ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی توسط خارجی ها

ساخت 100 هزار واحد مسکونی توسط خارجی ها

شرکت های چینی و بلژیکی برای ساخت واحدهای مسکونی در ایران، اعلام آمادگی کرده اند و طرح هایی مبنی بر ساخت مسکن با قیمت ۲۰۰ الی ۳۰۰ دلار به ازای هر متر مربع، ارائه کرده اند. به نظر می آید که طرح های مزبور توسط مرکز تحقیقات راه و شهرسازی نیز تایید شده است.

به گزارش پرشین سازه ، مدت هاست که بحث ورود شرکت های خارجی به مسکن سازی کشور مطرح شده اما حالا این موضوع با پیشنهاد چینی ها و بلژیکی ها، دوباره داغ شده است.

در دوره وزارت رستم قاسمی، طرح تهاتر نفت با خارجی ها مطرح بود که با مرگ ایشان، به نظر می رسید که وزارت راه و شهرسازی نیز فعلا از این اقدام دست برداشته است.

در سال های گذشته، ایران توانسته طرح های مسکن سازی خوبی را با کمک بین المللی در داخل و خارج از کشور بسازد. از سوی دیگر برخی از طرفداران این طرح، اقداماتی انجام داده اند که به نظر می رسد حالا به نتیجه نزدیک شده است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در یک نشست تخصصی، اعلام کرد که به تفاهماتی با شرکت های خارجی رسیده اند. همین موضوع، احتمال حضور خارجی ها در طرح های مسکن سازی را بیشتر کرده است.

فناوری خارجی ها تایید شد

حسن تیزمغز، مشاور وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که تقاضای این شرکت های خارجی، ساخت حداقل ۱۰۰ هزار واحد مسکونی است. طرح ها و فناوری های پیشنهادی این شرکت ها به مرکز تحقیقات راه و شهرسازی ارائه شده و طرح های مزبور، توانسته اند تایید این مرکز را بگیرند. در صورتی که قرارداد منعقد شود، آموزش های مورد نیاز تکنسین ها نیز توسط خود مرکز تحقیقات داده می شود.

تیزمغز همچنین اعلام کرد که مزیت رقابتی این شرکت های خارجی، سرعت در اجرا و مقاومت سازه در برابر زلزله است. همچنین زیرساخت های مورد نیاز برای اجرای این دو مزیت رقابتی، در کشور ایجاد می شود. به این ترتیب، حتی بعد از اتمام کار هم، زیرساخت های مزبور باقی می ماند. در نتیجه انتقال تکنولوژی رخ می دهد.

ماجرای تهاتر نفت

بعد از انقلاب، اولین شرکت خارجی مسکن سازی در ایران، کوزو بود که در شهرهای جدید تهران، اقدام به مسکن سازی کرد. این شرکت ترکیه ای، از شیوه قالب تونلی در پروژه های خود استفاده می کرد و همین موضوع باعث شد که شرکت های ایرانی نیز فناوری مزبور را یاد بگیرند و از آن به بعد، ساختمان سازی با این روش، رواج پیدا کرد.

در طرح نهضت ملی مسکن نیز از همان ابتدا، از شرکت های خارجی درخواست شد که اگر ایده ای دارند، پای کار بیایند. اما استقبالی صورت نگرفت. حالا که مدت ها از آغاز این طرح گذشته، به نظر می آید که شرکت چینی و بلژیکی، پیشگام شده اند و خودشان طرح هایی برای مشارکت در ساخت مسکن ملی ارائه کرده اند.

همچنین درخواست آن ها برای تسویه، به شکل تهاتر با نفت بوده است. به همین دلیل دولت و مجلس باید تمهیدات لازم را در این خصوص به کار بگیرند.

حسن تیزمغز در خصوص حضور خارجی ها با وجود تحریم، چنین گفت: خود این شرکت های خارجی می دانند که از چه پوششی برای ورود به مسکن سازی ایران، استفاده کنند و حتی طرح خود برای اجرای پروژه ها را نیز ارائه کرده اند. پس کار جدی است و اگر همراهی های لازم صورت بگیرد، خیلی زود شاهد عملیاتی شدن آن خواهیم بود.

حرف های انبوه سازان داخلی

در طی سال های گذشته و با اجرای طرح های مختلف، تجارب شرکت های ایرانی برای ساخت نهضت ملی مسکن بسیار بالا رفته و به نظر نمی آید که کمبودی از این بابت وجود داشته باشد.

دبیر کانون انبوه سازان با اشاره به اینکه قیمت ساخت هر متر مربع ۳۰۰ دلار، نسبت به قراردادهای طرح نهضت ملی مسکن خیلی بالاست، خاطرنشان ساخت که این قیمت برای ساخت برج های بلندمرتبه نیست چرا که هزینه ی ساخت آن ها بیشتر خواهد شد.

فرشید پورحاجت تاکید داشت که برای ساخت خانه های ویلایی و تک طبقه هم نیاز به فناوری خاصی نیست و حتی سازنده های کوچک هم می توانند با هزینه ی کمتر، این خانه ها را تولید کنند. پیشنهاد ۳۰۰ دلاری خارجی ها، مزیت رقابتی نسبت به سازندگان داخلی ندارد.

وی تاکید کرد که تمام فناوری های نوین ساختمانی به دنبال تسریع در ساخت و افزایش مقاومت سازه هستند. شرکت های ایرانی و مهندسان داخلی هم به قدری بضاعت دارند که اجرای این فناوری ها را در پیش بگیرند. اما سوال اصلی این جاست که آیا چنین فناوری هایی با اهداف نهضت ملی مسکن سازگار است؟! چرا که اجرای این تکنولوژی ها، در نهایت منجر به افزایش هزینه های ساخت و قیمت تمام شده مسکن می انجامد. وگرنه از بابت سازنده، چیزی در ایران کم نداریم.

دیدگاه ها غیرفعال است