چرا سازندگان میلی به ساخت مسکن ندارند؟!

چرا سازندگان میلی به ساخت مسکن ندارند؟!

تولید مسکن بیش از هر زمان دیگری در کشور کم شده است نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم می گوید که در گذشته تصمیماتی گرفته شده که نتیجه اش، نابودی انگیزه ی تولیدکنندگان بخش ساختمان است.

به گزارش پرشین سازه ، مدت هاست که هشدار داده می شود سازندگان ساختمانی به بازارهای دیگری مهاجرت کرده اند و حتی برخی از آن ها، سرمایه های خود را برداشته و به کشورهای دیگری مهاجرت کرده اند.

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه سازان نیز پیش از این، نسبت به چنین موضوعی هشدار داده بود. این مهاجرت ها بیشتر به سمت کشور ترکیه است و چند سالی هست که آغاز شده! فشارهای اقتصادی و عدم اجرای تعهدات و قراردادها، باعث شده که خیلی از سازندگان، عطای این بازار را به لقایش ببخشند.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز ضمن تایید و تکرار این موضوع، نامناسب بودن شرایط ساخت و ساز را دلیل اصلی مهاجرت سازندگان دانست. بیشتر سازندگان به اهداف مالی خود دست پیدا نمی کنند. از طرفی دیگر، هزینه های تولید به قدری بالا رفته که حاشیه سود سازندگان پایین آمده است.

داوود بیگی نژاد تاکید کرد که برای بهبود این وضعیت، باید شرایط تولید فراهم شود.

وی در خلال یک گفتگو تاکید کرد که در حال حاضر، سازندگان قدیمی در بازار نیستند. تولید مسکن از توان افراد خارج شده است و هزینه ها به قدری بالا رفته که اصلا با گذشته قابل مقایسه نیست.

برخی از افراد می توانند در چنین وضعیتی ادامه بدهند اما برخی دیگر، ترجیح می دهند که به بازار امن تری مهاجرت کنند. علاوه بر این به خاطر گرانی بیش از حد مسکن، امکان خواب سرمایه نیز وجود دارد چرا که اساسا خریداری در بازار پیدا نمی شود.

بیگی نژاد در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع پروانه ساختمانی نیز اشاره کرد و افزود:

موضوع فقط به تولید برنمی گردد. بلکه فراهم کردن شرایط ساخت مسکن نیز بسیار سخت شده است. چرا که باید مدت زمان زیادی را در انتظار دریافت پروانه ساختمانی باشیم. بنابراین از زمانی که سرمایه گذار، سرمایه خود را وارد بازار می کند تا زمانی که سود خود را استخراج می کند، خیلی طول می کشد. مشوق های بانکی هم مدت هاست که دیگر اثرگذار نیستند و هیچکس نمی تواند از این تسهیلات برای خرید ملک استفاده کند. در واقع در برخی از مناطق کشور، وام های مسکن بی تاثیر شده اند.

وی همچنین به تقاضا برای مهندسان و سازندگان ایرانی در کشورهای همسایه نیز اشاره کرد. البته از آن جایی که آمار مشخصی در خصوص این تقاضا وجود ندارد، نمی توان با قطعیت صحبت کرد.

اما بر اساس مشاهدات میدانی و گزارش های غیررسمی، مشخص است که خیلی از سازندگانی که پیش از این، مسکن می ساختند، حالا بازار را ترک کرده اند. مشخص نیست که آیا این سازندگان به کشورهای همسایه مهاجرت کرده اند یا اینکه به طور کلی، ساخت و ساز را رها کرده اند.

بیگی نژاد تاکید کرد که اگر شرایط خوبی برای سازندگان مهیا نشود، بعید نیست که خیلی زود همه شان این عرصه را خالی کنند. تاجران و صنعتگران به دنبال سود هستند و اگر متوجه بشوند که در بازار یک کشور، سود خوبی به دست نمی آورند، خیلی راحت آن جا را ترک کرده و به جای دیگری می روند.

گرانی مسکن تهران

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران خاطرنشان ساخت که تمام دلارهای نفتی و درآمدهای کشور که قبلا به دست می آمد، خرج واردات نیازها و ضروریات شد. اما هیچکس توجهی به بازار مسکن و تولید آن نداشت. در نتیجه، هر چیزی که امروز شاهدش هستیم، به دلیل اتفاقاتی است که قبلا افتاده و تصمیم هایی که گرفته نشده اند.

تولید مسکن یک پروسه ی زمان بر است و به همین دلیل، مشاهده ی نتایج آن طول می کشد.

این مقام مسئول تاکید کرد که حرف هایی که در مورد صنعتی سازی زده می شود، معمولا صحت ندارد و دقیق نیست. هنوز هم می توان مشاهده کرد که ساخت و ساز ما سنتی است. مثلا دیوارها گچ اندود می شود یا آجرها را پای ساختمان می ریزند. به همین دلیل، صنعتی سازی حرف دقیقی نیست و نمی توان گفت که سرعت تولید مسکن نسبت به سال های گذشته بیشتر شده است.

وی اعلام کرد که تصمیمات قبلی بر انگیزه ی سازندگان اثر گذاشته و اگر می خواهیم که وضعیت تولید مسکن، اندکی بهبود پیدا کند، باید تصمیمات دقیق تر و درست تری در حوزه ی مسکن گرفته شود.

دیدگاه ها غیرفعال است