قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲

قیمت مسکن در سال 1402

مسکن، کم کم تبدیل به بحرانی عظیم شده است که دیگر کمتر کسی می تواند راهکار درستی برای بهبود وضعیت آن ارائه کند. پیش بینی ها حاکی از این است که در سال آینده نیز وضعیت بازار به همین منوال خواهد بود. قرار نیست قیمت ها کاهشی باشند و از سوی دیگر، تعداد معاملات نیز کمتر خواهد بود.

به گزارش پرشین سازه ، خیلی از قیمت هایی که این روزها در بازار مسکن می بینیم، اصلا جنبه ی منطقی ندارند. مالک خانه، هر قیمتی که تمایل داشته باشد، می تواند ارائه کند. در واقع بیش از اینکه ارزش خانه مد نظر باشد، نیاز مالی مالک مورد توجه قرار می گیرد.

در چنین شرایطی است که طبیعتا قیمت مسکن افزایشی می شود و قدرت خرید متقاضیان مسکن نیز کمتر می شود. خیلی از مشاورین املاک از وضعیت کنونی بازار گلایه دارند. خیلی از آن ها، مدت هاست که حتی یک قرارداد فروش نداشته اند. خیلی از فروشندگانی که تصمیم به فروش ملک خود داشتند، با مشاهده ی افزایش قیمت ها از انجام این کار صرف نظر کرده اند. در واقع مالکین ترجیح می دهند که ملک خود را حفظ کرده و سال آینده با قیمت بیشتری بفروشند.

این وضعیت در تمام مناطق تهران صدق می کند. برخی از مالکین منطقه ۱ تهران، انتظار دارند که در سال جدید حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد به قیمت املاکشان اضافه شود. بنابراین طبیعی است که قید فروش را می زنند. در واقع، انتظار این مالکین چندان هم عجیب نیست. در سال های گذشته به طور مداوم شاهد افزایش قیمت مسکن بوده ایم.

حالا که نرخ دلار به حدود ۵۲ هزار تومان رسیده است، طبیعتا قیمت ملک نیز بیشتر می شود. بیشتر مالکین، قیمت املاک را همزمان با افزایش نرخ دلار، بیشتر کرده اند. از آن جایی که انتظار می رود قیمت دلار بیشتر هم بشود، باید در انتظار افزایش قیمت مسکن در سال آینده هم باشیم.

از سوی دیگر، خیلی از بنگاه داران و مشاورین مسکن می گویند که نظارت خاصی بر روند قیمت گذاری وجود ندارد. قیمت ها به صورت لحظه ای بالا می روند. در سالی که گذشت، تقریبا ۵ بار افزایش قیمت مسکن رخ داد. اتفاقی که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

پیش بینی خیلی از کارشناسان و فعالین بازار مسکن این است که در سال آینده، قیمت ها باز هم افزایشی می شوند. قیمت مسکن به جایی خواهد رسید که دیگر اقشار معمولی جامعه، باید خواب و رویای خانه دار شدن را ببینند.

همچنین پیش بینی می شود که افزایش قیمت ها در حالی رخ می دهد که همچنان تعداد معاملات مسکن کم است. در نتیجه به سادگی می توان گفت که قیمت مسکن همچنان بر اساس نظر مالک، تعیین می شود.

تا پیش از جهش قیمت مسکن در سال ۹۶، تغییرات قیمتی ملک چندان زیاد نبود. اگر فردی دارای یک واحد ۵۰ متری بود، با اندکی صبر و تلاش می توانست در عرض دو سال، خانه ی خود را بزرگ تر کرده و به جای بهتری نقل مکان کند.

اما در حال حاضر که نوسان قیمت مسکن خیلی بالاست، تبدیل به احسن نیز کمتر شده است.

بیشتر مالکین از ترس ضرر کردن، ترجیح می دهند که ملک خود را نفروشند. ممکن است مالکی، ملک خود را همین الان بفروشد اما یک ساعت بعد، ضرر کند چرا که دیگر قادر نیست ملکی را جایگزین آن نماید.

این وضعیت کاملا بی سابقه و عجیب است. در واقع هرگز شاهد این مسئله نبوده ایم که قیمت مسکن به صورت لحظه ای تغییر کند. اما به نظر می آید که در حال حاضر، شرایط بازار مسکن نیز مثل بازار ارز شده است. قیمت خانه ای ۱۳۸ متری در نیاوران که شش سال هم از ساخت آن می گذرد، حدود ۲۰ میلیارد تومان قیمت دارد. طبیعی است که خیلی از افراد با وضعیت کنونی بازار مسکن، از چرخه ی متقاضیان حذف می شوند.

دیدگاه ها غیرفعال است