز به دست نیامده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، در بخش دیگری از صحبت های خود به پروژه هایی که با مشارکت شهرداری تهران در حال پیشروی هستند، اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که یکی از مهم ترین طرح های مشارکتی این سازمان در پایتخت، ساخت مجتمع مسکونی آرام در منطقه ۱۸ است. در فاز اول این پروژه، هزار واحد ساخته خواهد شد و در فاز بعدی، ۱۵۰۰ واحد دیگر نیز به این مجتمع افزوده می شود. لازم به ذکر است که مجتمع مذکور با همکاری شهرداری تهران و بنیاد مسکن ساخته می شود.
فروش متری مسکن یا عرضه آن در تالارهای بورس، باعث می شود که دست سوداگران و دلالان از بازار کوتاه شده و متقاضیان واقعی در بازار باقی بمانند. از آن جایی که بخشی از گرانی های امروز این بازار به خاطر اختلالاتی است که سوداگران ایجاد کرده اند، در پیش گرفتن راهکارهایی مثل فروش مسکن در بورس لازم و ضروری است.
سال هاست که قیمت مسکن به شکل سرسام آوری بالا رفته و از دسترس متقاضیان واقعی خارج شده است. نزدیک به شش میلیون خانوار مستاجر در کشور وجود دارد که نیازمند خانه هستند. از سوی دیگر، سرمایه های خرد مردم باید به سمت بازارهای مولدی مثل مسکن سازی هدایت شود تا از انباشت نقدینگی و سرمایه در بازارهای غیرمولدی مثل طلا و ارز جلوگیری شود.
به همین دلیل، لازم است که مسئولین سازمان بورس و وزارت اقتصاد، هرچه سریع تر در راستای اجرای طرح فروش متری مسکن دست به کار شوند و مجوزهای لازم را صادر کنند.

نکات قابل توجه
  • طرح فروش متری مسکن در بورس کالا هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.
  • هدف از اجرای این طرح، کاهش قیمت مسکن، خانه‌دار کردن مردم و هدایت سرمایه‌های خرد به سمت تولید مسکن است.
  • مدیریت شهری تهران و سازمان نوسازی شهر تهران از متولیان اصلی این طرح هستند.
  • معطل ماندن این طرح در حالی است که قیمت مسکن در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.
  • کارشناسان معتقدند که فروش متری مسکن در بورس می‌تواند به شفافیت بازار مسکن، کاهش سفته‌بازی و رونق تولید مسکن کمک کند.

دیدگاه ها غیرفعال است