تورم مسکن در سال آینده (۱۴۰۲)

تورم مسکن در سال آینده هم ادامه خواهد داشت!

حالا که به آخرین ماه سال رسیده ایم، به نظر نمی آید که تغییر چندانی در وضعیت بازار مسکن ایجاد شده باشد. همچنان فروشنده ها حاضر به فروش ملک خود نیستند. این مسئله بیانگر این نکته است که احتمالا شاهد تورم بیشتر مسکن در سال آینده نیز خواهیم بود.

به گزارش پرشین سازه ، سال هاست که اسفندماه شور و حرارتی در بازارهای مختلف ایجاد می کند. مردم با نزدیک تر شدن به عید، تلاش می کنند که خریدهای خود را انجام داده و خود را از گرانی سال بعد، در امان نگه دارند. به همین دلیل است که معمولا در ماه های منتهی به سال جدید، بنگاه های معاملات مسکن خیلی شلوغ می شدند.

بررسی گزارش ها و آمارهایی که در خصوص قیمت مسکن وجود دارد، نشان می دهد که این رویه تا پیش از جهش مسکن در سال ۹۷، دنبال می شد. اما از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ که قیمت مسکن حدوداً ۷ برابر شد، به نظر می آید که قیمت مسکن در اسفند ماه گران تر می شود.

این موضوع می تواند ناشی از تورم بسیار بالا و کمبود تولید مسکن باشد. حالا که عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارند، طبیعی است که سهم هزینه های مسکن در سبد خانوار خیلی بالاتر برود. در سبد هزینه های خانوار ایرانی، سهم مسکن حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد است. این در حالیست که در دنیا، این شاخص ۱۸ درصد می باشد.

حالا که تورم افسارگسیخته در جامعه جولان می دهد، طبیعی است که خیلی از سرمایه گذاران به دنبال جایی باشند که نقدینگی خود را وارد کنند. همین موضوع در نهایت به سفته بازی و دلالی می انجامد. البته در این میان، استفاده از ابزارهای مالیات می تواند تا حدی جلوی این موضوع را بگیرد اما با وجود تورم ۴۰ درصد، نمی توان توقع زیادی از سازندگان و سرمایه گذاران داشت.

در حال حاضر، حدود ۷۰ الی ۷۵ درصد معاملات مسکن در کلانشهرهای ایران مربوط به سفته بازی و دلالی است. این در حالیست که در سال ۱۳۶۵، این رقم حدود ۲۵ درصد بوده است. مقایسه ی همین دو درصد به خوبی نشان می دهد که وضعیت مسکن تا چه حد بحرانی شده است.

در واقع به خوبی مشخص است که سرمایه داران، تنها برای جلوگیری از نابودی سرمایه های خود به این بازار روی آورده اند. از سوی دیگر، افزایش شدید هزینه های ساخت و ساز، خیلی از سازندگان را بی علاقه کرده است. قیمت مصالح ساختمانی به قدری بالا رفته که دیگر بعید است بتوان جلوی آن را گرفت یا بتوان با این درآمدهای کنونی، صاحب خانه شد.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن تهران خاطرنشان ساخت که احتمال افزایش قیمت مسکن در اسفندماه و ابتدای سال آینده وجود دارد. وی یادآور شد که افزایش قیمت مسکن نیز در سال جاری، از ماه های ابتدایی سال آغاز شد.

ایرج رهبر با مقایسه ی قیمت میلگرد که ۱۴ هزار تومان بوده و حالا به ۲۴ هزار تومان رسیده است، تاکید کرد که متوسط هزینه های ساخت مسکن در کشور بالا رفته است. پیش از این، ساخت هر متر مربع مسکن ۷ الی ۸ میلیون تومان هزینه داشت. اما با گرانی های موجود، احتمالا این هزینه ها بیشتر می شود و طبیعی است که روی قیمت مسکن هم اثر بگذارد.

وی گفت:

در ماه های پایانی سال، تورم بالایی را شاهد هستیم که قطعا روی بازار مسکن نیز اثر می گذارد. حتی به احتمال بسیار قوی، این تورم به سال آینده نیز کشیده شود.

از سوی دیگر، یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره انجمن انبوه سازان معتقد است که این رویه، همواره بوده است. سعید آسویار می گوید که رشد قیمت مسکن به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی بوده است و این موضوع در تمام سال ها رخ می دهد و موضوع جدیدی نیست.

وی تاکید کرد:

عدم تعادل در سیستم عرضه و تقاضای مسکن موضوع جدیدی نیست. سال هاست که بازار مسکن با این مشکل دست و پنجه نرم می کند. زمانی که مسکن به اندازه ی کافی وجود نداشته باشد، طبیعی است که رشد قیمت نیز رخ می دهد.

آسویار در ادامه تاکید کرد که قدرت خرید پایین، منجر به کاهش قیمت های پیشنهادی نشده است و افزود:

فکر نکنید که قدرت خرید پایین، باعث شده که خریداران دست بالا را داشته باشند. چرا که فروشندگان و سازندگان به دلیل تورم موجود، مدام از فروش املاک خود پشیمان می شوند.

این موضوع که مدتی است در سطح بازار مسکن تهران دیده می شود، خریداران زیادی را به دردسر انداخته است. فروشندگان که بیشترشان سازنده ی مسکن هستند، دیگر حاضر به فروش ملک خود نیستند و چشم امید به تورم سال آینده دارند. در واقع، ترجیح فروشندگان این است که ملک خود را نفروشند. چرا که مشخص نیست بتوانند دوباره اقدام به ساخت و ساز کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است