قیمت آپارتمان های اصفهان هم کمتر از تهران نیست

گرچه وضعیت قیمت مسکن در تمام کشور بحرانی است اما تغییر قیمت در شهرهای بزرگی مثل تهران و اصفهان غیرقابل کنترل بوده است. در جدیدترین خبرها چنین به گوش می رسد که رئیس اتحادیه ی مشاوران املاک اصفهان، اعلام کرده است که میانگین قیمت یک متر آپارتمان در اصفهان، برابر با شهر تهران است.

به گزارش پرشین سازه ، وضعیت مسکن اصفهان نیز با درصدی پایین تر، شبیه به تهران است و معمولا فرق چندانی نمی کند. رئیس اتحادیه مشاورین املاک اصفهان، آقای رسول جهانگیری در طول سخنان خود چنین اشاره کرد: متاسفانه همچنان تورم شدیدی بر بازار مسکن سایه افکنده که همین منجر به رکود این بازار می شود. قیمت ها نه تنها کمتر نشده است بلکه تعداد معاملات نیز بالاتر نرفته است و مقایسه ای میان سال های پیشین نشان می دهد که وضعیت بازار کاملا راکد است.

جهانگیری افزود: طبیعی است که در حال حاضر، شرایط مسکن نیز از وضعیت اقتصاد و سیاست کشور پیروی کند. در واقع آن محرکه ها و انگیزه هایی که می توانست وارد بازار مسکن شده و ساخت و ساز را رونق بدهد، حضور ندارند و چیزی نمی بینیم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان اشاره کرد که صنعت ساخت و ساز یکی از مهم ترین صنایع کشور است که بعد از نفت و گاز، سومین صنعت پر بازده است و صدها شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم به آن مرتبط هستند. وی افزود: با تمام این تفاصیل، متاسفانه همچنان در حوزه ی مسکن تورم وجود دارد و طبیعی است که این موضوع روی تعداد معاملات نیز اثرگذار بوده باشد و تعدادشان را کمتر کند. در این میان ممکن است که فردی به دلیل نیاز مالی فوری، ملک خود را زیر قیمت بفروشد اما اساساً قیمت ها کاهش پیدا نکرده است و مسکن همچنان گران می باشد.

جهانگیری همچنین در خصوص موضوع نوسانات بازار دلار و اثرگذاری اش روی بازار مسکن نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: برخلاف بازارهای موازی مثلا طلا، بازار مسکن به گونه ای نیست که نوسان قیمت دلار خیلی سریع و فوری روی آن اثر بگذارد. معمولا اثرات تورمی دلار، چند ماه بعد خودش را در بازار مسکن نشان می دهد.

وی تاکید کرد: برای این که وضعیت بازار مسکن کمی بهبود پیدا کند و تحرک ایجاد شود، دولت باید به کمک بخش خصوصی بیاید تا حداقل این بازار از شرایط رکود خارج شود. چرا که در حال حاضر مسکن هایی ساخته ایم اما اصلا با ذائقه ی مردم هماهنگ نیست.

در این میان دولت نیز طرح هایی مثل ساخت و ساز به شرط اجاره را پیاده سازی کرده است اما با تمام این شرایط، باز هم نمی توان عنوان کرد که وضعیت مسکن بهبود پیدا کرده است و بازار خوبی در جریان می باشد.

جهانگیری همچنین در خصوص آمارهایی که از سوی بانک مرکزی منتشر شده است و قیمت هر متر مربع خانه در تهران را به صورت میانگین ۴۳ میلیون تومان اعلام کرد نیز سخنانی ایراد نمود و به مقایسه تهران با اصفهان پرداخت: اقتصاد یک مدل جهانی است و در حال حاضر هم می بینیم که دیگر تفاوت شهرها، فرقی در قیمت نمی کند. نمی توان گفت که مسکن در تهران فلان قدر قیمت دارد و در اصفهان انقدر! امروزه حتی شهرهای کوچک و روستاها نیز از این مدل تبعیت می کنند.

وی در ادامه اشاره کرد که میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان در شهر اصفهان نیز شبیه به تهران است. جهانگیری در ادامه به موضوع زمین روستایی اشاره کرد و گفت: در گذشته زمین روستاها ارزش ریالی نداشت. اما در حال حاضر، این زمین ها ارزش سرمایه گذاری پیدا کرده اند.
رئیس اتحادیه مشاورین املاک اصفهان اعلام کرد که قیمت هر متر مربع خانه ی قدیمی و حداقل ۱۰ سال ساخت در این شهر، معمولا بین ۱۵ الی ۲۰ میلیون تومان است.

وی همچنین اشاره کرد که میانگین پایین ترین متراژ آپارتمان در این شهر، حدود ۶۰ الی ۷۰ متر است. البته در این میان آپارتمان های معدودی هم وجود دارند که تقریبا ۵۰ متری هستند. جهانگیری در این خصوص ادامه داد: تعداد آپارتمان های متراژ پایین اصفهان خیلی کم است. در این میان، سیاست افزایش جمعیت نیز جوابگو نبوده است و می بینیم که خانواده ها دونفره یا حتی تک نفره شده اند. بنابراین در این شرایط، جای آپارتمان های ۵۰ متری در ساخت و سازهای اصفهان کاملا خالی است. توصیه ی ما این است که روند ساخت و ساز متناسب با نیاز و سلیقه ی مصرف کننده تغییر کند.

وی همچنین بازار مسکن اصفهان را تا پایان سال، راکد پیشبینی کرد. جهانگیری افزود: این وضعیت رکود تورمی در انتهای سال باقی می ماند. در این میان دولت باید با استفاده از سیاست های موثر، رکود خرید و فروش را از بین ببرد. چرا که قیمت مسکن دیگر خیلی بالا رفته است و قدرت خرید مردم بسیار کاهشی شده است. در نتیجه باید متناسب با نیاز مردم، ساخت و ساز داشته باشیم تا تقاضای بازار را کاهش دهیم.

دیدگاه ها غیرفعال است