قیمت مسکن به صورت لحظه ای تغییر پیدا می کند!

قیمت مسکن به صورت لحظه ای تغییر پیدا می کند

گرچه خیلی از کارشناسان می گویند که اوضاع خرید و فروش مسکن قرار است در بهمن ماه بهبود پیدا کند، اما نمی توان آن را رونق، در نظر گرفت. قیمت این شاخص به طور لحظه ای بالا می رود و از سوی دیگر، فروشندگان نیز حاضر به ارائه ی ملک خود نیستند. این در حالیست که تعداد خریداران خیلی زیاد شده است.

به گزارش پرشین سازه ، خیلی از افراد در اوضاع کنونی اقتصاد، ترجیح می دهند که سرمایه های خود را به بازار مسکن وارد کنند و از نابودی آن جلوگیری نمایند. به همین دلیل است که تعداد خریداران مسکن بالاتر رفته است.

در این میان یکی از اعضاء اتحادیه مشاوران املاک تهران در خصوص وضعیت این روزهای بازار معاملات مسکن چنین گفت:

قیمت دلار به طور لحظه ای بالا می رود. طبیعی است که به همراه آن، قیمت مسکن نیز افزایش پیدا کند. این در حالیست که مشتری کم نیست اما فروشندگان حاضر به فروش ملک خود نیستند.

عبدلله اوتادی در ادامه ی سخنان خود چنین گفت:

بیشتر فروشندگان ملک، ترجیح می دهند که سال آینده ملک خود را به فروش برسانند. به خصوص با توجه به اینکه تنها یک ماه دیگر به پایان سال باقی نمانده است، مالکان تصمیم گرفته اند اندکی صبر کرده و از تورم سال آینده و ماه آخر سال جاری نیز استفاده کنند.

این عضو اتحادیه مشاوران املاک تهران در ادامه خاطرنشان کرد که چنین وضعیتی اصلا مطلوب نیست. حتی قیمت مشخصی هم در بازار مسکن وجود ندارد چرا که به طور لحظه ای، قیمت ها عوض می شوند. حتی گاهاً دیده شده است که فروشندگان در اتاق قرارداد نیز قیمت ملک خود را عوض می کنند. افزایش قیمت دیگر روز تعطیل و غیرتعطیل نمی شناسد چرا که دلار در روزهای تعطیل هم بالا رفته است.

وی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که قیمت مسکن از دلار اثر خود را گرفته است و افزود:

در اردیبهشت امسال، قیمت هر دلار حدود ۲۵ الی ۲۶ هزار تومان بود. اما در حال حاضر نرخ این ارز به ۴۷ هزار تومان رسیده است. هیچکسی حتی نمی تواند تشخیص بدهد که تا زمان انتشار این گزارش، قیمت دلار چقدر می شود. در این میان، قیمت دلار روی قیمت مسکن نیز اثر می گذارد.

این عضو اتحادیه ی مشاوران املاک تهران تاکید کرد که این روزها، خریداران اصرار دارند که قرارداد هرچه سریع تر بسته شود. اما فروشندگان تا جای ممکن این موضوع را به تاخیر می اندازند و پای میز معامله و قرارداد نمی نشینند.

از سوی دیگر، ارزش پول خریداران هر روز کمتر می شود و به همین دلیل، در نهایت ناچار می شوند که با همان پول، به مناطق پایین تر یا خانه هایی با متراژ کوچک تر بروند.

این وضعیت کار را به جایی رسانده است که از همین الان باید نگران نرخ بازار مسکن در سال آینده و به خصوص نیمه ی اول سال باشیم. بازار اجاره نیز قطعا از این وضعیت اثر می گیرد. البته بازار اجاره معمولا از اردیبهشت ماه آغاز می شود. بنابراین کمتر از سه ماه فرصت باقیست که فکری به حال شرایط کنونی کرد. در غیر این صورت باید منتظر افزایش نرخ اجاره باشیم.

در چنین شرایطی دولت باید آستین ها را بالا زده و فکری به حال قشر مستاجر بکند.

عبدالله اوتادی در ادامه به موضوع ساخت مسکن نیز اشاره کرد و گفت:

نرخ تولید مسکن در دولت های گذشته و کنونی خیلی پایی است. در نتیجه، میزان تقاضا از عرضه بیشتر شده و همین موضوع، قیمت خانه را بالاتر برده است. از طرفی دیگر، نرخ دلار نیز مزید بر علت شده و اثر مضاعفی روی اجاره بها می گذارد.

وی در ادامه تاکید کرد که دولت با راهکارهای عجیب و غریبی مثل تعیین سقف افزایش اجاره بها و تمدید قرارداد اجباری، نمی تواند از مستاجرین حمایت کند. این طرح ها در همان زمان نیز اثرگذاری بالایی نداشتند و نتوانستند بازار اجاره را سامان بدهند.

از آن جایی که تابستان، فصل مناسبی برای جا به جایی به حساب می آید، دولت باید از همین الان به فکر وضعیت تابستان سال آینده باشد. چرا که با نرخ دلار ۴۷ هزار تومانی، قطعا باید در انتظار افزایش اجاره بها باشیم.

دیدگاه ها غیرفعال است