مسکن در ۷ سال، ۹۶۳ درصد افزایش قیمت داشته است

مسکن در 7 سال، 963 درصد افزایش قیمت داشته است

گرچه از سال ۹۶ تا به امروز، قیمت مسکن هر روز در حال افزایش بوده اما بررسی ها نشان می دهد که در طی کمتر از ۷ سال، قیمت هر متر مربع مسکن در تهران، بیش از ۹۶۳ درصد رشد قیمت داشته است. این در حالیست که وضعیت میانگین قیمت مسکن کل کشور نیز چندان مساعد نبوده و با رشد ۶۵۴ درصدی مواجه بوده است.

به گزارش پرشین سازه ، دبیر کارگروه مسکن مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، ضمن اعلام این اعداد و آمارها، تاکید کرد که قیمت مسکن بیش از تورم عمومی دچار رشد شده و چنین مسئله ای، خانواده های کم درآمد و محروم جامعه را با معضلات زیادی درگیر کرده است.

حمیدرضا آرامی در نشست تخصصی دسترسی موثر به مسکن از عملکرد بانک ها انتقاد کرد و تصریح نمود که بانک ها نباید به حوزه ی ساخت و ساز مسکن وارد می شدند. در حال حاضر ۱۷ بانک دارای ۷۸ شرکت فعال در حوزه ی انبوه سازی هستند و به کار ساخت مسکن مشغولند.

این در حالیست که قانون صراحتا مشخص کرده که بانک ها فقط می توانند ۲۰ درصد سرمایه های پایه ی خود را در سه حوزه ی مشخص وارد کنند.

اما می بینیم که بسیاری از بانک ها، به این قانون عمل نمی کنند و به راحتی در حوزه های مختلف مثل مسکن، سرمایه گذاری می کنند.

از دیدگاه دبیر کارگروه مسکن مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، خانه های خالی نیز مزید بر علت گرانی ها شده اند. آمارها نشان می دهد که تعداد خانه های خالی موجود در تهران، ۸ برابر شهر لندن است.

آرامی گفت: در بازه ی سال های ۸۵ تا ۹۵، حدود ۱۰.۵ میلیون مسکن به موجودی کشور اضافه شده است اما بررسی ها نشان می دهد که از آن زمان، فقط ۲.۴ میلیون خانوار صاحب مسکن شده اند. یعنی در طی ۱۰ سال اخیر، ۷۷ درصد تقاضاهای مسکن برای سکونت نبوده و فقط ۲۳ درصد در نهایت به سکونت منجر شده است. این در حالیست که آمارها نشان می دهد که در سال های ۵۵ تا ۶۵، بیش از ۸۰ درصد تقاضاهای مسکن برای مصرف کنندگان بوده است.

این مقام مسئول در ادامه تاکید کرد که تهیه مسکن محرومان از جمله اصلی ترین وظایف دولت و دستگاه های مختلف است.

بنابر گفته های امام راحل، حداقلی ترین حقوق یک انسان، داشتن مسکن است. مشکل زمین باید حل شود و تمام بندگان محروم خدا از این موهبت الهی بهره مند شوند. هیچکس در هیچ گوشه ای از مملکت نباید بدون مسکن باشد. وظیفه ی دولت اسلامی این است که برای این مشکل، چاره ای بیندیشد و تمام مردم هم در این حوزه همکاری کنند.

حمیدرضا آرامی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که در ایران مشکل زمین وجود ندارد. در حال حاضر، فقط ۱ درصد از پهنه ی کشور به ساخت شهر و روستا اختصاص داده شده است. ایران سرزمین وسیعی است که می تواند ۱ میلیارد نفر را در خانه های ۳۰۰ متر به بالا و یک طبقه و با تامین سرانه های خدماتی و رفاهی جا بدهد.

وی همچنین اشاره کرد که توسعه ی عمودی شهرها باعث شده که مشکلات روانی از جمله افسردگی، کاهش شادکامی و دیگر معضلات فرهنگی رخ بدهد. دولت باید زمین کافی در اختیار مردم ( با اولویت دهک های پایین) قرار بدهد تا جلوی تقاضاهای غیرمولد زمین و مسکن را بگیرد. همچنین چشم انداز روشنی برای نظام مالیاتی و برنامه ی جامع زمین و مسکن نیز باید وجود داشته باشد تا وضعیت موجود به تدریج مطلوب تر شود.

دبیر کارگروه مسکن همچنین پیشنهاد داد که در راستای قانون خانواده و جوانی جمعیت، باید ۲۰۰ متر زمین برای زوج های جوان در نظر گرفت.

یک سکونتگاه باید دارای سه رکن قیمت، کیفیت و هویت باشد. اما از آن جایی که سکونتگاه ها، بسیار گران هستند، تاکید زیادی روی رکن قیمت می شود و چندان به کیفیت و هویت سکونتگاه ها پرداخته نمی شود.

یکی دیگر از شرکت کنندگان در نشست تخصصی راهکارهای تامین مسکن، امین عبدمجیری بود که از اعضای هیات علمی دانشگاه قم است. وی نیز تاکید داشت که نباید موضوع کیفیت مسکن را فدای قیمت کرد. از ابتدای انقلاب، موضوع قیمت همیشه بر کیفیت ارجح بوده است. این در حالیست که پیرامون بحث مسکن باید به سمت کیفی سازی پیش رفت.

امین عبدمجیری خاطرنشان ساخت که تا زمانی که فرهنگ اجتماعی ساخت مسکن تغییر نکند، دولت نمی تواند مشکل مسکن را برطرف نماید.

دیدگاه ها غیرفعال است