۸ میلیون تومان به ازای ساخت هر متر مربع مسکن

8 میلیون تومان به ازای ساخت هر متر مربع مسکن!

طرح نهضت ملی مسکن بعد از کش و قوس های فراوان بلاخره اجرایی شد و حالا در جدیدترین خبرها به گوش می رسد که قیمت ساخت هر متر مربع از این واحدهای مسکونی حدود ۸ میلیون تومان است. عضو شورای عالی مسکن، آقای احمد دنیامالی در خصوص این موضوع چنین توضیح داد: طبیعتا این عدد در روستاها و شهرهای کوچک، کمتر است و در شهرهای بزرگ و کلانشهرها ممکن است که قیمت ساخت مسکن کمی از ۸ میلیون تومان بیشتر باشد.

به گزارش پرشین سازه ، با توجه به اینکه تنها ۸ ماه از مهلت مقرر برای ساخت ۲ میلیون مسکن در طول ۲ سال باقی مانده، این عضو از شورای عالی مسکن در مورد پیشرفت های فیزیکی طرح نهضت ملی مسکن توضیحاتی ارائه کرد و گفت: بر اساس آخرین گزارش هایی که دریافت کرده ایم، برای یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، زمین مورد نظر تامین و آماده است. همچنین ساخت برخی از واحدهای مزبور را نیز آماده کرده ایم. به طور کلی، گرچه مراحل اجرایی برخی از واحدها شروع شده است و برخی هم در مرحله ی تملک قرار دارند، اما به هرحال، این طرح عقب افتادگی هایی دارد که باید جبران شود.

دنیامالی افزود: یکی از مهم ترین مشکلاتی که در اجرای پروژه نهضت ملی مسکن با آن مواجه بودیم، موضوع صندوق ملی مسکن بود که در حال حاضر به تصویب شورای نگهبان رسیده است و هیچگونه مشکلی برای تامین مالی این صندوق وجود ندارد.

وی در ادامه تاکید کرد که بر اساس پیش بینی های صورت گرفته، در سال جاری باید معادل ۵۳ هزار میلیارد تومان وارد صندوق ملی مسکن شود. دنیامالی ادامه داد: مابه‌التفاوت سودی که توسط بانک ها در حوزه ی مسکن ارائه می کنند، از محل صندوق ملی مسکن تامین می گردد که البته در این میان، تخفیف های صدور پروانه و عوارض شهرداری نیز لحاظ شده است.

این عضو شورای عالی مسکن در مورد پیشرفت فیزیکی این طرح در استان های مختلف کشور نیز چنین توضیح داد: در برخی از مناطق کشور مثل استان هرمزگان، پیشرفت فیزیکی طرح نهضت ملی مسکن قابل قبول است و تمام زمین های مورد نیاز برای ساخت و ساز تامین شده است. اصلی ترین دلیل سرعت اجرای پروژه مزبور در هرمزگان هم، اقدامات مشترکی است که بین دستگاه های مختلف صورت گرفته.

احمد دنیامالی خاطرنشان ساخت که برای اجرایی کردن تعهدات بانک در خصوص اعطای ۳۶۰ میلیارد تومان تسهیلات مسکن، تلاش می کنند. وی افزود: بر اساس بررسی هایی که از سوی کمیسیون عمران مجلس صورت گرفته تا به این لحظه، بانک مسکن به ۳۰ درصد تعهدات خود در اعطای تسهیلات مسکن عمل کرده است. مجلس تلاش می کند تا دیگر بانک ها را هم وادار به انجام تکالیف خود در بخش مسکن نماید.

وی همچنین از قیمت تمام شده ی ساخت مسکن به ازای هر متر مربع خبر داد و گفت: در شورای عالی مسکن بحث ها و گفتگوهای زیادی صورت گرفت و فعلا به متری ۸ میلیون تومان رسیده ایم. البته باید در نظر داشته باشیم که با حذف هزینه های زمین، قیمت زمین تقریبا رایگان شده است. همچنین تخفیف های ۵۰ درصدی در خصوص بحث انشعابات و عوارض شهرداری نیز به دست آمده است.

دنیامالی ادامه داد: در حقیقت مبلغ ۸ میلیون تومان به صورت میانگین است. چرا که احتمالا هزینه های ساخت مسکن در روستاها کمتر از این عدد باشد و همچنین در شهرهای بزرگ نیز، ممکن است که هزینه های ساخت و ساز کمی بالاتر از ۸ میلیون تومان باشد.

وی همچنین در خصوص احتمال افزایش سقف وام مسکن نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در شورای عالی مسکن فعلا قرار شده است که صحبتی در خصوص افزایش سقف وام مسکن نباشد و فعلا افزایش نخواهیم داشت. چرا که اگر سقف تسهیلات را افزایش دهیم، احتمالا بازپرداخت این وام برای خانواده ها و مخاطب هدف سخت تر شود.

دیدگاه ها غیرفعال است